וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: איראן ביקשה סיוע בחיפושי המסוק של ראיסי

עודכן לאחרונה: 21.5.2024 / 8:08

וושינגטון אמרה כי היא לא הצליחה להיענות לבקשתה של טהראן בשל "סיבות לוגיסטיות", והביעה את תנחומיה למי שכונה "התליין מטהראן", שהלווייתו תיערך היום. שר ההגנה אוסטין הדגיש כי לארה"ב לא היה חלק בהתרסקות הקטלנית: "לא צופה השלכות מידיות על המצב במזרח התיכון"

תיעוד מציאת שרידי המסוק של ראיסי/רשתות חברתיות

ארצות הברית אמרה אמש (שני) כי היא לא הצליחה, בעיקר מסיבות לוגיסטיות, להיענות לבקשת הסיוע האיראנית במאמצי החילוץ של מסוקו של הנשיא איברהים ראיסי. וושינגטון אף הביעה את תנחומיה על מותו של מי שכונה "התליין מטהראן" בשל חלקו בהוצאות להורג המוניות של מתנגדי משטר.

הבקשה הנדירה מהמשטר, המכנה את ארצות הברית "השטן הגדול", נחשפה על ידי משרד החוץ בוושינגטון. הלווייתו של ראיסי צפויה להיערך היום בעיר תבריז, בירת מחוז אזרבייג'ן שבו התרחשה התאונה.

"התבקשנו לסיוע מממשלת איראן. הבהרנו להם שנציע סיוע, כפי שנעשה בתגובה לכל בקשה של ממשלה זרה במצב כזה", אמר הדובר מתיו מילר לכתבים. "בסופו של דבר, בעיקר מסיבות לוגיסטיות, לא הצלחנו לספק את הסיוע הזה", אמר מילר, מבלי לפרט.

עם זאת, הבית הלבן הדגיש כי ראיסי היה אחראי לתמיכתה של איראן ב"רשתות טרור ברחבי האזור" וכי היה לו "הרבה דם על הידיים".

איראן לא התייחסה להודעה האמריקנית, שעשויה להביך את הרפובליקה האסלאמית בזמן רגיש מבחינתה. לצד ראיסי, שסומן כיורש אפשרי למנהיג העליון עלי חמינאי, נהרגו שר החוץ חוסיין אמירעבדאללהיאן ושישה נוסעים ואנשי צוות נוספים, שמסוקם אותר אתמול לאחר חיפושים ליליים תוך סופת שלגים. בכלי תקשורת איראניים פורסם אמש תיעוד מזירת התאונה, שבה נראה המסוק השרוף.

נשים מתפללות אחרי תאונת המסוק של הנשיא איברהים ראיסי, טהראן, איראן, 20 במאי 2024. רויטרס
חמינאי הכריז על חמישה ימי אבל. נשים מתפללות על ראיסי בטהראן, אתמול/רויטרס

צבא איראן הורה אתמול חקירת נסיבות התרסקות המסוק, מדגם בל 212 מתוצרת ארצות הברית, בהרים הסמוכים לגבול אזרבייג'ן, שם ביקר ראיסי לפני המראתו האחרונה. טהראן מחזיקה בצי מטוסים ומסוקים ישן מתקופת השאה, והיא מתקשה למצוא להם חלקי חילוף בשל הסנקציות האמריקניות. היו באיראן מי שהאשימו את וושינגטון באחריות לתאונה הקטלנית.

"לארצות הברית לא היה חלק בהתרסקות", אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, כשנשאל אם הוא חושש שטהראן עלולה להאשים את וושינגטון. "אני לא יכול לשער מה יכול היה להיות הגורם", הוסיף.

אף שמותו של ראיסי אירע בעיצומה של המלחמה בין ישראל לחמאס וחיזבאללה בעזה ובדרום לבנון - שני ארגוני טרור הנתמכים על ידי איראן - אוסטין לא צופה השלכות ביטחוניות מידיות על המזרח התיכון בעקבות ההתרסקות. "אני לא בהכרח רואה השפעה ביטחונית אזורית רחבה יותר בשלב זה", אמר אוסטין.

עוד בוואלה!

סגנו של ראיסי יחליפו זמנית, בחירות חדשות - בתוך 50 ימים

לכתבה המלאה
שרידי המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי, 20 במאי 2024. רויטרס
שרידי המסוק של ראיסי/רויטרס

על פי חוקת הרפובליקה האסלאמית, בחירות חדשות לנשיאות חייבות להיערך בתוך 50 יום, ומחליפו הזמני של ראיסי הוא סגנו הראשון, מוחמד מוחבר. בכל מקרה, בעל הסמכות האחרונה במדיניות החוץ, הביטחון והגרעין של איראן הוא חמינאי בן ה-85, ונשיאי איראן נחשבים במידה רבה כניצבים בהצגה של המשטר לשוות מראית עין של דמוקרטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully