וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: יחידת מודיעין רוסית עשויה להיות קשורה ל"סינדרום הוואנה"

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 13:16

אף שהמודיעין האמריקני העריך כי "מאוד לא סביר" שגורם זר עומד מאחורי המחלה שפגעה בדיפלומטים אמריקנים ברחבי העולם, תחקיר של כמה כלי תקשורת מעלה מחדש את ההשערה שהקרמלין אחראי לה. "בכירים ביחידת מודיעין צבאי קיבלו פרסים וקידומים על פיתוח נשק קולי לא קטלני"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם טייסים צבאיים, 27 במרץ 2024. רויטרס
מוסקבה הכחישה כל קשר למחלה. פוטין במפגש עם טייסים צבאיים/רויטרס

מחלת "תסמונת הוואנה" המסתורית, שממנה סובלים דיפלומטים ומרגלים אמריקנים ברחבי העולם, עשויה להיות קשורה לנשק אנרגיה של יחידת חבלה של המודיעין הצבאי הרוסי - כך דיווחה קבוצת התחקירים "אינסיידר".

חקירה מודיעינית נרחבת של ארצות הברית, שממצאיה פורסמו בשנה שעברה, קבעה כי "מאוד לא סביר" שגורם זר אחראי לתופעה, שדווחה לראשונה על ידי גורמים בשגרירות האמריקנית בהוואנה, בירת קובה, ב-2016.

עם זאת, "אינסיידר", קבוצת תחקירים עיתונאיים המתמקדת ברוסיה ושבסיסה בלטביה, דיווחה כי חברי יחידת 29155 מהמודיעין הצבאי הרוסי הוצבו בזירות של אותן תקריות שבהן היו מעורבים גורמים אמריקניים.

התחקיר, בשיתוף פעולה עם תכנית "60 דקות" והמגזין הגרמני "דר שפיגל", דיווח גם כי בכירים ביחידה קיבלו פרסים וקידומים על עבודה הקשורה לפיתוח "כלי נשק אקוסטיים בלתי-קטלניים".

רוסיה מכחישה בעבר כל מעורבות בתופעה, שאלו הלוקים בה סובלים מכאבי ראש, בחילות, בעיות בזיכרון וסחרחורות.

"זה בכלל לא נושא חדש; במשך שנים רבות הנושא של מה שמכונה 'תסמונת הוואנה' הוגזם בעיתונות, ומהרגע הראשון הוא נקשר להאשמות נגד הצד הרוסי", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לכתבים כשנשאל על הדיווח. "אבל אף אחד מעולם לא פרסם או הביע ראיות משכנעות להאשמות חסרות הבסיס האלה בשום מקום", אמר פסקוב. לכן, כל זה אינו אלא האשמות חסרות בסיס של התקשורת".

עוד בנושא

תחקיר "60 דקות" על "סינדרום הוואנה"

לפי התחקיר, ייתכן שהתקרית הראשונה של "סינדרום הוואנה" התרחשה לפני 2016. "סביר להניח שהיו התקפות שנתיים מוקדם יותר בפרנקפורט, גרמניה, כשעובד ממשל אמריקני שהוצב בקונסוליה שם איבד את הכרתו כתוצאה ממשהו הדומה לקרן אנרגיה חזקה".

ב-2021, הקונגרס האמריקני העביר את חוק הוואנה, המסמיך את משרד החוץ, ה-CIA וסוכנויות ממשל אחרות לסייע כספית לדיפלומטים אמריקנים ומשפחותיהם שנפגעו מהמחלה במהלך שירותם. יותר מאלף מקרים של התופעה דווחה לאורך השנים, כשעשרות מקרים נותרו באופן רשמי בלתי-מוסברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully