וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שהציבור חושב על מעבר מצעד הדגלים דרך שער שכם

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 18:56

מסקר עמותת עיר עמים לקראת יום ירושלים שיחול מחר, עולה כי רוב מוחלט מהישראלים סבורים שמעבר מצעד הדגלים דרך הרובע המוסלמי מגדיל את המתיחות, ומשפיע לרעה על תחושת הביטחון בעיר ובאזור. רק שליש סבורים כי קיימת אפשרות לחיים משותפים בין ישראלים לפלסטינים בירושלים

מצעד הדגלים בירושלים/ינון יתח

סקר חדש שמפרסמת עמותת עיר עמים לקראת יום ירושלים שיחול מחר (רביעי), חושף את העמדות הרווחות בחברה הישראלית, אחרי 7 באוקטובר, ביחס לצורך בקיום מצעד הדגלים ברובע המוסלמי, העלייה להר הבית וקידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לפי הסקר, שבוצע על ידי פאנל פרויקט במדגם הכולל כ-500 בני אדם בגילאי 64-15, ערבים ויהודים כאחד, כשני שליש מהישראלים סבורים כי מעבר מצעד הדגלים ביום ירושלים דרך שער שכם והרובע המוסלמי מגדיל את המתיחות ומשפיע לרעה בתחושת הביטחון בעיר ובאזור.

מסלול מצעד הדגלים ירושלים 2024. דוברות משטרת ישראל
מסלול מצעד הדגלים ירושלים 2024/דוברות משטרת ישראל

עוד עולה מהסקר, כי 62% מהמשיבים הופתעו כי תפילות חודש הרמדאן בהר הבית עברו השנה בשקט יחסי ללא חריגים, בעוד ש-30% ציינו כי הם לא הופתעו והיתר לא ידעו או סירבו להשיב.

כ-27.4% מהמשיבים לא רואים בעיר ירושלים מודל לחיים משותפים בין ישראלים לפלסטינים, 16.7% במידה מועטה מאוד ו-18.3% במידה מועטה. רק כ-33.8% רואים סיכוי לחיים משותפים.

עוד עולה מהסקר כי מרבית מהמשיבים רואים בחיוב את הנוכחות המשטרתית המוגברת בירושלים (70.8%) אל מול 11.6% שרואים השפעה שלילית בכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
המסלול של מצעד הדגלים. דוברות משטרת ישראל
שוטר מאבטח את מצעד הדגלים בשנה שעברה/דוברות משטרת ישראל

לפי הממצאים, בין המהלכים שמשפיעים לשלילה בצורה החזקה ביותר על הביטחון בירושלים הם גם אלימות יהודים כלפי פלסטינים בירושלים או בגדה המערבית (60%), ומהלכים של ארגוני ימין לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית (50%).

38% מהנשאלים השיבו שגוברת תחושת הבטחון של ישראלים מהחיים המעורבים של ישראלים ופלסטינים במרחבים העירוניים בעיר (לעומת 31%), ומהאפשרות שבעתיד יתחדש המו"מ המדיני (34% לעומת 32%).

הישראלים חלוקים בשאלה האם מדיניות הרחבת ההתנחלויות מעבר לקו הירוק בירושלים, גם בזמן מלחמה, פוגעת או מחזקת את הביטחון. 37% השיבו שהיא פוגעת לעומת 36% שענו שהיא דווקא מחזקת. מחלוקת קיימת גם ביחס להשפעה של הגבלות כניסת מוסלמים להר הבית ולעיר העתיקה: 38% סברו שהיא משפיעה באופן שלילי על הביטחון ו-37% חשבו שהיא דווקא מחזקת תחושה זו. ביחס לסיום המלחמה בעזה ולהשפעתה על הביטחון בירושלים, קיים שוויון של 37% בשיעור הישראלים שציינו שהדבר ישפר את הביטחון בעיר לעומת אלו שחושבים שמהלך שכזה יפגע בו.

יהודים עלו להר הבית בתשעה באב, 27 ביולי 2023. נתנאל מלכותיה, TPS
עליית יהודים להר הבית (ארכיון)/TPS, נתנאל מלכותיה

עוד עולה מהסקר כי בעקבות המלחמה והמצב בירושלים אחרי 7 באוקטובר, 36% חושבים שדווקא יש לפתוח את המו"מ בדיון על ירושלים או לכל הפחות להעלות את הסוגייה באמצע השיחות.

מעמותת עיר עמים נמסר: "הסקר נותן ביטוי לרגישות הביטחונית הישראלית ובמיוחד בימים אלה. יחד עם זאת עולה ממנו ההבנה שתחושת הביטחון נבנית גם על האפשרות לקיים את שגרת החיים המעורבים של ישראלים ופלסטינים בירושלים, הקפדה על שמירתו של הסטטוס קוו בהר הבית/חרם א-שריף, והצורך בחידוש המשא ומתן להסדר מדיני כששאלת ירושלים לא תדחק לסופו. כל הנושאים האלה ראוי שיילקחו בחשבון על ידי קובעי מדיניות בזמן הזה ובכל מהלך מדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully