וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה של אלימות: כל התקריות בין צה"ל למצרים בגבול הדרומי

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 16:48

התקרית במעבר רפיח היא המשך של אירועים ביטחוניים חריגים שקורים בגבול בשנה האחרונה. שלושה לוחמים נהרגו על ידי שוטר מצרי לפני כשנה, ב-8 באוקטובר 2 תיירים ישראלים נרצחו בפיגוע באלכסנדריה - גם על ידי שוטר מצרי. האם יחסי ישראל-מצרים בסכנה?

בווידאו: דיווח: תיירים ישראלים נרצחו בפיגוע ירי במצרים/--

חילופי האש בין צה"ל לחיילים מצרים במעבר רפיח, שהותרו היום (שני) לפרסום, הם בבחינת פרק נוסף בהיסטוריה של עימותים מדממים בין ישראל לצבא של השכנה מדרום. אין זו הפעם הראשונה שפורצים עימותים מסוג זה עם הצבא והמשטרה של השכנה מדרום, למרות הסכם השלום איתה, שנחתם לפני 45 שנים. בשנה החולפת אירעו תקריות דומות בין ישראלים לכוחות הביטחון המצריים, שהסתיימו שוב ושוב בדם.

הפיגוע בגבול מצרים

בחודש יוני 2023 חתף שוטר מצרי בעזרת סכין את האזיקונים במעבר בגדר וחדר לשטח ישראל. השוטר תכנן בקפידה את הפיגוע ונערך אליו עם רובה ויותר מארבע מחסניות.

השוטר המצרי עזב את המוצב המרכזי בו הוא משרת וצעד כמה קילומטרים לעבר הגבול. לפי גורמים צבאיים, המצרים דיווחו לצה"ל על היעדרותו החשודה בסמוך ל-09:00 בבוקר, מועד הגעתה של מפקדת המחלקה לעמדה הצבאית בה אותרו שני הלוחמים ההרוגים. גורמים בפיקוד הדרום טענו כי לפי הערכה, השוטר הכיר היטב את הנקודה וידע על הפתח ממנו נכנס מבעוד מועד, ובכך יכל לחדור בקלות.

המרחק מפתח הגדר לעמדה בה היו שני הלוחמים מגדוד ברדלס היה קצר מאוד ולא עלה על דקת הליכה. לדברי גורמים צבאיים, הלוחם והלוחמת נפגעו מכמה כדורים.

האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים, 3 ביוני 2023. דובר צה"ל
הלוחמים שהו מטרים בודדים מהגבול. האוהל ששימש עמדה צבאית בגבול מצרים/דובר צה"ל

שני הלוחמים שנהרגו, ליה בן נון בת ה-19, ואורי יצחק אילוז בן ה-20, עלו לשמירה ביום שישי ב-21:00 בערב, באוהל ששימש כעמדה ארעית מטרים בודדים מהגבול. העמדה מוקמה במרחק 30 קילומטרים ממצפה רמון, בין הר שגיא להר חריף. בשעה 02:30 סוכלה על ידי צה"ל והמשטרה הברחת סמים גדולה מאוד בגבול ישראל מצרים, לא רחוק מעמדת השמירה של השניים.

ב-04:15 התרחשה בדיקת הקשר האחרונה עם החיילים בעמדות, וב-06:00 בבוקר, בזמן שמירתם, התקבלו דיווחים על ירי סמוך לעמדתם. מתחקור ראשוני עלה כי החיילים דיווחו על הירי ויצאו לבחון את מקורו. בסמוך לשעה 09:00 הגיעה למקום מפקדת המחלקה שגילתה את גופותיהם של ליה ואורי. לאחר מכן, הוזעקו למקום כוחות צה"ל רבים שהחלו בסריקות אחר המחבל, שלבסוף זוהה בשטח ישראל על ידי רחפן. חילופי אש התרחשו במקום וכתוצאה מהירי, נהרג חייל מגדוד קרקל, סמל ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים. דקות לאחר מכן המחבל פתח באש פעם נוספת לעבר הכוחות - שהחזירו בירי וחיסלו אותו.

ליה בן נון ואוהד דהן, נהרגו בתקרית בגבול מצרים, 3 ביוני 2026. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
ליה בן נון ואוהד דהן. נהרגו בתקרית בגבול מצרים/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

הפיגוע באלכסנדריה

יום אחרי הטבח הנורא של 7 באוקטובר, שלושה תיירים ישראלים נרצחו בפיגוע ירי נגד קבוצת מטיילים ישראלים באלכסנדריה שבמצרים. שוטר, שככל הנראה היה אמון על אבטחת קבוצת התיירים הישראלית, פתח לעברם באש והרג גם אזרח מצרי מקומי, שהדריך את הקבוצה. גורמי ביטחון אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השוטר נעצר והוא הועבר לחקירה. הנרצחים הישראלים, אלון שמלי ואמנון בצלאל, מתו במקום והועברו לקבורה בישראל. חגי אפרת, נפצע קשה ונקבע מותו כמה שבועות לאחר מכן.

לזכרו של אלון שמלי, עוזר מאמן נערים א' בהפועל תל אביב. הפועל תל אביב, אתר רשמי
שלט הנצחה לאלון שמלי, שנרצח בפיגוע באלכסנדריה/אתר רשמי, הפועל תל אביב

הפיגוע אירע בסמוך לעמוד פומפיוס, אנדרטה רומית ומאתריה ההיסטוריים של העיר. כוחות הביטחון סגרו במהרה את הגישה לאתר, וברשתות החברתיות פורסמו תיעודים קשים מהזירה, ובאחד מהם נשמעה אישה זועקת לאמבולנס.

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully