וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-CIA: רוב מקרי "סינדרום הוואנה" לא קשורים למעצמה זרה

21.1.2022 / 7:50

ממצאי הביניים של חקירת התופעה שפגעה בעשרות אמריקנים בעולם העלו כי הם סבלו מבעיות קודמות או שהייתה זו תוצאה של גורמים סביבתיים. ואולם, כ-20 מקרים נוספים נותרו לא פתורים, ובסוכנות לא שוללים שהם נגרמו ממתקפת אנרגיה ישירה. הקורבנות זועמים: "דוח לא נחוץ"

שגרירות ארה"ב בהוואנה, בירת קובה, 2017. AP
התופעה דווחה לראשונה בבירת קובה. שגרירות ארה"ב בהוואנה/AP

סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) מאמינה שלא סביר שרוסיה או מעצמה זרה אחרת הפעילו גלי מיקרו או צורות אחרות של אנרגיה ישירה כדי לתקוף מאות דיפלומטים אמריקנים שהתסמינים שחוו זכו לכינוי "סינדרום הוואנה" עם זאת, לפי גורם אחד המעורה בנושא שדיבר בעילום שם כדי לדון במידע המודיעיני, כמה מקרים טרם נפתרו ועדיין נחקרים, ובהם לא נשללה מעורבות של מעצמה זרה.

החוקרים בחנו מאות מקרים שדווחו ברחבי העולם על ידי קציני מודיעין, דיפלומטים ואנשי צבא ואם הפגיעות שלהם הם תוצאה של חשיפה לצורות של אנרגיה ישירה. הנפגעים דיווחו על כאבי ראש, עייפות, סחרחורות ותסמינים אחרים המזוהים עם פציעות טראומה במוח.

הגורם ציין כי רוב המקרים שנדבקו על ידי אנשי המודיעין נקשרו לבעיות רפואיות אחרות או לגורמים סביבתיים. בחלק מהמקרים, הבדיקות הרפואיות גילו כמה גידולים לא מאובחנים במוח או הידבקות בבקטריות. הממצאים החלקיים של חקירת ה-CIA פורסמו לראשונה ברשת NBC.

יו"ר ה-CIA, וויליאם ברנס, מסר בהצהרה כי לסוכנות יו"ר ה-CIA, וויליאם ברנס, מסר בהצהרה כי לסוכנות יש מחויבות "חסרת פשרות" לבריאות עובדיה. "בעוד שהגענו לממצאי ביניים משמעותיים, לא סיימנו", הדגיש ברנס. "אנחנו נמשיך במשימה לחקור את התקריות האלו וסלפק גישה לטיפול רפואי מהמעלה הראשונה לאלו שזקוקים לכך".

ממצאי הסוכנות נתקלו מיד בביקורת מצד הנפגעים. מארק זאיד, עורך דין המייצג יותר מ-15 אנשי מודיעין שדיווחו על תסמינים של "סינדרום הוואנה", טען שה-CIA חווה "מרד בשורותיה" של אלו החוששים לקבל תפקידים מעבר לים מחשש שיותקפו. "אף אדם הגיוני לא קובע שיש מסקנה חותכת בשלב זה המצביעה על תוקף או כלי נשק ספציפיים, אבל פרסום דוח הביניים היה לא נחוץ וטרם זמנו", מסר בהצהרה.

הדיווחים הראשונים על סדרת פציעות מוחיות בקרב נציגים אמריקנים הגיעו ב-2016, בשגרירות בהאוונה, ומשם שמה של התופעה. רוסיה סומנה על ידי חלק מגורמי המודיעין כחשודה בשימוש במכשירי אנרגיה ישירה כדי לתקוף אזרחים אמריקנים.

הדמוקרטים והרפובליקנים לחצו על ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן לקבוע מי עשוי להיות אחראי לכך ולשפר את הטיפול בקורבנות. הנשיא אישר בשנה שעברה חוק שנועד להעניק טיפול רפואי טוב יותר לנפגעים, ומשרד החוץ מינה מתאם חדש לבחינת המקרים אחרי שהנפגעים מתחו ביקורת על המתאם הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully