וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישרון של מר פילבר: דאג להציל עצמו מאישום פלילי ואז הצליח לחזור ל"בייס"

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 20:45

לדברים שכתב עד המדינה בתיק 4000 בקריאתו לסייע לו במימון ההליכים המשפטיים בשל ביטול ההסכם איתו יש משמעות פלילית. פילבר הפך לדמות נלעגת אחרי ההסכם - ואז חזר לפעול כדי לרצות את המנהיג והקבוצה העוטפת אותו. העובדה שלקח לפרקליט המדינה שנתיים לבטל ההסכם היא חרפה

בווידאו: עד המדינה פילבר, מוסר את עדותו האחרונה במסגרת תיק 4000/מערכת וואלה!

כשקוראים את הטקסטים הפנטסטיים שכתב שלמה פילבר השבוע ברשתות החברתיות, עת פנה אל תומכי נתניהו לתמוך בו כספית בשל כתב האישום שיוגש נגדו בחודשים הקרובים, לאחר שנקבע שהפר את הסדר עד המדינה, היה אפשר לחשוב שמדובר בגבר גבר, תותח על חלל, שנעמד לבדו בידיים חשופות מול הצבא המרושע של הפרקליטות ואגף החקירות, כשזה רדף את נתניהו. הוא כתב, בין השאר: "עוקבים יקרים. אנחנו לא תמיד בוחרים לעצמנו את המשימות. אבל אם מטילים עלינו אנחנו מבצעים אותן הכי טוב שאפשר. צריך את תמיכתכם ועזרתכם להמשיך לייצג אתכם בכבוד". עוד נחזור למשמעות הפלילית של הטקסט המושחת הזה, אבל לפני כן תרשו לי רגע ליהנות מההומור. שלמה? מומו שלנו? כזה גיבור?

שלמה פילבר בדיון תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 18 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
שלמה פילבר בבית המשפט/פלאש 90, יונתן זינדל

האמת היא שקשה לחשוב על שפן אנושי משוכלל יותר בתולדות השירות הציבורי מפילבר - איש חלש שנמשך לכוח, בין אם הוא מרוכז אצל אדם, ובין אם בקבוצה. בקליפת אגוז, פילבר שירת את הילד החזק בכיתה עד שזה כבר לא היה יכול להגן עליו, ובלית ברירה, כדי להציל את עצמו, הפליל אותו. לאחר שהציל את עצמו לכאורה מאיום כתב האישום, ניסה אט אט לחזור אל חיקו של המנהיג ולחיקה של הקבוצה העוטפת אותו, שכן הסכם עד המדינה הציל אותו מכתב אישום פלילי, אבל הבריח ממנו פרנסה וכבוד, ואת אלה היה פילבר חייב להשיג בחזרה. איך הוא עשה את זה?

ראשית, כדי להמחיש מי האיש, לפני שנתיים, ערב תחילת עדותו של פילבר, הזכרתי כאן איך הגיבור הזה הפיל על אדם שאינו בין החיים, אורי אליצור ז"ל, אחריות על כתיבת מאמר שהוא, פילבר, היה חתום עליו לאחר רצח רבין. המאמר היה רווי בתיאוריות קונספירציה בזויות על מעורבות השב"כ ברצח הזה, ופילבר חשש (בצדק או שלא) שהעלתו מהאוב תפגע בסיכוייו להתמנות למנכ"ל משרד התקשורת תחת נתניהו. לכן, בתגובה לפרסומים סיפר שאמנם היה חתום על המאמר, אך בפועל את הטקסט כתב אורי אליצור, שהיה אז עורך העיתון "נקודה". לדברי פילבר, אליצור ביקש ממנו לעשות זאת משום שהוא, אליצור, חשש מפגיעה בעבודתו כפובליציסט בעיתונות הישראלית. אליצור לא היה יכול לאשר או להכחיש את ההאשמה הזאת שכן שנה כבר לא היה בין החיים. אישית אני סבור שפילבר המציא את הסיפור הזה, אבל אם הוא נכון הוא מלמד על תכונות אופי גרועות אף יותר מלהיות שקרן.

דיון תיקי האלפים | חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר. המחוזי, ירושלים  10 במאי 2022. ראובן קסטרו
נתניהו בבית המשפט בזמן עדותו של פילבר/ראובן קסטרו

תחשבו רגע על האופי הפחדני והבלתי לויאלי של האיש. כשאליצור היה בכיר במועצת יש"ע, כלומר בעל הכוח, פילבר ביצע את מה שאמר לו ואף שמר על כך בסוד. אך כשזיהה כוח אחר שצריך להידבק אליו - בנימין נתניהו - היה מוכן לחשוף את הסוד של מי שכבר איבד את כוחו ממילא כשעזב את העולם.
ובאמת, במשרד התקשורת, פילבר עשה הכול כדי לרצות את נתניהו ואת אנשי שלומו, בני הזוג אלוביץ'. עוד הרבה לפני שנפתחה חקירת בזק (שממנה נולד תיק 4000), נכתב דו"ח מבקר מדינה, שבו כונה פילבר "רגולטור שבוי", כלומר רגולטור שפועל לטובת האלוביצ'ים. פרשת 4000 פשוט השלימה את התמונה - למה הוא עושה זאת? מה לו ולבזק? התשובה הייתה: עבור נתניהו.

אני מאלה שסבורים ששימוש בכלי המעצר כדי לשבור נחקרים הוא פסול, ובכל זאת, אפילו במשטרה נדהמו לגלות כמה זה היה קל. יומיים במעצר הספיקו לפילבר לחתום על הסכם עד מדינה - להחליף נאמנות בקלילות, ובקיצור לזמר. פילבר סיפר, בין השאר, על אותה פגישת הנחיה מפורסמת בינו לבין נתניהו, שבה נתניהו הורה לו לקדם את בקשותיו השונות של אלוביץ' ובראשן הבקשה לקדם את מיזוג בזק-יס (שעתידה הייתה לשלשל מאות מיליונים לכיסו של אלוביץ'). לבד מזאת, פילבר גם תיאר בחקירתו שיחות מעקב של נתניהו בנושא.

דודי אמסלם, 21 במרץ 2023. ראובן קסטרו
ספק שהוא חושב כעת שפילבר עבריין כפי שכינה אותו בעבר. דודי אמסלם/ראובן קסטרו

אחרי הסכם עד המדינה, פילבר הפך לדמות נלעגת, שנואה ובזויה בבייס הביביסטי והליכודי. יהורם גאון כינה אותו "מלשן, יהודה איש קריות", דודי אמסלם כינה אותו: "נחות, לא מוסרי, עבריין", והשיא היה המפגן הבוטה מתחת לביתו של פילבר בזמן מערכת הבחירות ב-2019: רכב מצויד ברמקולים חנה מתחתיו והרעיש עם קריאות נאצה: "פילבר, מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה? מה הבטיחו לך?". אחרי שחרב כתב האישום הוסרה ממנו, היו לפילבר 4 שנים כדי לחזור לחיק הבייס. הוא עמד בקשר עם עיתונאים מהימין שאסטרטגית חשב שיועילו לו (הוא צדק בזה), והחל לפזר רמזים בציוצים שעוד רגע קט כולכם תבינו בבית המשפט את האמת.

זה לא שפילבר במהלך התקופה הזאת גידל את איברי האומץ שלו. מי שהיה בבית המשפט ראה כיצד הוא מנסה להלך בין הטיפות, להגיד ולא להגיד, לנסות איכשהו לחזור על מה שאמר בחקירות אבל עם שינויים שיוציאו מהדברים את העוקץ. הפרקליטה יהודית תירוש לא קנתה בזמן אמת את ההצגה הזאת ומיד ביקשה להכריז עליו כעל עד עוין. מי שנכח באותו רגע באולם ראה את החרדה של פילבר מהרעיון. הוא התחנן בפני השופטים לחזור על דבריו ולהבהיר אותם, כדי שיובן שאינו סותר את הדברים שאמר בחקירה. הרכב השופטים העדיף שלא לקבל את הבקשה של תירוש, אך כן אפשר לה לחקור אותו בחקירה נגדית.

העובדה שבאותו יום פרקליט המדינה, עמית איסמן, לא ביטל את הסכם עד המדינה עם פילבר היא חרפה. אם הפרקליטות סבורה שהעד, שהובטחה לו חסינות, חוזר בו מהדברים שאמר בעדות הניקיון שלו, מדוע יש צורך בשנתיים כדי לקבל החלטה על ביטול ההסדר שלו? העיכוב בהחלטה הזאת, על אף העמדה החד-משמעית בעניין של צוות הפרקליטות האמון על תיק 4000, הוא עוד נדבך בכהונה הרופסת והחיוורת של איסמן כפרקליט מדינה.

עמית איסמן בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
לקח לו שנתיים להחליט - וזו חרפה. פרקליט המדינה עמית איסמן/שלומי גבאי

אני מאלה שכתבו ואמרו מהתחלה שהסיכוי להרשעה בשוחד בתיק 4000 הוא סיכוי נמוך מאוד בשונה מהסיכוי הגבוה להרשעה בהפרת אמונים, אבל אין ספק שהעדות של פילבר הרחיקה את הפרקליטות עוד יותר מהיעד הזה, והדברים כזכור נאמרו באופן ברור על ידי שלושת שופטי ההרכב בבית המשפט המחוזי בירושלים.

עם הנדוניה הזאת, פילבר חזר סופית אל חיק הבייס. הוא הפך לסוקר הבית של בסיס האם הביביסטי, ערוץ 14. הוא קיבל כבוד ופרנסה ומנגד המשיך לספק את הסחורה - תוצאות סקרים הזויות שלא דומות לאף סקר מקביל. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות הפך אמנם לבדיחה, אבל האמת שזה לא ממש הזיז לו. פילבר יודע היטב שבאזורים שהוא מסתובב בהם אמינות היא מצרך פחות מבוקש מתעמולה משומנת. פילבר גם למד שלא פחות מכוחו של המנהיג, יש כוח לקבוצה. וכמו שערוץ 14 סיפק לו פרנסה, גם ההמון יכול לסייע לו. וכך, בלי לבזבז רגע דל של מומנטום רשתי, לאחר ההחלטה של הפרקליטות פתח פילבר בקשה למימון המונים.

זה הרגע לחזור לטקסט המושחת והפלילי בעיניי של פילבר, כשהוא מבקש את המימון. מה לעזאזל הכוונה ב"אם מטילים עלינו את המשימות, אנחנו מבצעים אותן הכי טוב שאפשר?". את הדברים הרי הוא לא כתב על עבודתו כסוקר, אלא הם נכתבו בהקשר של עדותו. חשדנו שפילבר היה במשימה כשהעיד בבית המשפט אבל לא האמנו שהוא יודה בכך בפומבי ועוד יבקש על כך כסף. "אנחנו לא תמיד בוחרים לעצמנו את המשימות", כתב. מי בחר לך את המשימה, פילבר, ספר לנו. "אם מטילים עלינו, אנחנו מבצעים אותן הכי טוב שאפשר", הוא הוסיף. בלתי נתפש. פילבר אומר במילים אחרות: תקשיבו, מה שעשיתי בבית משפט היה בשבילכם, ייצגתי "אתכם בכבוד". וואו. הטקסט הזה עברייני, מושחת, ומצדיק חקירה פלילית. ספק אם כזאת תיפתח, ואם תיפתח אל דאגה, הכישרון של מר פילבר יחלץ אותו גם מזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully