וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסים מסוכנים: כך עובד הקשר בין עורכי דין לאנשי עולם הפשע

עודכן לאחרונה: 12.4.2024 / 22:59

הפרשה שבגינה נחקרה עורכת דין מוכרת מעלה על הפרק את הקשר בין עבריינים לעורכי דין המייצגים אותם. מקרי עבר, כולל חיסולו של יורם חכם, הראו כיצד הקשר יכול להפוך למסוכן. עורכי דין מספרים לוואלה! על הגבול הדק שעלול להיחצות: "כשלא מקיימים הבטחה - המצב יסתבך"

בווידאו: דיון בבג"ץ שהגיש עו"ד משה שרמן בבקשה להשתחרר מהייצוג של ניבי זגורי/ביני אשכנזי

החקירה המתנהלת בימים אלו נגד עורכת הדין המוכרת בחשד כי תיאמה שיחות בין שני ארגוני פשיעה בכירים שאנשיהם מרצים מאסר בבתי כלא שונים, העלתה שאלות רבות על יחסיהם המורכבים של עורכי דין לבין לקוחותיהם מהעולם התחתון. עורכי דין מוכרים ומנוסים שוחחו עם וואלה! ושפכו אור על עבודתם וקשריהם עם גורמי עולם הפשע.

"עורך דין אף פעם לא מייצג ארגון פשיעה. זו לא חברה בע"מ שיש לה משרד של עורכי דין שמייצגים אותה", הסביר עו"ד מוכר. "ארגון פשיעה זה סך הכול קהל של לקוחות. אם כנופיה כזו או אחרת מעריכה אותך וחושבת שאתה עורך דין טוב, אז כנראה שתייצג הרבה לקוחות שמזוהים עם אותו ארגון. אבל זו הבחנה מאוד חשובה - שאין דבר כזה שעורך דין מייצג ארגון כזה או אחר בתמורה לשכר חודשי מהם".

הארכת המעצר של עודה קוטייר, בית משפט השלום בראשון לציון, 30 באוגוסט 2023. ניב אהרונסון
עורכת הדין עוכבה במסגרת הפרשה. קוטייר באחת מהארכות המעצר/ניב אהרונסון

הוא הוסיף וסיפר שברוב המקרים, ראש הארגון בכלל לא נמצא בקשר מולו, אלא הלקוחות עצמם או "איש כספים" בעולם התחתון. "יש גם עורכי דין שחוצים את הגבול והופכים לסוג של יועצים משפטיים שלהם", הוא אמר. "זה ברור כי יש הכול. יש גם עובדים שבוחרים לקבל תשלום ב'שחור'. כעורך דין, אתה צריך לפעול במסגרת החוק וכללי האתיקה. אסור למשל לייעץ לפשע עתידי של לקוח שלך ואם זה קורה אתה מחויב לדווח על כך. אתה גם צריך להקפיד לא לייצר איתם קשרים חברתיים".

האם עורכי דין העוסקים בייצוג ראשי ארגוני פשיעה מצויים תחת סכנה מתמדת? חלקם סבורים כי זו אינה עובדה מוגמרת כלל. "זאת עבודה כמו כל עבודה", טוען עו"ד ע', שייצג בעברו ראשי ארגוני פשיעה ועבריינים בכירים. "נכון שהחתך שעורכי הדין עובדים איתו הוא חתך בסיכון גבוה יותר ועדיין כמו בכל עבודה, אתה אמור לעמוד ביעדים. אסור לך להבטיח דברים, אתה צריך לעבוד בשקיפות מול הלקוח ולהיוועץ איתו על כל החלטה בתיק. לזכור שבסופו של דבר, השופט מחליט ולא להישען על השערות או על האסטרטגיה שלך שתוביל לטעמך להצלחה".

עו"ד ע' הסביר שאם עושים טעויות בעניינו של לקוח במישור המשפט האזרחי, אז התוצאה היא שאתה עשוי למצוא עצמך נתבע על ידו, אך בעולם הפלילי - המחיר שאתה עשוי לשלם על כך עלול להיות מסוכן פי כמה. "חלקה הגדול של אוכלוסיות האנשים שאתה עובד איתה עובר על החוק. מדובר על אנשים קשים ולכן הסיכון הוא גבוה". הוא טען. "אבל אני חושב שהסיכון הזה ממוזער כאשר אתה משקף ללקוח את המצב לאשורו ולוקח את ההחלטות איתם במשותף וממילא ממזער את אפשרויות הפגיעה בך. הלקוח צריך לדעת שאתה עושה הכול בשבילו ולפעמים עורכי דין טועים, אולי מתוך יהירות, שאני אעשה לך ככה, אשחרר אותך וכל מיני הבטחות כאלה וכשזה לא מתממש שם זה יכול להסתבך".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אסי אבוטבול ומימינו עורך הדין יורם חכם שחוסל. רוני שוצר, פלאש 90
אסי אבוטבול ולצידו עו"ד יורם חכם (מימינו)/פלאש 90, רוני שוצר

עבריין בכיר בארגון פשיעה מוכר התייחס לנושא גם הוא בשיחה עם וואלה. "אתה נמצא במצב של מצוקה כי הרי בזמן ניהול התיק מרחף מעל ראשך עונש כבד, אז אתה מחפש כל מיני דברים להיאחז בהם כדי לשפר את מצב הרוח", הוא שיתף. "בגלל זה מגיעות בקשות חריגות שחלק מהן יכולות להיות בניגוד לחוק ולסבך את עורך הדין".

העבריין סבור גם כן כי הכול תלוי בגבולות שיציב עורך הדין בפגישות עם הלקוח. "אם הוא מבהיר שמערכת היחסים ביניהם היא נטו מקצועית, אז הלקוח מבין שלמרות שהוא משלם סכומי כסף גדולים אין מקום לבקשות חריגות ולסטיות מהיחסים בינו לבין עורך הדין", הוא סיפר. "אבל אם עו"ד משדר שהוא מוכן ללכת רחוק כדי לרצות את הלקוח, אז יגיעו בקשות חריגות. אני באופן אישי מאוד מכבד את הסניגור שלי, אני משלם לו כדי שיתעסק בתיק ויביא לי תוצאה טובה במשפט".

הרכב של עו"ד יורם חכם לאחר שהתפוצץ. רוני שוצר, פלאש 90
זירת החיסול של עו"ד יורם חכם/פלאש 90, רוני שוצר

אחד מעורכי הדין סיפר שהעבריינים לא מפסיקים לבקש מעורכי דין שיתערבבו בענייניהם הפליליים והשאלה היא כיצד הסנגור מגיב ומציב קו ברור. "עבריין יכול להגיד לך: 'שמע יש ראיות בבית שלי ותודיע לאשתי שחייבים מהר להעלים הכול'. יש מלא בקשות הזויות כאלה, אבל הם יפסיקו לבקש ממך ולהציב פיתויים אם הם מבינים שאתה לא אחד מהסוג שיעשה זאת עבורם", הוא סיפר.

עו"ד ע' סבור גם כי "זה נכון שחיסלו עורכי דין ומחסלים נשים וכל הקווים האדומים בעולם הפשע כבר נחצו מזמן. אבל יש איזשהו כבוד שנותנים לעורך הדין מתוך הבנה שהוא עושה הכול בשביל הלקוח. אם אתה שומר על גבולות המקצוע ולא חוצה את הקווים, אתה האדם היחיד שמבחינתו אפשר לסמוך עליו. כל סטייה שלך הכי קטנה שיש מזמנת סטייה נוספת".

ואכן היו מקרים מעולם בהם פרקליטי צמרת, שייצגו עבריינים מוכרים בעולם התחתון מצאו עצמם לבסוף מאוימים על ידי לקוחותיהם. אחד המקרים הבולטים היא חיסולו של עורך הדין יורם חכם בתל אביב בשנת 2008 כשמטען חבלה שהוטמן במכוניתו התפוצץ. עו"ד חכם צבר בחייו מוניטין של כבוד בעולם הפלילים וייצג בין היתר עבריינים מוכרים כמו משפחת חרירי, יוסי הררי והבולט שבהם אסי אבוטבול.

במשך 9 שנים נחקר האירוע עד שלבסוף האצבע המאשימה הופנתה כלפי אבוטבול, שלפי כתב האישום ביצע את הרצח בעקבות כך שלא היה מרוצה מעבודתו של עו"ד חכם ולכן העביר מתאו בכלא הוראה לחסל אותו. בכתב האישום מתואר כי אבוטבול "לא היה שבע רצון מהישגיו של עו"ד חכם במו"מ שניהל האחרון לסיום התיק בהסדר טיעון".

עו"ד משה שרמן. יותם רונן
ביקש להשתחרר מייצוג ראש ארגון הפשע ניבי זגורי. עו"ד משה שרמן/יותם רונן

אירוע מוכר נוסף הוא של עו"ד משה שרמן, שגם לו עבר עשיר בייצוג גורמי פשיעה. במשך תקופה ארוכה ביקש שרמן להשתחרר מייצוג של ראש ארגון הפשע יניב (ניבי) זגורי אחרי שאיים לכאורה עליו ועל בני משפחתו. תחילה, בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את בקשתו של עו"ד שרמן בנימוק שהחלפת הייצוג תעכב משמעותית את המשפט נגדו, אך לבסוף בית המשפט העליון קיבל את ערעורו. "פחדתי ואני עדיין מפחד מהאיש שיושב פה מאחור", אמר עו"ד שרמן באחד הדיונים שהתנהלו.

"רוב הדברים שסיבכו עורך דין אל מול הלקוח היה תוצר של התנהלות לא מקצועית ומוטעית מצד עורך הדין", אמר עו"ד ע' לוואלה!. עו"ד נוסף גם כן סבור כך. "לא איימו על משה שרמן ויורם חכם כי דרשו מהם לבצע עבירות פליליות, אלא כי ביקרו את העבודה על התיקים שלהם", הוא אמר. "לא שמצב מסוג זה הוא עניין מקובל, אבל אני לא מכיר מקרה איום על עורכי דין כי דרשו מהם לבצע פשע".

עו"ד אחר הוסיף שעליו להקפיד לבחור בקפידה את מי הוא בוחר לייצג. "אתה חייב להיות חכם. זו עבודה שחלק מהלקוחות הם לא אנשים נחמדים ולעיתים עם בעיות כאלו ואחרות. לפעמים מגיעים לקוחות שחושבים שמגיע להם גזר דין מסוים ואתה מבין שהוא אדם מדומיין ולא איתנו ולכן אם תיקח את התיק הזה הוא בטוח יאיים עלייך בהמשך".

מכורח התפיסה שעורך הדין לא מזוהה עם ארגון כזה או אחר, לעיתים הם מייצגים עבריינים המזוהים עם ארגונים שונים המצויים במלחמה עקובה מדם ביניהם. "שבוע אחד, אני על תיק של ניסיון רצח ושבוע אחריו אני מייצג ניסיון רצח של החשוד בתיק הקודם", הסביר עורך דין. "זה לא מעניין אותי כי כמו רופא, אני רק נותן שירות. אני לא חלק מהארגון, לא חלק מהשיקולים שלו ובטח לא חלק מהסכסוכים שלו. אנשים לא מבינים את זה. כמובן שאם אני מצוי בניגוד עניינים אז אסרב לקחת את התיק".

עם סיום השיחות, עורכי הדין ששוחחו עם וואלה! הסכימו שככל שעברו השנים והדורות התחלפו, כך הגבולות בעולם התחתון נחצו כל פעם מחדש. "הכול אלים יותר, חזק יותר ומוגזם יותר. אם פעם למשל מישהו היה מקבל דקירה על מעשה מסוים, היום זה כבר מטען שהורג אותו ומסכן את בני משפחתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully