וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט הבהיר שלא יתמוך בחוק גיוס חד צדדי - ועקץ את גנץ: "ציפיתי שיגלה מנהיגות"

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 19:30

שר הביטחון ערך תדרוך בנושא חוק הגיוס לקראת הדיון מחר בישיבת הממשלה, והדגיש כי מערכת הביטחון תתמוך רק בחוק שיגיע בהסכמה רחבה של כלל חלקי הקואליציה. בנוסף הפנה אצבע מאשימה נגד נציגי המפלגות החרדיות והמחנה הממלכתי: "כל צד התבצר בעמדתו משיקולים פוליטיים"

גלנט מול חופי עזה: "מוסיפים כוחות לרפיח, עושים הכול כדי להשיב את החטופים"/דוברות משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט ערך היום (ראשון) תדרוך בנושא חוק הגיוס לקראת הדיון שצפוי להתקיים מחר בישיבת הממשלה, במהלכו הוא שב וחידד כי לא יתמוך באף חוק חד צדדי שתקדם הממשלה וכי מערכת הביטחון תביא רק חוק בהסכמה רחבה. "יותר מחמישים אחוז מהחיילים לא יקבלו מתווה של צד אחד", אמר.

גלנט פרש בתדרוך את המאמצים שעשה בחודשים האחרונים כדי להגיע לחקיקה בהסכמת כל חלקי ממשלת החירום - בהם המחנה הממלכתי והסיעות החרדיות - והפנה אצבע מאשימה ליו"ר המחנה הממלכתי: "ציפיתי שגנץ יגלה מנהיגות, לצערי הוא לא התעלה מעל הפוליטיקה".

שר הביטחון, יואב גלנט. תומר נויברג, פלאש 90
"לא אתמוך במתווה חד צדדי". שר הביטחון יואב גלנט/פלאש 90, תומר נויברג

"צה"ל צריך את המשרתים החרדים"

"מדובר באתגר לאומי שאנחנו מתמודדים איתו 75 שנים והגיע לפתחנו בשעת מלחמה שכמוה לא ידענו", אמר גלנט בפתח דבריו. "צה"ל צריך את המשרתים החרדים, מדובר בצורך מבצעי ממשי בכל התפקידים - לוחמים, תומכי לחימה, מפקדות וקדימה. עם פרוץ המלחמה זיהיתי שגם הציבור החרדי רוצה לקחת חלק במאמץ המלחמתי. מינינו את האלוף במיל אליעזר שקדי לעבודה מהירה לביצוע פעולות בכל יחידות צה"ל להתאמת השירות. בשבוע שעבר פורסמו המלצות ועדת שקדי, והתוצאות כבר בעת הזו נראות בשטח - גיוס החרדים האחרון היה הגבוה ביותר בשנים האחרונות".

לדבריו, "אנחנו במציאות של מלחמה בשבע חזיתות. בשביל זה צריך עוד חיילים. אני נציגם של כל החיילים בשטח, במפקדות, בסדיר ובמילואים, וגם של אימהות החיילים וילדי המבוגרים שסוחבים את המשא הזה על הכתפיים. כבר לפני שלושה חודשים אמרתי - כל חוק גיוס שיהיה מוסכם על מפלגות ממשלת החירום יהיה מקובל עליי. מנגד כל חוק חד צדדי - החיילים יצביעו נגדו ברגליים, ולכן לא אתמוך בו ומערכת הביטחון בראשותי לא תציג אותו. יש צורך בהחלטה בהסכמה רחבה של כל חלקי הציבור. בעיה כל כך גדולה לא יכולה להיפתר באופן נקודתי חד צדדי תוך כדי מלחמה, שבה נפלו יותר מ-700 חיילים ונפצעו כ-3,000".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנת הפלג הירושלמי נגד חוק הגיוס, כביש 4, 2 במאי 2024. שמעון בן ברוך, TPS
צעירים חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס/TPS, שמעון בן ברוך

השיחות הגיעו לפיצוץ

בהתייחסו לדיונים על חוק הגיוס אמר גלנט: "עשינו דיונים עם כל הצדדים ואפשר להגיע להסכמות, הפערים קטנים אבל זה מצריך גם את בני גנץ וגם את נציגי המפלגות החרדיות והמפלגות האחרות בקואליציה. צריכים להתעלות על שיקולים פוליטיים צרים ולגלות מנהיגות. אסור לעשות פוליטיקה קטנה על גב הלוחמים. ההיסטוריה והציבור לא ישכחו את מי ששם שיקולים פוליטיים לפני מהותיים בשעת מלחמה.

"הצדדים הגיעו להסכמה על 80 אחוז מהתוכן של חוק אפשרי. מתווה שיגיע באופן חד צדדי ייחשב כמתווה פוליטי, גם אם הוא הכי טוב שיש, והוא יסכן את היכולת שלנו להעמיד את הסד"כ הדרוש לנוכח האיום הביטחוני. אם יהיה מתווה שמקובל על כולם כוחו באחדותו לכן אתמוך בו. קראתי לשני הצדדים להגיע לשולחן למשא ומתן בשעת מלחמה ישבתי איתם שעות ארוכות עם דרעי, גנץ, איזנקוט, טרופר ואטיאס - כולם ישבו בחדר וניסינו להגיע להסכמות על חוק שיהיה מקובל על כולם. כל צד התבצר בעמדות הפוליטיות שלו והשיחות הגיעו לפיצוץ לצערי הרב".

"ציפיתי שגנץ יגלה את המנהיגות הדרושה"

בהמשך מתח ביקורת נגד השר גנץ, ואמר כי ציפה ממנו להתעלות על האינטרסים הפוליטיים: "ציפיתי שגנץ יגלה את המנהיגות הדרושה, הוא לא עשה את זה. קיוויתי שיתעלה מעל השיקול ויביא לגישור". גלנט גם העביר ביקורת נגד הנציגים החרדים, שלדבריו לא התגמשו בדיונים: "גם החרדים היו צריכים ללכת צעד קדימה ועדיין לא מאוחר, כולם יכולים וצריכים בשעה הזו להתעלות מעל השיקול הפוליטי ולתמוך בפתרון מוסכם. השיחות לצערי נתקעו".

בני גנץ, יואב גלנט. נועם ריבקין פנטון, עיבוד תמונה
"קיוויתי שיתעלה מעל השיקול הפוליטי". גנץ וגלנט/עיבוד תמונה, נועם ריבקין פנטון

"לא אוכל לתמוך בחוק שתביא הממשלה שמתייחס לגיוס חרדים לשנים קדימה במספרים לא מספקים. לא מדובר בפוליטיקה אלא במתמטיקה. מי שמפרק ממשלה שיהיה אחראי על זה בעצמו, אנחנו במשרד הביטחון מייצגים מאה אחוז של המשרתים בצה"ל", הוסיף.

גלנט אמר כי יתנגד לחוק של הקואליציה בלבד גם את גנץ יפרוש מהממשלה. "חד צדדי לא יתקבל. עבורי חד צדדי לא יקבל לגיטימציה, צריך הסכמה רחבה. זה הדבר הנחוץ. זה לא רק בני גנץ, זה גם נציגי מפלגות הצד השני. אני אתמוך בחוק בהסכמה רחבה. לא אוכל לתמוך בחוק גיוס שתביא הממשלה שהוא לא בהסכמה רחבה".

שאלת האחריות

בתשובה לשאלה לגבי האחריות לכישלון המגעים לחקיקה בהסכמה גלנט אמר "כי אינו עוסק בהטלת אשמות" אך הוסיף כי "החרדים אומרים שהם קיבלו את המסר מגנץ שהם לא יתמכו בחוק גיוס ללא תאריך מוסכם לבחירות. זה פוליטיקה".

בתשובה לשאלה אם הוא חושש שחוק חד צדדי יביא לתופעת סרבנות גלנט השיב: "אני לא יודע לעשות הערכת מצב, אני נלחמתי כל חיי בתופעה של סרבנות, בכל מיני דרכים. אני משוכנע בדבר אחד, שהחיילים בשטח מצפים לדברים שמקובלים על כולם. הם כועסים שנבחרי הציבור מכל הצדדים מתנהגים בדרך אחרת. אנחנו צריכים ללמוד מהם". עוד אמר כי "יותר מחמישים אחוז מהחיילים לא יקבלו מתווה של צד אחד".

חיילי מילואים מאיימים על שר הביטחון והרמטכ"ל במרד. 25 במאי 2024/תיעוד מתוך רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

הפערים וההסכמות

גלנט הציג שמונה עקרונות שעלו בשיחות בין המחנה הממלכתי והחרדים - לדבריו, מתוכם על חמישה אין התנגדויות אבל בשלושת האחרים נותרו פערים:

  • קצב ההשתלבות של החרדים בשירות - לדברי גלנט הצדדים הסכימו ל-25 אחוז ממחזור הגיוס בשנה הראשונה, ותוך חמש שנים להגיע לחמישים אחוז
  • בקרה ופיקוח על ידי החשב הכללי במשרד האוצר
  • תקציב בחוק למסלולים לצורכי הכנה
  • הקמת מנהלת בצה"ל בנושא החרדים
  • שלילת הטבת כלכליות ממי שלא משרת, מתן הטבות למשרתים

שלושת העקרונות שלא הגיעו לסיכום לפי גלנט:

  • היכן יעוגן קצב ההשתלבות - אם בחוק או בהחלטת הממשלה (הדרישה החרדית היא לעגן את היעדים בהחלטת ממשלה, בייעוץ המשפטי דורשים עיגון בחקיקה כדי שיעבור בג"ץ)
  • גובה הסנקציה אם לא עומדים בקצב הגיוס
  • מה קורה לחוק אם לא עומדים ביעדים
מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
צעירים חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס: "לכלא ולא לצבא"/דוברות משטרת ישראל

התדרוך של גלנט מתקיים לקראת ישיבת הממשלה מחר, במהלכה יידון ערר שהגישה סיעת המחנה הממלכתי על חוק הפטור מגיוס שהקואליציה מקדמת - על אף התנגדות שר הביטחון ומערכת הביטחון. גלנט הודיע כבר בחודש פברואר כי יקדם רק חוק שיזכה להסכמת כלל חלקי הקואליציה - וראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לעקוף אותו ולהגיש את החוק בעצמו ומקיים שיחות עצמאיות עם הסיעות החרדיות על קידומו.

הנוסח של חוק הפטור מגיוס שמקדם כרגע ראש הממשלה מבוסס על הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בממשלת בנט-לפיד, כשיו"ר המחנה הממלכתי היה שר הביטחון, אך אינו מותאם לצרכי צה"ל אחרי 7 באוקטובר. לפני כשבועיים ועדת שרים לחקיקה אישרה להחיל דין רציפות על החוק, ובמחנה הממלכתי עיכבו את המשך קידומו על ידי הגשת ערר שדורש דיון מחודש במליאת הממשלה. במסגרת הערר נטען שקידום החוק לא תואם את צורכי הביטחון נוכח אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. לאחר הדיון על הערר בממשלה הקואליציה תוכל להמשיך לקדם את החוק בכנסת.

מלשכת השר גנץ נמסר בתגובה: "השר גנץ מברך את שר הביטחון על עמדתו האיתנה והערכית בנושא חוק הגיוס והתעלותו לגודל השעה. השניים ימשיכו להיות מתואמים ולעמוד יחד נגד מי שמבקשים לפגוע בצבא העם בעת הזו. גנץ הציג לציבור וגם בחדרי החדרים את מתווה השירות הישראלי שיביא לפתרון אמיתי לגיוס ולא פטור מגיוס והוכיח לא פעם כי נכון לשיח אמיתי כדי להגיע להסכמות. יודגש, כי גנץ או מי מאנשיו שניהלו את השיח מול לשכת גלנט והמפלגות החרדיות מעולם לא התנו הסכמה לחוק גיוס בהסכמה על תאריך בחירות ומי שנטש את השיחות לפני כחודש היו המפלגות החרדיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully