וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגנו של ראיסי יחליפו זמנית, בחירות חדשות - בתוך 50 ימים

עודכן לאחרונה: 20.5.2024 / 15:56

מוחמד מוחבר, סגן הנשיא, יכהן בתפקיד עד שיאורגנו בחירות חדשות: "נמשיך בדרכו ללא שום הפרעה". הוא ניהל בעבר קרן השקעות שהייתה תחת סנקציות אמריקניות והיה מעורב באספקת נשק לרוסיה. חמינאי הכריז על חמישה ימי אבל, מתנגדי המשטר חגגו בזיקוקים

תמונות ראשונות מזירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

איראן נכנסת היום (שני) לתקופת מעבר, עם מותו של הנשיא איברהים ראיסי ובכירים אחרים במשטר בהתרסקות מסוק, והמנהיג העליון עלי חמינאי הכריז על חמישה ימי אבל.

בהתאם לסעיף 131 בחוקת הרפובליקה האסלאמית, במקרה שבו נשיא מכהן מת, סגן הנשיא הראשון - מוחמד מוחבר - ייכנס זמנית לנעליו. מועצה מיוחדת, המורכבת ממנו, מיו"ר הפרלמנט ומיו"ר מערכת המשפט - שלוש זרועות השלטון - תצטרך לארגן בחירות חדשות לנשיאות בתוך לא יותר מ-50 ימים.

עדיין לא ידוע מי יהיו המועמדים לרשת את ראיסי, העוברים סינונים קפדניים על ידי גופים הנאמנים לחמינאי לפני שהם מקבלים אישור לכך. מוחבר כינס היום דיון מיוחד של המועצה, והבטיח כי איראן תמשיך בדרכו של ראיסי "ללא שום הפרעה".

סגן נשיא איראן מוחמד מוחבר מקבל את פניו של סולטאן עומאן' 28 במאי 2023. רויטרס
בדומה לראיסי, הוא מקורב לחמינאי. נשיא איראן הזמני מוחמד מוחבר/רויטרס

לא כל אזרחי איראן היו שותפים לאבל על מותם של בכירי המשטר, שתפילות למענם שודרו אתמול בטלוויזיה הממלכתית במשך שעות ארוכות. בכמה מקומות במדינה, כולל בבירה טהראן, נצפו זיקוקים שנורו לשמיים עם היוודע החדשות על תאונת המסוק.

עוד בוואלה!

התליין שסומן כיורש של חמינאי: זה נשיא איראן ראיסי שמסוקו התרסק

לכתבה המלאה

ראיסי, שסומן כיורש אפשרי לחמינאי בן ה-85, זכה בבחירות לנשיאות ב-2021 שבהן נרשם אחוז ההצבעה הנמוך ביותר ברפובליקה האסלאמית מאז המהפכה ב-1979. כהונתו הראשונה הייתה אמורה להסתיים בשנה הבאה, והוא היה יכול להתמודד לקדנציה נוספת.

מוחבר, שנולד ב-1 בספטמבר 1955, נחשב כמו ראיסי למקורב למנהיג העליון. הוא מונה לסגן הנשיא הראשון ב-2021 כשראיסי נבחר לנשיאות.

באוקטובר האחרון, לפי דיווח ברויטרס, הוא היה חלק מצוות של בכירים איראנים שביקרו במוסקבה והסכימו לספק טילי קרקע-קרקע ומל"טים נוספים לצבא רוסיה. הצוות כלל גם שני בכירים ממשמרות המהפכה של איראן ובכיר במועצה העליונה לביטחון לאומי.

אתר התרסקות המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי, 20 במאי 2024. רויטרס
אתר התרסקות המסוק של נשיא איראן/רויטרס

הוא אף עמד בעבר בראש "סתד", קרן השקעות הקשורה למנהיג העליון. ב-2010 כלל האיחוד האירופי את מוחבר ברשימת אישים וגופים שהוא הטיל עליהם סנקציות בשל מעורבותם בפיתוח תכנית הגרעין והטילים של המשטר, אך שנתיים לאחר מכן הוא הוסר ממנה. ב-2013 הוסיף משרד האוצר האמריקני את הקרן ו-37 חברות שעליהן פיקח לרשימת הסנקציות שלו.

סטד הוקמה בצו שהוציא מנהיג המהפכה האסלאמית, קודמו של חמינאי, האייתוללה רוחאללה חומייני. היא הורתה לעוזרים למכור ולנהל נכסים שננטשו לכאורה בשנים הכאוטיות שלאחר המהפכה האסלאמית ב-1979 ולתעל את עיקר ההכנסות לצדקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully