וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך חדר הפיצוץ את המיגון, והאם חומרי הנפץ הוחזקו בניגוד להנחיות: אסון הנמר"ה - השאלות הקשות

עודכן לאחרונה: 15.6.2024 / 22:23

שורה של תהיות מעוררות דאגה מרחפת מעל התקרית ברפיח, שבה נפלו 8 לוחמים: כיצד נגרם הפיצוץ העז? האם אמצעי החבלה לא הוחזקו במקום המתאים בנגמ"ש ובכך הגבירו את עוצמת הנזק? ומדוע, שמונה חודשים מפרוץ המלחמה, הצבא אינו מצליח למנוע מתקריות כאלו לחזור פעם אחר פעם?

תיעוד ממצלמות הקסדה של סיירת צנחנים במבצע ארנון לשחרור החטופים/דובר צה"ל

אסון הנמר"ה ברפיח, שהותר הערב (שבת) לפרסום ושבו נפלו שמונה לוחמים, מעלה שורה של סימני שאלה מטרידים. מעבר לחשש לליקויים בהתנהלותו של הכוח, שייתכן שהביאו לתוצאה הטרגית, עולה תהייה סביב התכיפות שבה מתרחשות תקריות מסוג זה - שכן מדובר בפעם השלישית מתחילת המלחמה שבה לוחמים מוצאים את מותם למרות המיגון שאמור הנמ"ר לספק להם.

כיצד חדר הפיצוץ את ההגנה העוצמתית של הנגמ"ש?
השאלה הראשונה שמרחפת מעל האסון נוגעת לעוצמה החריגה של הפיצוץ. הנמר"ה נחשב אחד מהכלים מהכלים הממוגנים בעולם מסוגו - בין השאר הודות למערכת ההגנה "מעיל רוח" שבה הוא מצויד, הנחשבת מעין "כיפת ברזל" של כוחות היבשה. לנוכח זאת, כיצד הצליחו המחבלים לחדור את ההגנות - ולגרום לפיצוץ כה עז?

נגמ"ש נמרה, צאלים, 15 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
נגמ"ש הנמר"ה/ראובן קסטרו

האם חומרי החבלה הוחזקו במקום הלא נכון בניגוד להנחיות- ו"תרמו" לפיצוץ?
תחקיר ראשוני של האסון טרם מצא מה גרם במדויק לפיצוץ. בהמשך יהיה צורך לבדוק היכן היו אמצעי החבלה שנשא הנגמ"ש, שייתכן שהגבירו דרמטית את עוצמת הפגיעה. ב-31 באוקטובר נפלו 11 לוחמים מפיצוץ נגמ"ש נמ"ר של חטיבת גבעתי, לאחר שנפגע מטיל נ"ט. במהלך התחקיר נקבע כי יש להימנע מהנחת תחמושת ואמצעי חבלה בתא הלוחמים אלא רק במקומות המיועדים לכך בנגמ"ש, כדי למזער את עוצמת הפגיעה. אם כך עולה השאלה, האם גם באסון הנוכחי הוחזקו חומרי הנפץ בתא הלוחמים, בניגוד להנחיות - צעד שהיה עלול להגביר דרמטית את עוצמת הפיצוץ?

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל בעזה/דובר צה"ל

מדוע צה"ל לא מוודא שהופקו לקחים מאסונות הנגמ"ש הקודמים?
פיצוץ הנגמ"ש ברפיח, שהביא למותם של 8 לוחמים, מצטרף לשני מקרים קטלניים אחרים, שבהם פגיעה ברכב הממוגן גרמה לאסון רב נפגעים. באחד מהם, שאירע כאמור ב-31 באוקטובר, נפלו 11 לוחמים; בשני, שאירע בסוף דצמבר, נפלו חמישה. העובדה שבתוך שמונה חודשי לחימה התרחשו שלוש תקריות קטלניות דומות, עלולה להצביע על בעיה ביכולת של צה"ל להפיק לקחים ממקרים אלה ולהטמיע אותן בקרב היחידות הלוחמות. מדוע, גם בחלוף תקופה ממושכת של לחימה ברצועה, הצבא אינו מוצא דרך להגן טוב יותר על הלוחמים ולמנוע מתקריות כאלו לחזור על עצמן שוב ושוב?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully