וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משחקים איתו חתול ועכבר": מדוע בפרקליטות לא קיבלו החלטה בעניין המופתי לשעבר של ירושלים?

עודכן לאחרונה: 6.6.2024 / 14:50

יותר משנתיים של חקירות ובחינת התיק, ובפרקליטות טרם הכריעו בהליך הפלילי שנפתח נגד עכרמה סברי, החשוד בביצוע עבירות של הסתה לטרור. בחודש פברואר האחרון הוא זומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום, אך מאז לא התקבלה כל אחד בעניינו

תיעוד תקיפת שני הדיפלומטים האמריקנים ביום העצמאות בירושלים/לפי סעיף 27א

סחבת מכוונת? כעבור שנתיים של חקירות ובחינת התיק, בפרקליטות טרם הכריעו בהליך הפלילי שנפתח נגד המופתי לשעבר של ירושלים עכרמה סברי, לו נערך בתחילת השנה שימוע. סברי, החשוד בביצוע שתי עבירות של הסתה לטרור, הסית בין היתר בשנת 2022 במהלך ביקור תנחומים בביתו של המחבל שביצע את הפיגוע בדיזינגוף, ובהזדמנות נוספת ביקר בסוכת האבלים שהוקמה לזכר המחבל שרצח את לוחמת מג"ב סמל נועה לזר.

עוד הוא חשוד שקרא לצעירים להצטרף "למשפחת השהידים", אשר לדבריו מדובר ב"מעמד נשגב ואלוהי, שיש לשאוף אליו". במקביל, במהלך 2022, סברי אף השתתף בכינוס וירטואלי לרגל "יום ירושלים האיראני" לצד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ומזכ"ל הג'יהאד האיסלמי זיאד נחאלה וארכי מחבלים נוספים.

מאז, סברי נחקר במספר הזדמנויות על ידי המשטרה, והתיק בעניינו הועבר לבחינת הפרקליטות, שכאמור אחרי לחצים ועתירות משפטיות הודיעו בחודש פברואר האחרון כי הוא זומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום, אך מאז לא התקבלה כל אחד בעניינו.

מדובר בהתנהלות חריגה מצד הפרקליטות שמתמודדת בשוטף עם עומס תיקים, אך בכל הקשור לתיקי הסתה לטרור הוכיחה דווקא יעילות עם עשרות כתבי אישום שהוגשו רק בשנה החולפת נגד אזרחים ערבים ישראלים שקראו או שיתפו תכנים מסיתים ובעלי תמיכה בטרור.

נשיא טורקיה ארדואן והשייח' עכרמה סברי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
סעברי לצד נשיא טורקיה ארודאן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
השייח' עכרמה סברי נעצר בחשד להסתה לטרור - וטס למרוקו, 23 בינואר 2023. ללא קרדיט, מערכת וואלה
סברי משתתף בכינוס וירטואלי לצד הנייה ונסראללה/מערכת וואלה, ללא קרדיט

"משחקים איתו משחק של חתול ועכבר. מזמנים אותו לחקירות מדי פעם, אבל אלה כאמור עדיין לא הבשילו לכתב אישום. אין ספק שנוהגים איתו בכפפות של משי בשונה מאחרים", תוקף רן ישי, שגריר לשעבר וכיום מנהל דסק ירושלים (מחקר) במרכז ירושלים למדיניות ישומית. "המסר הוא כפול. המסר המיידי שהוא יכול להמשיך במעשיו, והמסר השני, והוא החמור יותר, שישראל מוכנה לספוג מידה מסויימת של הסתה, כמו שהיא מוכנה לספוג דברים אחרים. אתה לא יכול להגיד שהסתה זה דבר בלתי נסבל, זה נורא ואיום ולא תכיל את זה - ומצד שני אתה מראה בפועל שאתה מוכן לסבול מידה מסוימת של הסתה. זה אומר שאתה לא רציני וכך מתייחסים אליך בהתאם. ואז ניתן למתוח את החבל וזה חוצה למעבר להסתה, ובירושלים החבל מתוח בהרבה תחומים".

על מעמדו של סברי בחברה הפלסטינית, ותפקידו בקרבות השליטה בעולם הערבי על הר הבית בין הרשות הפלסטינית וירדן אל מול טורקיה, חמאס וקטאר טוען ישי כי "הכינוי הלא רשמי של אכרמה סברי הוא שגריר טורקיה בירושלים, הוא מאוד מקורב אליהם, והטורקים מאוד מאוד פעילים בירושלים מתחת לפני השטח הרבה מעל פני השטח. הם עושים מה שהם רוצים וזה יד רוחצת יד בכך שהוא נותן להם לגיטימציה בעיר וזה סוג יתרון יחסי שיש להם, ומצד שני הם מחזיקים אותו בעניינים".

רן ישי, 6 ביוני 2024. משרד ירושלים, אתר רשמי
"אין ספק שנוהגים איתו בכפפות של משי". רן ישי/אתר רשמי, משרד ירושלים

לדבריו, "כשסברי היה מופתי הוא היה קרוב לרשות הפלסטינית וירדן כי זה תפקיד רשמי שלהם. מאז ומתמיד מארג הכוחות בירושלים התחלק בין הרשות הפלסטינית וירדן אל מול חמאס, טורקיה ואחרים. סברי למעשה רוקד היום בשתי החתונות, וזה אולי מרתיע את האכיפה נגדו, כי היה לו תפקיד פורמלי מטעם הרשות הפלסטינית וירדן בירושלים, ולישראל יש עניין מוצדק או לא לחזק על פני האלטרנטיבה של חמאס וטורקיה. ולכן קיימת רתיעה לפעול מולו, אמנם לא באופן מוחלט, כי ראינו שלפני מספר חודשים הוציאו התראה להריסת הבית שלו שנבנה באופן לא חוקי, אבל להבנתי לא מימשו את זה עד היום".

השייח' עכרמה סברי נעצר בחשד להסתה לטרור - וטס למרוקו, 23 בינואר 2023. ללא קרדיט, מערכת וואלה
סעברי (משמאל) בביקור במרוקו/מערכת וואלה, ללא קרדיט

עוד אומר ישי, "הסברה שאם יוגש נגדו כתב אישום זה יגדיל ויאדיר אותו בחברה הפלסטינית. זה לא מחזיק מים, כי הוא גדול בכל מקרה במילייה שלו, ולא אומרים את זה ביחס לאחרים שהוגש נגדם כתב אישום שהם הרבה פחות מוכרים ממנו, הרי אתה מגדיל אותם".

מהפרקליטות נמסר כי "לאחרונה תם שלב השימוע בתיק והפרקליטות מגבשת את עמדתה בעקבותיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully