וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסרטון של נתניהו: הבית הלבן ביטל פגישה עם ישראל בנושא איראן ולבנון

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 6:07

רה"מ האשים כי ממשל ביידן מעכב נשק לישראל. כמה שעות אחר כך הבית הלבן ביטל פגישה אסטרטגית בהשתתפות בכירים במערכת הביטחון, קהילת המודיעין ומשרדי החוץ. שליחו של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, אמר לנתניהו כי האשמותיו לא נכונות "ועוברות כל גבול"

נתניהו תוקף את הממשל האמריקני: אמרתי לבלינקן שעיכוב משלוחי הנשק לישראל בלתי נתפש/לשכת ראש הממשלה

הבית הלבן החליט אמש לבטל פגישה בדרג בכיר בין ארה"ב לישראל בנושא איראן ולבנון שאמורה הייתה להתקיים מחר (חמישי). הביטול הגיע כמה שעות אחרי המתקפה הפומבית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על ממשל ביידן, בה טען שארה"ב מעכבת העברת נשק לישראל עבור המלחמה בעזה, כך אמרו שני בכירים אמריקנים. לדבריהם, היה מדובר במחאה על הביקורת שהשמיע נתניהו.

למה זה חשוב:

ההחלטה של הבית הלבן היא הסלמה משמעותית במשבר בין שתי בעלות הברית, שמונה חודשים לאחר אירועי 7 באוקטובר. הפגישה של קבוצת העבודה האסטרטגית של ארה"ב וישראל (SCG), בראשה עומדים היועצים לביטחון לאומי משתי המדינות וכוללת בכירים ממערכת הביטחון וקהילת המודיעין, הייתה אמורה להיות ממוקדת בתוכנית הגרעין האיראנית וההסלמה בין ישראל לחיזבאללה.

בכיר אמריקני אמר כי "ההחלטה היא איתות מהבית הלבן לנתניהו עד כמה ממשל ביידן כועס על דבריו, ועד כמה התחושה בקרב יועציו הבכירים של הנשיא היא שראש הממשלה כפוי טובה".

רה"מ בנימין נתניהו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. צילום: Gage Skidmore/flickr, Alexandros Michailidis/Gettyimages, עיבוד תמונה
"איתות מהבית הלבן עד כמה נתניהו כפוי טובה". נתניהו וביידן/עיבוד תמונה, צילום: Gage Skidmore/flickr, Alexandros Michailidis/Gettyimages

במוקד החדשות:

אתמול פרסם נתניהו סרטון באנגלית והביע מחאה בפני שר החוץ האמריקני, טוני בלינקן, על כך שארצות הברית מעכבת אספקת נשק לישראל. "לא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת", אמר נתניהו. דבריו כללו את הביקורת הפומבית הקשה ביותר שלו על ממשל ביידן מאז החלה המלחמה בעזה.

נתניהו אמר את הדברים למרות העובדה שארצות הברית עצרה משלוח נשק אחד בלבד מאז תחילת המלחמה. אולם במקביל סיפקה נשק ותחמושת בשווי מיליארדים מאז 7 באוקטובר. דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן פייר, דחתה את האשמותיו של נתניהו ואמרה כי "מלבד משלוח הנשק האחד הזה כל שאר אספקת הנשק התקדמה כרגיל, אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר".

כוחות צוות הקרב של חטיבת הנח״ל הצטרפו לאוגדה 162 במבצע ברפיח; כוחות אוגדה 98 פועלים במרחב ג׳באליא. דובר צה"ל
ארה"ב עצרה משלוח נשק אחד מתחילת המלחמה. כוחות צה"ל ברפיח/דובר צה"ל

מאחורי הקלעים:

הבית הלבן היה בהלם מהסרטון של נתניהו והיועצים הבכירים של הנשיא ביידן זעמו, כך אמרו בכירים אמריקנים. שליחו של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, שחזר מוקדם יותר היום לישראל מלבנון, שם ניסה להרגיע את ההסלמה בגבול עם ישראל, פגש את נתניהו כמה שעות לאחר שפרסם את הסרטון, כך אמרו בכירים ישראלים.

שני בכירים ישראלים שתודרכו על הפגישה אמרו כי "הוכשטיין העביר מסר חריף ביותר לנתניהו ואמר לו שהסרטון וההאשמות לא נכונות ועוברות כל גבול". בנוסף, יועציו הבכירים של ביידן החליטו לבטל את הפגישה של הפורום האסטרטגי של ארצות הברית וישראל. הבית הלבן הודיע ​​על כך לכל אנשי משרד החוץ, משרד ההגנה וקהילת המודיעין שהיו אמורים להשתתף, כך אמר בכיר אמריקני.

בכיר ישראלי אמר כי "הבית הלבן הודיע ​​לישראל על ההחלטה וכי במקום יום ארוך של דיונים בין צוותים משני הצדדים, תתקיים פגישה בין היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, לבין מקבילו הישראלי, צחי הנגבי, שכבר היה בדרכו לארצות הברית כשהתקבלה ההחלטה לבטל את הפגישה.

עמוס הוכשטיין, היועץ הבכיר של ביידן. 20 בנובמבר 2023. רויטרס
"העביר מסר חריף לנתניהו ואמר שההאשמות לא נכונות ועוברות כל גבול". הוכשטיין/רויטרס

מה הם אומרים:

"החלטה זו מבהירה שיש השלכות לתרגילים שנתניהו עושה", אמר בכיר אמריקני. בכיר ישראלי הוסיף כי "האמריקנים כועסים מאוד, הסרטון הזה של נתניהו גרם נזק גדול". בכיר בבית הלבן אמר בתגובה: "אנחנו עדיין דנים במועד לקיום פגישת קבוצת העבודה האסטרטגית, לאור לוחות הזמנים של הבכירים השונים. הפגישה לא בוטלה והיא תתקיים - אבל לא השבוע".

תזכורת:

זו הפעם השנייה מתחילת המלחמה בעזה שפגישה של ה-SCG מבוטלת ברגע האחרון. הראשונה, בחודש מרץ, כשנתניהו ביטל את הפגישה שהייתה אמורה לעסוק בהיערכות לפעולת צה"ל ברפיח. ההחלטה שלו הייתה במחאה על כך שארצות הברית לא הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שכללה התייחסות להפסקת אש בעזה.

מה הלאה:

שר הביטחון יואב גלנט יגיע ביום ראשון לוושינגטון. בכירים ישראלים אמרו כי חרף המתיחות, ביקורו עדיין מתקיים כמתוכנן. גלנט ייפגש ביום שני עם סאליבן ובלינקן. ביום שלישי הוא צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully