וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל שוב על המוקד: "חוששים מהמתיחות שלו עם צמרת הצבא"

6.5.2024 / 15:00

עיקר הביקורת של הקצונה הבכירה היא שהלוי פועל ללא מעצורים בכל מה שקשור למינויים בכירים, לאחר שזיהה את חולשת הדרג המדיני. קצינים בכירים מזהירים בפורומים סגורים: "בגלל מערכת היחסים העכורה שלו עם חלקים בצמרת הצבא, אנחנו עלולים להגיע לעיוורון שני נוסף"

בווידאו: הרמטכ"ל ברצועת עזה/צילום: דו"צ

הביקורת על התנהלות הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי מתגברת על רקע סבב המינויים האחרונים, שנעשו מבחינת חלק מהאלופים ותתי אלופים בצה"ל בהפתעה גמורה. לדברי קצינים בכירים המינויים האלו הם המשך ישיר למערכת היחסים המתוחה, וחלקה עכורה בלשון המעטה, שמנהל הרמטכ"ל מול פקודיו הבכירים ביותר.

"עם חלקם הוא לא ניהל שיחה אישית ואפילו לא שאל לשלומם או מה עובר עליהם מאז תחילת המלחמה", אמר אחד מהם בשיחות סגורות והוסיף, "מצד אחד יש כאן עשייה מטורפת של צבא שמנהל מלחמה בכמה זירות, אבל מנגד יש כאן צבא שצריך להתנהל ולקבל את היחס המתאים. מאחורי כל שם יש בן אדם".

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הממשלה שהתקיימה בבסיס ג׳וליס, 11 בפברואר 2024. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

עיקר הביקורת של הקצונה הבכירה היא שהרמטכ"ל פועל ללא מעצורים בכל מה שקשור למינויים בכירים, לאחר שזיהה את חולשת הדרג המדיני שלא באמת יכול להתנגד מבחינה פוליטית לבחירות שלו בתחום כוח האדם.

"למה הוא היה צריך למנות דווקא עכשיו ראש אכ"א? ולמה ראש אגף תקשוב? למה הוא מיהר למצוא מחליף למפקד פיקוד מרכז?", אמר אחד הגורמים בשיחות סגורות. "יש עדיין ויכוח סביב טיב הבחירה שלו לדן גולדפוס כאלוף התמרון ולא לתפקיד בכיר אחר סביב שולחן המטה הכללי. במיוחד כשכולם יודעים שעוד מעט מפקד זרוע היבשה מסיים את תפקידו ויתמודד על תפקיד סגן הרמטכ"ל ואף מוגדר כמועמד מוביל", הוסיף הגורם והדגיש כי אמנם הרמטכ"ל קיים על כך שיחות עם שר הביטחון, אבל הוא לא באמת הרגיש שיש לו התנגדות אלא גיבוי, כדי לקבל שקט תעשייתי בזמן שמצבם בסקרים על מדרון חלקלק בשל המצב הפוליטי, המדיני והביטחוני.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
דן גולדפוס. דובר צה"ל
""יש עדיין ויכוח סביב טיב הבחירה בו כאלוף התמרון". תת אלוף דן גולדפוס/דובר צה"ל

בפועל, קצינים בכירים בצה"ל טוענים בפורומים סגורים כי יש תחושת שיכרון כוח לכל מי שקשור לקומה ה-14 שבה יושב הרמטכ"ל. "כבר יש מי שמדבר על מינוי תפקידים בכירים שהשיבוצים והעיתוי שלהם יפתיעו רבים כולל באמ"ן, ובפיקודים המרחביים. החשש הוא שבגלל מערכת היחסים המתוחה שמנהל הרמטכ"ל עם חלקים בצמרת הצבא אנחנו עלולים להגיע לעיוורון שני נוסף... לא מדברים על זה אבל חייב לשאול. מה באמת קרה לפני ההחלטה שמיוחסת לישראל על סיכול ממוקד בלב סוריה נגד בכיר איראני. מה אפשר לעשות כדי לדייק הערכות? ומה זה אומר על ההמשך?". הקצינים הבכירים יותר מרמזו לכך שכדי לנהל תהליכים בריאים ומדויקים יותר בראי מה שקרה בין 6 ל-7 באוקטובר, צריך הרמטכ"ל להרחיב את מעגל ההתייעצויות ותהליכי הבקרה.

קצינים בכירים נוספים טוענים, כי חלק מהאווירה המתוחה שקיימת היום בצמרת הצבא בין קצינים בכירים לרמטכ"ל היא לא רק תולדה של השלכות 7 באוקטובר, אלא משקעים שנסחבים עוד הרבה לפני וכעת מתעצמים נוכח חשדנות שנוצרה וכעס על החלטות פרסונליות, כתוצאה מאופיו המופנם של רא"ל הלוי, שעסוק מבוקר עד ערב בניהול השוטף של צה"ל המצוי במלחמה בכמה זירות קרובות ורחוקות.

הרמטכ"ל -*הרצי הלוי עם לוחמי ההגנה האווירית 16 באפריל 2024. דובר צה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי/דובר צה"ל

בקרוב מאוד תתקבל החלטה על מינוי סגן הרמטכ"ל הבא ואז תעמוד דילמה שהיא כולה נפיצה מקצה לקצה. האם לבחור סגן לפני כניסת הרמטכ"ל הבא, האם יהיה זה האלוף תמיר ידעי שמפנה בקרוב את מקומו כמפקד זרוע יבשה? (שיש לכך סיכוי גבוה מאוד), או למנות את מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין, שכרגע רבים לא רוצים לראות אותו זז ממקומו בשל איכות הפיקוד שלו וקור הרוח שלו בניהול המערכה נגד חיזבאללה.

האלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה בצה״ל. דובר צה"ל
האלוף תמיר ידעי/דובר צה"ל
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין נפגש עם רכזי הביטחון של יישובי הצפון. דובר צה"ל
אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין/דובר צה"ל

לפי הערכות בצמרת הצבא, האלוף גורדין ראוי ונכון להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל מול האלוף במיל' אייל זמיר וסגן הרמטכ"ל המכהן האלוף אמיר ברעם, מאחר וכל החלטה אחרת תדחוק אותו אל מחוץ למרוץ הרמטכ"לות בשל גילו (54). חשוב לציין כי מפקד פיקוד הצפון זוכה להערכה רבה מצדו של הרמטכ"ל רא"ל הלוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully