וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילים שנאמרו ובחינת מקרי העבר: סערת סרטון ההמרדה, והסיכוי שיוגש כתב אישום

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 22:35

"אני מודיע לך - אם לא נלך עד הניצחון, מאה אלף חיילי מילואים יישארו על הגדר", קרא החשוד בסרטון שהסעיר את הרשת, ונבדק אם מדובר בקריאה לסירוב פקודה המונית. אלא שסנגורו טוען לאכיפה בררנית, ושלא מדובר בהמרדה. עושים סדר בתוכן הסרטון, ואיך הסיפור קשור לפייגלין

חיילי מילואים מאיימים על שר הביטחון והרמטכ"ל במרד. 25 במאי 2024/תיעוד מתוך רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א'

"והנה אני מודיע לך - אם אנחנו לא נלך עד הניצחון, מאה אלף חיילי מילואים יישארו על הגדר. לא נזוז מהגדר. אנחנו נקרא לתושבי מדינת ישראל להגיע לעזה תחת אבטחה של הצבא שלנו. אנחנו נקשיב למנהיג אחד. זה לא שר הביטחון, זה לא הרמטכ"ל - זה רק לראש הממשלה". אלו המילים שאמר לפי החשד חייל מילואים, והם הופצו בסרטון ויראלי ברשתות החברתיות בין היתר על ידי יאיר נתניהו. במצ"ח אישרו שנפתחה חקירה בעניין והשאלה שנותרה פתוחה בגין איזה עבירות אם בכלל ניתן להגיש נגדו כתב אישום.

עבירת ההמרדה כפי שהיא מופיעה בחוק העונשין (החוק שמסדיר את העבירות הפליליות בישראל, ב"א) אוסרת על פרסומי המרדה, כשבין היתר ההגדרה להמרדה לפי החוק היא "להביא לידי שנאה, בוז או אי-נאמנות למדינה או לרשויות השלטון או המשפט שלה שהוקמו כדין, וכן להסית או לגרות את יושבי הארץ שינסו להשיג, בדרכים לא כשרות, שינויו של דבר שיסודו בדין".

תיעוד מתוך הסרטון בו חיילי מילואים מאיימים על שר הביטחון והרמטכ"ל במרד. 25 במאי 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מתוך סרטון ההמרדה נגד שר הביטחון והרמטכ"ל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מי שהורשע בעבירת ההמרדה הוא ח"כ לשעבר משה פייגלין, שניסה להביא לסיכול הסכמי אוסלו על ידי חסימת כבישים, הפגנה בקריית הממשלה והקמה של מאחזים חדשים ביהודה ושומרון שיאוישו על-ידי נושאי נשק, תוך התעלמות מהכרזת הצבא על היות השטח "שטח צבאי סגור". אך החלק החשוב לעניינו הוא שפייגלין, שלא הכחיש את האמור, קרא לעצור ולבדוק מכוניות הנושאות לוחיות זיהוי של הרשות הפלסטינית, ולסכל בבוא השעה את פינויים של שטחים באזור יהודה ושומרון ומסירתם לשלטון זר. זהו החלק שדומה לסרטון שהופץ בסוף השבוע האחרון.

העונש שנגזר על פייגלין הוא 18 חודשי מאסר, מתוכם הוא ריצה שישה בפועל והיתר על תנאי. בנוסף, בתי הדין הצבאיים יכולים לגזור עונשים בגין סרבנות. כך היה בשנת 2004, כשבית הדין הצבאי ביפו גזר על חמישה חיילים שסירבנו מסיבות של מצפון תשעה חודשי מאסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הצגת קמפיין הבחירות של מפלגת זהות, גני התעורכה, תל אביב 27 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
הורשע בעבירת ההמרדה. משה פייגלין/ראובן קסטרו

יואשם בעבירת המרדה?

עבירת ההמרדה נמצאת במחלוקת בין המשפטנים, משום שהיא מתנגשת באופן חזיתי עם העיקרון של חופש הביטוי והמחאה נגד מדיניות הממשלה. במקומה ניתן לעשות שימוש בעבירת ההסתה במקום שבו יש צורך לכך, כשבסרטון המדובר נאמרו המילים הבאות: "את כל הילדים הקטנים שדרכו על ראשים של האחים שלנו, את כל אלה אנחנו רוצים להרוג, אף אחד לא יישאר חי", נראה שיש הצדקה לעשות שימוש בעבירת ההסתה ולא בהמרדה.

סנגורו של החשוד שיגר הבוקר מכתב למצ"ח שם טען כי אי אפשר לראות במעשיו של לקוחו עבירת המרדה. עוד הוסיף כי לפי טענתו מדובר באכיפה בררנית, כי גורמים אחרים שקראו לסרבנות לכאורה לא נחקרו על ידי רשויות האכיפה.

"מערכת אכיפת החוק, לא נקטה, ולו במקצת, בעוצמה האכיפתית שהיא מבצעת כעת נגד מרשי. קשה להבין, הכיצד זה שרק כנגד מרשי, שלא קרא לבצע פעולה בלתי חוקית, הופעלה עוצמה חקירתית ואכיפתית בכזו מהירות ובכזו יעילות, ואילו כלפי כל האחרים מהצד השני של המתרס הפוליטי לא ננקטו כל הליכים אכיפתיים, עד כדי שהפרת 'עקרון השיוויון בפני החוק' זועקת מעצמה, בבחינת 'אכיפה בררנית'", אמר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לסרטון: "ההתנהגות המתועדת בסרטון היא הפרה חמורה של פקודות צה"ל וערכי צה"ל, ומהווה חשד לעבירות פליליות. בגין האירוע הורתה הפרקליטה הצבאית הראשית על פתיחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת. במקביל לחקירה, לנוכח חומרת האירוע, הרמטכ"ל הנחה על קיום שיח פיקודי מיידי בכל הרמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully