וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלי גוטליב נגד חוק הפטור מגיוס: "לא אצביע בעד דין הרציפות בכנסת"

עודכן לאחרונה: 6.6.2024 / 13:12

לקראת ההצבעה על דין רציפות הצפויה בכנסת ביום שני הקרוב, חברת הכנסת מהליכוד אמרה כי בכוונתה להתנגד - אף שבשל כך יוטלו עליה סנקציות פרלמנטריות. היא הראשונה שהודיעה פומבית כי לא תתמוך בהצעה, אך ייתכן שבהמשך יצטרפו אליה חברי כנסת נוספים

טלי גוטליב צעקה על עינב צנגאוקר: המחאה שלכם מפרקת את המדינה/אורי סלע

ח"כ טלי גוטליב מסרה היום (חמישי) כי בכוונתה להתנגד לחוק הגיוס שעל הפרק, שצפוי להותיר על כנו את היעדר השוויון בנטל השירות בצה"ל.

בשיחה עם פורום "מתגייסים לאחדות", שהוקם בידי משפחות שכולות, רבנים ואנשי ציבור במטרה להיאבק בחוק הפטור המוצע, אמרה חברת הכנסת מהליכוד כי אין בכוונתה לתמוך בחוק. "לא אצביע בעד דין הרציפות בכנסת, ועל כך אני צפויה לקבל סנקציות פרלמנטריות".

ההצבעה על דין רציפות צפויה להיערך בכנסת ביום שני הקרוב, והיא תקבע אם הקואליציה יכולה לקדם את הצעת החוק שקידם גנץ בכנסת הקודמת מאותה נקודת חקיקה שבה הופסקו ההליכים - וכך להתקדם ישירות עם ההצעה להצבעה בקריאה שניה ושלישית. גוטליב היא הראשונה בקואליציה שהודיעה פומבית שלא תתמוך בהצבעה הקרובה, וייתכן כי יצטרפו אליה בהמשך חברי כנסת נוספים.

דיון בעתירות גיוס תלמידי הישיבות, בית המשפט העליון, השני ביוני 2024. ביני אשכנזי
דיון בעתירות גיוס תלמידי הישיבות, בית המשפט העליון, השני ביוני 2024/ביני אשכנזי

בד בבד, יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הפיצה היום לחברי הכנסת סקירה לקראת הדיון בהצעה להחלת רציפות על הצעת "חוק הגיוס". בסקירתה מציינת אפיק כי על רקע הפסיקה הקיימת, ריבונותה של הכנסת ומעמדה מקנה לחברי הכנסת את האחריות ושיקול הדעת לקבל החלטה בנוגע להחלת דין הרציפות, אף אם לדעת היועצת המשפטית לממשלה יש מניעה מלאשרה בהליך הפנימי בממשלה.

עוד מוסיפה אפיק כי על חברי הכנסת להיות מודעים לכך שהקושי שב"דילוג" על הקריאה הראשונה, בשילוב עם עמדת היועצת המשפטית לממשלה לפיה הייתה מניעה משפטית מלאשר את ההצעה בהליך הפנים-ממשלתי עלולים להוביל בהמשך למסקנה שבהליך חקיקת הצעת החוק, נפל פגם היורד לשורשו של הליך החקיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנת החרדים נגד מתווה הגיוס, 11 באפריל 2024. רויטרס
הצבעה גורלית בפתח. הפגנת חרדים נגד מתווה הגיוס/רויטרס

בתחילת השבוע התכנסו שופטי העליון לדון בבבג"ץ חוק הגיוס. על שולחנם של השופטים הונחו שלוש סוגיות שבהן הם יצטרכו להכריע: האם בשל פקיעת החוק שמסדיר את דחיית הגיוס של החרדים, מוטלת כעת על הממשלה חובה לגייס אותם; האם בשל פקיעת החוק שמסדיר את דחיית הגיוס של החרדים, אסור לממשלה להעניק תמיכה תקציבית לישיבות בעבור תלמיד שאמור להיות מגויס; והאם החלטת הממשלה, שקובעת שהממשלה זכאית לקבל ייצוג משפטי פרטי למשרדי הממשלה בעתירה הזו, היא חוקית.

בעתירה הזו ארבעה עותרים מרכזיים - התנועה לאיכות השלטון, התנועה הדמוקרטית האזרחית, אחים לנשק ופורום איילון לזכויות אדם. העותרים טוענים שמאחר שהחוק שהסדיר את דחיית הגיוס של תלמידי הישיבות החרדים פקע לפני כשנה, על הממשלה מוטלת חובה להתחיל לגייס את תלמידי הישיבות החרדים. טענה נוספת בפי העותרים היא כי מהרגע שהחוק פקע אסור לממשלה להעניק תקצוב לתלמידי הישיבות שאמורים להתגייס וזאת משום שאין חוק שמתיר להם לדחות את הגיוס וללמוד בישיבה במקום להתגייס. הממשלה טוענת, מנגד, כי אף שאין חוק שמסדיר את דחיית הגיוס של החרדים, היא עדיין לא חייבת לגייס אותם משום שהסמכות לגייס חיילים היא סמכות רשות ולא סמכות חובה. נוסף על כך, הממשלה טוענת כי היא שוקדת בימים אלו על חוק ומתווה גיוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully