וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ראש המוסד לשעבר יוסי כהן איים על התובעת בהאג שחקרה חשד לפשעי מלחמה

עודכן לאחרונה: 28.5.2024 / 10:55

ב"גרדיאן" דווח כי כהן נפגש עם התובעת פאטו בנסודה בשנים שקדמו להחלטתה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בשטחים הפלסטיניים. הלחץ שהפעיל עליה לכאורה ראש המוסד לשעבר נחשף אחרי הדרישה של התובע הנוכחי להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט

תיעוד: צה"ל תקף במהלך הלילה יעדי טרור בשטח לבנון/צילום: דובר צה"ל

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן איים על התובעת הקודמת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בסדרת מפגשים חשאיים שבהם ניסה לשכנע אותה לסגור את חקירתה בחשד לפשעי מלחמה - כך דווח היום (שלישי) ב"גרדיאן".

לפי הדיווח, המגעים הסודיים בין כהן לבין התובעת דאז, פאטו בנסודה, התקיימו בשנים שקדמו להחלטתה לפתוח בחקירה רשמית בחשד לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בשטחים הפלסטיניים.

החקירה, שנפתחה ב-2021, הובילה להחלטתו של מחליפה, קארים חאן, להכריז בשבוע שעבר על בקשתו להוציא צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות המלחמה בעזה, וכן לשר הביטחון יואב גלנט ולראשי חמאס.

לפי בכיר ישראלי, שצוטט על ידי הגרדיאן, כהן פעל באישור "הדרג הבכיר" ומעשיו הוצדקו על בסיס האיום הנשקף מצד בית המשפט לבכירים בצה"ל.

גורם ישראלי נוסף שתודרך על המבצע נגד בנסודה אמר כי מטרת המוסד הייתה להפליל את התובעת או לגייס אותה כמי שתשתף פעולה עם דרישות ישראל. גורם שלישי המעורה במבצע אמר כי כהן תפקד כ"שליחו הבלתי רשמי" של נתניהו.

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן בראיון לסופ"ש שלו. 25 בינואר 2024. ראובן קסטרו
"ארב" לתובעת של האג. יוסי כהן/ראובן קסטרו

עוד דווח שכהן, שהיה אז אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של נתניהו ומוזכר כמי שעשוי להיכנס לפוליטיקה ולהקים מפלגה חדשה, הוביל אישית את מעורבות המוסד בקמפיין בן כמעט עשור לערעור בית המשפט.

ארבעה מקורות אישרו כי בנסודה תדרכה קבוצה קטנה של בכירים בבית הדין על ניסיונותיו של כהן להשפיע עליה, על רקע חששות לגבי האופי המאיים יותר ויותר של התנהגותו. לדברי המקורות, היא חשפה כי כהן הפעיל עליה לחץ בכמה הזדמנויות שלא לפתוח בחקירה פלילית בנוגע למתרחש בשטחים הפלסטיניים של בית הדין הפלילי הבינלאומי.

על פי דיווחים ששיתף עם גורמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי, נטען כי הוא אמר לה: "את צריכה לעזור לנו ולתת לנו לדאוג לך. את לא רוצה להיכנס לדברים שעלולים לסכן את הביטחון שלך או של המשפחה שלך".

עוד בוואלה!

התובע הראשי בהאג דורש: צווי מעצר לנתניהו, גלנט, סינוואר והנייה

לכתבה המלאה
פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 8 יולי 2019. רויטרס
כהן השתמש ב"טקטיקות מתועבות" נגדה. התובעת בנסודה/רויטרס

אדם שתודרך על פעולותיו של כהן אמר כי הוא השתמש ב"טקטיקות מתועבות" נגד בנסודה כחלק מניסיון, כושל בסופו של דבר, להפחיד אותה ולהשפיע עליה. הם השוו את התנהגותו ל"הטרדה".

לפי שני מקורות בעלי ידע ישיר על המצב, המוסד גם גילה עניין רב בבני משפחתה של בנסודה והשיג תמלילי הקלטות סודיות של בעלה. גורמים ישראליים רשמיים ניסו אז להשתמש בחומר כדי להכפיש את התובעת.

דובר משרד ראש הממשלה מסר לגרדיאן בתגובה לפניית העיתון כי "השאלות המועברות אלינו גדושות בהאשמות שקריות וחסרות בסיס רבות שנועדו לפגוע במדינת ישראל". כהן לא הגיב לפנייה לתגובה, ובנסודה סירבה להגיב.

הגילויים על מאמצי המוסד להשפיע על בנסודה מגיעים לאחר שהתובע הראשי הנוכחי, חאן, הזהיר בימים האחרונים כי לא יהסס להעמיד לדין אנשים על "ניסיונות להכשיל או להשפיע באופן בלתי הולם" על בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

לדברי מומחים משפטיים ובכירים לשעבר בבית הדין הפלילי הבינלאומי, מאמצי המוסד לאיים או להפעיל לחץ על בנסודה עלולים להוות עבירה לפי סעיף 70 לאמנת רומא, שעל בסיסה הוקם בית הדין.

דובר בית הדין הפלילי הבינלאומי סירב לומר אם חאן בחן את הגילויים של קודמתו בתפקיד על קשריה עם כהן, אך אמר כי חאן מעולם לא נפגש או שוחח עם ראש המוסד.

בעוד הדובר סירב להגיב על האשמות ספציפיות, הוא אמרו כי משרדו של חאן היה נתון ל"כמה צורות של איומים ומסרים שניתן לראות כניסיונות להשפיע שלא לצורך על פעילותו".

בעל ברית מפתיע

תחילת הפרשה ב-2015, כשבנסודה החליטה לפתוח בבדיקה מקדמית של המצב בשטחים הפלסטיניים, שלב אחד נמוך יותר מחקירה רשמית. ישראל זעמה על כך, כחלק מהתנגדותה ארוכת השנים לבית הדין וסירובה להכיר בו בטענה שהוא מוטה נגדה.

זמן קצר לאחר מכן, בנסודה ובכירי התובעים שלה החלו לקבל אזהרות מפני מעקב צמוד של המוסד אחריהם. לדברי שני מקורות, בקרב בכירים בבית הדין אף עלה חשד כי ישראל טיפחה מקורות במחלקת התביעה של בית הדין, המכונה משרד התובעת. אחר סיפר שלמרות שהמוסד "לא השאיר את חתימתו", הייתה הנחה שהוא עומד מאחורי חלק מהפעילות שגורמים רשמיים היו מודעים לה.

כהן, שב-2015 עוד כיהן כראש המועצה לביטחון לאומי, פגש לראשונה בבנסודה ככל הנראה בוועידת הביטחון במינכן ב-2017, אז הציג עצמו ראש המוסד בפני התובע בחילופי דברים קצרים. לאחר המפגש הזה, כהן "ארב" לבנסודה באירוע ביזארי בסוויטה במלון במנהטן, על פי מקורות רבים המכירים את האירוע.

לפי הגרדיאן, במאמצי המוסד להשפיע על בנסודה קיבלה ישראל עזרה מבעל ברית מפתיע: ג'וזף קבילה, נשיא הרפובליקה הדמוקרטית לשעבר של קונגו, שתמך במבצע נגד בנסודה.

נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ג'וזף קבילה, ינואר 2018. רויטרס
סיפק תמיכה חשובה לישראל. נשיא קונגו לשעבר ג'וזף קבילה/רויטרס

בנסודה הייתה בניו יורק ב-2018 לביקור רשמי, ונפגשה עם קבילה, אז נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, במלון שלו. השניים נפגשו כמה פעמים בעבר בנוגע לחקירה המתמשכת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בנוגע לפשעים שבוצעו לכאורה בארצו.

עם זאת, נראה כי הפגישה הייתה סיפור כיסוי. בשלב מסוים, לאחר שאנשיה של בנסודה התבקשו לצאת מהחדר, נכנס כהן, כך לפי שלושה גורמים המעורים בפגישה. ההופעה המפתיעה, לדבריהם, הדאיגה את בנסודה וקבוצה של בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי שנסעו איתה.

לא ברור מדוע סייע קבילה לכהן, אך הקשרים בין השניים נחשפו ב-2022 על ידי העיתון דה מרקר, שדיווח על שורה של נסיעות חשאיות שערך ראש המוסד לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו במהלך 2019.

על פי הפרסום, נסיעותיו של כהן, שבמהלכן ביקש את עצתו של קבילה "בנושא שמעניין את ישראל", ואשר אושרו כמעט בוודאות על ידי נתניהו, היו חריגות ביותר והדהימו בכירים בקהילת המודיעין.

במקביל, בתאגיד השידור הציבורי "כאן" דווח על פגישותיו של כהן בקונגו ב-2022. הערוץ תיאר את נסיעותיו של כהן כחלק מ"תוכנית שנויה מאוד במחלוקת" וציטט מקורות רשמיים שתיארו אותה כ"אחד הסודות הרגישים ביותר של ישראל".

מקורות רבים אישרו לגרדיאן כי הנסיעות היו קשורות בחלקן למבצע בית הדין הפלילי הבינלאומי, וקבילה, שסיים את תפקידו בינואר 2019, סיפק תמיכה חשובה במבצע של המוסד נגד בנסודה.

קבילה לא הגיב לבקשות לתגובה.

"שכחת מה אני עושה למחייתי?"

לאחר הפגישה המפתיעה עם קבילה ובנסודה בניו יורק, התקשר כהן שוב ושוב לתובעת הראשית וביקש להיפגש איתה, כך סיפרו שלושה מקורות לגרדיאן. לדברי שני אנשים המעורים בנושא, בשלב מסוים שאלה בנסודה את כהן כיצד השיג את מספר הטלפון שלה, והוא השיב: "שכחת מה אני עושה למחייתי?".

בתחילה, הסבירו הגורמים, ראש המוסד "ניסה לבנות מערכת יחסים" עם התובעת ושיחק את "השוטר הטוב" בניסיון להקסים אותה. נראה כי המטרה הראשונית, לדבריהם, הייתה לגייס את בנסודה לשיתוף פעולה עם ישראל.

עם זאת, עם הזמן השתנה הטון של כהן והוא החל להשתמש במגוון טקטיקות, כולל "איומים ומניפולציות", אמר אחד מהגורמים שתודרך על הפגישות. בעקבות זאת, בנסודה החליטה ליידע קבוצה קטנה של בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי על התנהגותו.

בדצמבר 2019 הודיעה התובעת כי יש לה עילה לפתוח בחקירה פלילית מלאה בנוגע לטענות על פשעי מלחמה בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. עם זאת, היא נמנעה מכך, והחליטה תחילה לבקש פסיקה מערכאה הקדם-המשפטית של בית הדין הפלילי הבינלאומי כדי לאשר כי לבית הדין אכן יש סמכות שיפוט בשטחים הפלסטיניים.

גורמים רבים אמרו כי בשלב זה, בעת שהשופטים דנו בתיק, הסלים כהן את ניסיונותיו לשכנע את בנסודה שלא לפתוח בחקירה מלאה במקרה שהם יתנו לה אור ירוק.

לדברי המקורות, בין סוף 2019 לתחילת 2021 התקיימו לפחות שלושה מפגשים בין כהן לבנסודה, כולם ביוזמת ראש המרגל. נאמר כי התנהגותו הפכה למטרידה יותר ויותר עבור גורמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

גורם המעורה בעדויותיה של בנסודה על שתי הפגישות האחרונות עם כהן אמר כי הוא העלה שאלות לגבי ביטחונה וביטחון משפחתה, באופן שגרם לה להאמין שהוא מאיים עליה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו,העניק צל?שים על מבצעים ופעילות מבצעית שביצעו נשות, אנשי, לוחמות ולוחמי המוסד יחד עם ראש המוסד יוסי כהן 2 באוקטובר 2017. חיים צח, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
תפקד כ"שליחו" של נתניהו. כהן לצד ראש הממשלה/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח, לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully