וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש המון 'היי' - ואחריו התהליך השיקומי": מאחורי הקלעים של הסיוע הנפשי לחטופים שחולצו מהשבי

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 17:37

סגנית מנהלת השירות הסוציאלי של שיבא סיפרה על האתגרים הנלווים לטיפול בחטופים המשוחררים. "הם עברו ממקום למקום, בתנאים פיזיים משתנים", אמרה, ותיארה את ההבדלים בקליטה של שבים בעסקה, לעומת אלה שחזרו ב"הפתעה": "מצבם לא טוב, אך פחות גרוע משחשבנו"

רגעי המראת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה מרצועת עזה 08 ביוני 2024/דובר צה"ל

מירב הרמן רז, סגנית מנהלת השירות הסוציאלי של שיבא, סיפרה היום (שני) על הימים שחלפו מאז קבלת החטופים שחולצו, ואת ההכנות שקדמו להם.

"זה האירוע השלישי שאנחנו עושים. הראשון היה מאוד מתוכנן ומסודר כי הייתה עסקה. השני דומה לזה הנוכחי. כל התרחישים תרגלו גם את המודל הזה. באנו מאוד מוכנים. כשהתקשרתי לאנשים בשבת הם לא שאלו מה קרה אלא לאן לבוא. קיבלנו התראה של פחות מחצי שעה לפני שהם הגיעו. האלמנט של ההפתעה וההרואיות, הכניסה שלהם מלווים באנשי צבא שבאו עם האבק וכלי הנשק, כמו בסרט, זה היה מאוד מרגש", סיפרה רז.

בתוך כך, סיפרה על ההכנות לקבלת החטופים ואנשי המקצוע שצוותו להם להמשך הטיפול,"כתבנו תורה סדורה שהתייחסה לכל האספקטים, לאוכלוסיות שונות, קשישים וילדים. עובדים סוציאלים הביאו את כל הידע שלהם מהתארגנות לשעת משבר. הצמדנו לכל חוזר עובד סוציאלי ופסיכולוג מראש. זה הוכיח את עצמו. תרגלנו כל מה שאפשר לחשוב עליו. בין הפעם השנייה של לואיס ופרננדו לזאת עוד היו תרגולים נוספים - למקרה ש..כמו מקרים פסיכיאטריים או פגיעות מיניות".

החטופים שחולצו מעזה נפגשו עם בני משפחותיהן, 9 ביוני 2024. צילום: זיו קורן, אתר רשמי
"כל התרחישים תרגלו גם את המודל הזה, באנו מוכנים". אנדריי קוזלוב עם קרוביו/אתר רשמי, צילום: זיו קורן
מירב הרמן רז - סגנית מנהלת השירות הסוציאלי של שיבא. דוברות שיבא, אתר רשמי
מירב הרמן רז - סגנית מנהלת השירות הסוציאלי של שיבא/אתר רשמי, דוברות שיבא

"המצב שלהם היה גרוע פחות משחשבנו ביחס לזמן הממושך שהיו בשבי. לא טוב, אבל פחות גרוע. אבל אנחנו רואים אותם בנקודת הפתיחה של ההליך השיקומי שלהם. יש המון היי, 'סוף סוף אני בשבי ולא במקום אחר'. אחר כך יהיה הליך שיקומי מתמשך ולא פשוט".

רז התייחסה גם לסיקור התקשורתי סביב חזרתם המפתיעה של החטופים בשבת, בשונה מעסקת החטופים. היא אמרה כי "העובדה שהגיעו במהירות כזאת הכריחה את כולנו להגיע במצב רוח אחר. הראשונים שקיבלנו, בעסקה, היו מאוד עטופים, יכולנו לקבל אותם בשקט ושלווה, מאחורי וילון. עכשיו היה חשוף והתקשורת צילמה אותם מהתחלה".

רגעי המפגשים המרגשים של נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, שחולצו היום במבצע נועז מעזה, עם בני משפחותיהם בבית החולים שיבא.. דובר צה"ל
כשיו היה חשוף והתקשורת צילמה אותם מהתחלה". אלמוג מאיר ג'אן/דובר צה"ל

"הם מצד אחד אמרו שהיה בסדר, ומצד שני תיארו דברים לא פשוטים, זמן ממושך בתנאים לא קלים. היו הרבה מעברים בין מקום אחד לשני ותנאים משתנים. חלקם לא טובים בלשון המעטה. גם מבחינה פיזית, בחלק מהמקומות היו תנאים חמורים יותר מבחינה פיזית", סיכמה רז.

ביום שבת חולצו החטופים נועה ארגמני, שלומי זיו, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן, בפעולה הירואית של צה"ל, שב"כ וימ"מ. המבצע, שתוכנן שבועות לפני כן, לווה באש כבדה מהאוויר, מהים והיבשה, כשבמקביל הפלסטינים דיווחו על פצועים והרוגים רבים באזור מחנה הפליטים. כמו כן דווח על מבנים שקרסו ועל מטוסי ומסוקי קרב רבים שפועלים באוויר. במבצע נהרג פקד ארנון זמורה - שבהמשך נקרא המבצע על שמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully