וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה הורידה את גיל הגיוס: "למה בן 25 לא יכול להילחם?"

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 21:39

זלנסקי אישר חוקים חדשים שהורידו בשנתיים את גיל הגיוס, לאור המחסור בכוח אדם עם התמשכות המלחמה ברוסיה. אך לפי ההערכות, זה יוביל לתוספת של רק 50 אלף חיילים נוספים לאור החשש מפגיעה בכלכלה והירידה בהתלהבות הציבור להתגייס. "יש לי רק בן אחד, לשם מה גידלתי אותו?

הסכר הגדול ביותר באוקראינה נפגע בהתקפה רוסית/טלגרם

אוקראינה הורידה היום (רביעי) את גיל הגיוס לגברים מ-27 ל-25, בשל הצורך שלה בכוח אדם נוסף עם התמשכות המלחמה מול רוסיה אל שנתה השלישית. העומס שיותר משנתיים של מלחמה עם רוסיה הטילה על הצבא שלה ואת הצורך להחדיר לשורותיה המדולדלות מתגייסים חדשים.

המלחמה באוקראינה | כל העדכונים

הנשיא וולודימיר זלנסקי חתם על שלוש הצעות חוק שמטרתן לחזק את הכוחות המזויינים, המנסים להחזיק את קווי החזית בלחימה שדיללה את שורותיהם ואת מאגרי הנשק והתחמושת של אוקראינה, המתוסכלת מהעיכוב באספקת הנשק האמריקנית בשל מחלוקות פוליטיות בקונגרס.

אוקסנה זבולוטנה, אנליסטית מהמרכז לפעולות מאוחדות, ארגון פיקוח ממשלתי, אמרה לסוכנות הידיעות אי-פי כי החוקים החדשים, שגם יבטלו כמה פטורים משירות ויאפשרו רישום מקוון למתגייסים, עשויים להוסיף כ-50 אלף חיילים לצבא, אף שיש כחצי מיליון גברים בגיל 25 עד 27. "חלקם אינם כשירים לשירות, חלקם עזבו, חלקם במילואים או בעלי זכות לדחיית שירות", אמרה.

הנתון הזה קטן פי עשרה מ-500 אלף החיילים הנוספים שזלנסקי אמר בדצמבר שהצבא רוצה לגייס. עם זאת, אחרי חתימתו על הסכם ביטחוני עם נשיא פינלנד אלכסנדר סטאב בקייב, אמר זלנסקי שבחינה מחודשת שהתבקש לעשות הרמטכ"ל החדש קבעה שהנתון הזה שגוי. זאת, בין השאר, משום שניתן לשלוח חיילים משרתים מהעורף לחזית. הוא לא הסביר מדוע האפשרות הזו לא נבחנה בעבר.

זלנסקי אמר שהוא לא מוכן לומר בפומבי לכמה חיילים נוספים זקוק הצבא. "אני יכול לומר שרוסיה מתכוננת לגייס עוד 300 אלף איש עד 1 ביוני", אמר זלנסקי לכתבים.

כוחות נחתים של צבא אוקראינה בתרגיל בדרום המדינה, 3 באפריל 2024. רויטרס
הצבא מתקשה לצאת להתקפות חדשות. תרגיל של כוחות נחתים בדרום אוקראינה, היום/רויטרס

על פי נתוני משרד ההגנה האוקראיני, בצבא שירתו כ-800 אלף חיילים נכון לאוקטובר, ונוספים להם גם אנשי המשמר הלאומי או יחידות אחרות. בסך הכל, מיליון אוקראינים מגויסים כיום, כולל כ-300 אלף המשרתים בקווי החזית הארוכה.

גיוס חובה הוא עניין רגיש באוקראינה - לזלנסקי לקחה כמעט שנה כדי לחתום על החוק להורדת הגיל - על רקע המחסור ההולך וגובר של אוקראינה בחיילים ובתחמושת שסייע לרוסיה להחזיר לעצמה את היוזמה בשדה הקרב. הבעיות של רוסיה עצמה מבחינת כוח אדם ותכנון מנעו ממנה עד כה לנצל את מלוא היתרון שלה.

מומחים צבאיים מעריכים כי הגיל הממוצע של החיילים בשני הצדדים הוא מעל 40. חלק מהאוקראינים חוששים שהורדת גיל הגיוס המינימלי ל-25 והוצאה של צעירים נוספים ממעגל העבודה עלולות לחזור כבומרנג עם פגיעה נוספת בכלכלה מוכת המלחמה. לכן, גיל הגיוס אינו 18, אך בעיית כוח האדם בצבא האוקראיני הפכה דחופה יותר לאור ההיערכות למתקפה חדשה של רוסיה באביב או בקיץ הקרובים.

הצבא הרוסי אמר היום כי נרשם לאחרונה זינוק בשיעור המתגייסים, כשהוא מייחס זאת לזעם הציבורי על הפיגוע בחודש שעבר באולם קונצרטים במוסקבה, שבו נהרגו יותר מ-140 בני אדם.

לפי משרד ההגנה הרוסי, כ-16 אלף איש נרשמו לשירות צבאי בעשרת הימים האחרונים, אם כי לא ניתן היה לאמת זאת באופן עצמאי.

שלוחה של ארגון "המדינה האסלאמית" קיבלה אחריות לפיגוע באולם הקונצרטים, אך הקרמלין מתעקש, מבלי לספק ראיות, כי אוקראינה והמערב מעורבים בו למרות הכחשותיהם התקיפות.

עוד בוואלה!

אלף ק"מ מהגבול: "אוקראינה תקפה מפעל לייצור כטב"מים איראניים ברוסיה"

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים עם נשיא פינלנד בקייב, 3 באפריל 2024. רויטרס
אוקראינה נערכת לגיוס של 300 אלף חיילים רוסים נוספים. זלנסקי, היום/רויטרס

אנטונינה פיליוהינה, תושבת קייב בת 49 ואם לבן בן 21, אמרה שהיא מתנגדת להורדת גיל הגיוס.
"יש לי רק בן אחד, אני אם חד-הורית", אמרה פיליוהינה לאי-פי. "בשביל מה גידלתי אותו כל השנים האלה, כדי שייקחו אותו ואז שייהרג על ידי מישהו בשביל הכיף? אני לא צריכה את זה".

מיקולה פטרובסקי, בן 28, אמר שאף שהוא אוהב את אוקראינה, הוא לא חושב שזה נכון לשלוח אנשים להילחם אם הם לא מוכנים.

"אני לא מוכן ללכת למקום כלשהו מחר ולהרוג אנשים", אמר פטרובסקי. "זה לא כי אני לא פטריוט, אלא כי אני לא מוכן להרוג. אני לא נולדתי לזה. אני אדם שמוכן לעזור להציל חיים של מישהו, אבל לא לקחת חיים".

מנגד, מטליה, חייל בן 37 שהשתמש בכינוי הקרב שלו במקום בשמו האמיתי מחשש לביטחונו, אמר שהוא תומך מאוד בהורדת גיל הגיוס. הוא אמר שהוא נלחם מאז 2014 - השנה שבה סיפחה רוסיה באופן לא חוקי את חצי האי קרים מאוקראינה - ויש צורך בחיילים חדשים.

"אם ילד בן 18 היה מוכן להילחם איתנו כשנלחמנו על קייב, אז למה גבר בוגר בן 25 לא יכול לעשות את אותו הדבר?", שאל.

אנשים חולפים על פני חנות במרכז קניות בקייב, אוקראינה, 3 באפריל 2024. רויטרס
"אני לא מוכן ללכת למקום כלשהו מחר ולהרוג אנשים"/רויטרס

אוריסיה לוצביץ', ראש פורום אוקראינה וסגנית מנהל תוכנית רוסיה ואירואסיה במכון המחקר בית צ'טהאם, אמרה כי הורדת גיל הגיוס היא איתות לכך שאוקראינה משלימה עם המציאות של מלחמת התשה ותחרות על משאבים.

לדבריה, זלנסקי קיווה לסיום מהיר יחסית של המלחמה, אך הוא מבין שפוטין "לא רק נלחם באוקראינה. האויב העיקרי שלו הוא ארצות הברית ונוכחותה במזרח אירופה".

גם ההתלהבות הראשונית של אוקראינים מהשורה לצאת להילחם נגד הרוסים דעכה ככל שהמלחמה התארכה, אם כי התמיכה הציבורית בה נותרה גבוהה.

אוקראינה אוסרת כיום על גברים בני פחות מ-60 לצאת מהמדינה, אך רבים מתחמקים מהגיוס על ידי הסתתרות בבתים או ניסיונות לשחד את אחראי הגיוס. המפקדים אומרים שאין להם מספיק חיילים לצאת למתקפות חדשות, ובקושי מספיק כוחות כדי להחזיק בקווי החזית עם התגברות התקיפות הרוסיות.

אוכלוסיית רוסיה גדולה פי שלושה מזו של אוקראינה, והנשיא ולדימיר פוטין כבר הכריז על גיוס מילואים חלקי ב-2022 בעקבות שורת מפלות בשדה הקרב. בקרמלין מתעקשים שאין בשלב הזה כוונה לסבב גיוס נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully