וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאשרת: הנשיא ראיסי ושר החוץ נהרגו בהתרסקות המסוק

עודכן לאחרונה: 20.5.2024 / 10:15

צוותי החילוץ הגיעו לאתר ההתרסקות ההרי בתום שעות ארוכות של מבצע שהתעכב בשל תנאי מזג האוויר הקשים. הסיבה לתאונה הקטלנית, שבה נהרגו גם מושל המחוז ואיש דת בכיר, עדיין לא הוכרזה רשמית. סגנו של ראיסי יחליפו זמנית, בעלות בריתה של איראן ספדו לנשיא

תמונות ראשונות מזירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

איראן אישרה הבוקר (שני) כי הנשיא איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן נהרגו בהתרסקות המסוק אתמול. במהלך הלילה הגיעו צוותי החילוץ אל אתר ההתרסקות, באזור הררי מיוער במחוז אזרבייג'ן המזרחי אחרי שעות ארוכות של חיפושים שנתקלו בקשיים רבים בשל הערפל והגשמים העזים.

הטלוויזיה האיראנית הודיעה כי "אין סימן חיים" באתר ההתרסקות של המסוק, אחרי שבמשך שעות ארוכות ניסו בטהראן לשמור על אופטימיות זהירה, עד שהתבהר כי אף אחד לא שרד. למאמצי החילוץ סייע כלי טיס טורקי, שאיתר את מיקום אתר ההתרסקות של המסוק הנשיאותי.

גורם איראני אמר מוקדם יותר כי המסוק נשרף לחלוטין במהלך ההתרסקות, ובתיעודים שפרסמה התקשורת הרשמית נראה כלי הטיס מרוסק בפסגת הר.

הסיבה הרשמית לתאונת המסוק, מדגם "בל 212" האמריקני, עוד לא ברורה. באזור שרר מזג אוויר סוער עם שובה של הפמלייה הנשיאותית מאזרבייג'ן השכנה. שני מסוקים אחרים שהיו בשיירה נחתו בשלום.

אתר התרסקות המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי, 20 במאי 2024. רויטרס
אתר התרסקות המסוק הנשיאותי, הבוקר/רויטרס

הסהר האדום האיראני אמר במהלך הלילה ש-73 צוותים נשלחו לאתר שסומן על ידי הרחפן הטורקי, והם נעים לעבר האזור. האתר נמצא במרחק של כמאה קילומטר מהעיר תבריז, לא רחוק מכפר בשם טביל.

ראיסי נתפס כבן חסותו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, והוא הוזכר כיורש אפשרי של המנהיג בן ה-85 ביום שבו ימות או יחליט לפרוש. הוא ניצח בבחירות לנשיאות באיראן ב-2021, שבהן אחוז ההצבעה היה הנמוך ביותר בתולדות הרפובליקה האסלאמית, והחליף בתפקיד את חסן רוחאני, שניסה להתקרב למערב וחתם על הסכם הגרעין עם המעצמות.

חמינאי קרא אתמול לאזרחי איראן להתפלל לשלומו של ראיסי אך הבטיח להם שניהול ענייני המדינה לא ייפגע. ערוץ הטלוויזיה הרשמי עצר את כל שידוריו הרגילים ושידר תפילות מרחבי הרפובליקה האסלאמית.

על פי החוקה האיראנית, ראיסי יוחלף על ידי סגן הנשיא הראשון, מוחמד מוחבר, עד לבחירות שיאורגנו בתוך 50 יום. סגן הנשיא באיראן לא נבחר אלא ממונה על ידי הנשיא. מוחבר מונה על ידי ראיסי באוגוסט 2021.

עוד בוואלה

התליין שסומן כיורש של חמינאי: זה נשיא איראן ראיסי שמסוקו התרסק

לכתבה המלאה
נשיא איראן איברהים ראיסי במסיבת עיתונאים עם נשיא אזרבייג'ן, 19 במאי 2024. רויטרס
באיראן קראו להתפלל לשלומו. ראיסי בביקורו באזרבייג'ן לפני ההתרסקות, אתמול/רויטרס

שכנותיה ובעלות בריתה של איראן הביעו דאגה לגורלו של ראיסי, והציעו עזרה בחילוץ, והבוקר הן כבר הביעו את תנחומיהן.

האיחוד האירופי הציע לטהראן גישה לצילומי לוויין חירום כדי לסייע במאמצים לאיתור המסוק של הנשיא - זאת על אף הסנקציות שהטיל הגוש על המשטר ותמיכתו במלחמה של רוסיה באוקראינה ובפעולות טרור ביבשת.

בוושינגטון, הבית הלבן מסר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תודרך על האירוע. גורם רשמי בישראל, שבה לא הוסתרה השמחה לאיד לגורלו המסתמן של ראיסי, אמר לרויטרס כי אין לה קשר להתרסקות.

הסהר האדום בדרך לאתר ההתרסקות של מסוקו של ראיסי, 20 במאי 2024. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך
צוותי החילוץ מנסים להגיע לאתר ההתרסקות/צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במהלך כהונתו של ראיסי, החריפה המתיחות בין טהראן למערב סביב האצת תכנית הגרעין שלה והקיפאון בשיחות על החזרה להסכם הגרעין, כשבמקביל חידשה איראן את יחסיה עם ערב הסעודית והידקה את קשריה עם רוסיה.

הוא נוקט קו נוקשה גם ביחס לישראל, בדומה לקודמיו בתפקיד, ושלוחיה של טהראן במזרח התיכון תוקפים אותה מאז תחילת המלחמה בחמאס ב-7 באוקטובר. בחודש שעבר, איראן אף תקפה ישירות את ישראל לראשונה אי-פעם, במתקפת טילים וכטב"מים מאסיבית שרובה יורטה, בסיוען של ארצות הברית ומדינות אחרות.

צוותי ההצלה במאמץ האיתור של מסוקו של נשיא איראן, 20 במאי 2024/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אף שתפקידו של נשיא איראן מתמקד בעיקר בענייני פנים, כשההחלטות המכריעות בתחום מדיניות החוץ והגרעין נמצאות בידיו של המנהיג העליון, ראיסי הוא בשר מבשרה של הרפובליקה האסלאמית מראשיתה. לפי ארגוני זכויות אדם, הוא היה חבר בבתי משפט שערכו משפטי שדה לאלפי מתנגדי משטר בשנות ה-80.

תחת הנהגתו, דיכא המשטר ביד רמה את מחאות החיג'אב שפרצו ב-2022 בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר. אכיפת חוקי הדת הודקה, ונעשה שימוש נרחב בעונש המוות נגד מפגינים, מתנגדי משטר ואסירים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully