וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצייד של בן לאדן קיבל משימה חדשה: לפתור את תעלומת סינדרום הוואנה

עודכן לאחרונה: 24.7.2021 / 22:29

חמש שנים אחרי שדיפלומטים ואנשי CIA החלו לחלות במסתוריות, הסוכנות מגבירה הילוך במאמצים לגלות מי תוקף אזרחים אמריקנים ברחבי העולם. הקצין הוותיק שניהל את המרדף אחר מנהיג אל-קאעדה מונה לראש כוח המשימה, כשההערכה היא שרוסיה או סין משתמשות בגלי "אנרגיה מכוונת"

שגרירות ארצות הברית בהאוונה בירת קובה. רויטרס
המקום שבו הכול התחיל. שגרירות ארה"ב בהוואנה/רויטרס

הכול התחיל בהוואנה, בסוף 2016. נציגים אמריקנים וקנדים בבירת קובה החלו לדווח על תסמינים לא מוסברים. הם נתקפו בסחרחורות, בחילות, כאבי ראש, בעיות בשמיעה ואובדן זיכרון. הם סיפרו על רעש צורם ומוזר שקדם להופעת הסימפטומים.

הסברה הראשונית הייתה שזו מתקפה על-קולית. בהמשך עלתה בכלל השערה שהיו אלו קולות של צרצרים. עתה, כחמש שנים לאחר הופעת "סינדרום הוואנה", שכבר הגיח בסין, ברוסיה, בווינה ואפילו בוושינגטון, בארצות הברית מעריכים כי אלו קרני "אנרגיה מכוונת" שפגעו בלפחות 200 דיפלומטים, אנשי CIA ובני משפחותיהם ברחבי העולם. רוסיה היא החשודה המידית, וכך גם סין.

חלקים רבים בתצרף המסתורי עדיין לא התגלו, ולשם כך הופקדה המשימה על אדם שיודע דבר אחד או שניים על לכידת מטרות חמקמקות - האיש שהיה אחראי על המצוד אחר אוסמה בן לאדן.

"בן לאדן היה קל יותר"

כוח משימה מיוחד לחקר סינדרום הוואנה הוקם בדצמבר האחרון, והוא מורכב מאנשי מודיעין, אנשי שטח חשאיים וגורמי רפואה. הבחירה של ראש ה-CIA החדש וויליאם ברנס בקצין המבצעים, שזהותו עדיין נמצאת תחת מעטה חשאיות, לעמוד בראש כוח המשימה היא חלקת מהרחבת המאמצים של סוכנות הביון המרכזית לפתור את התעלומה והיא מעידה על החשיבות שמייחסים לכך בלנגלי.

לפי וול סטריט ג'ורנל, מפקד הכוח החדש הוא איש מודיעין ותיק במרכז ללוחמה בטרור של ה-CIA, והוא העביר יותר מעשור בבחינת מודיעין וסיכול בן לאדן ואל-קאעדה. אחרי מרדף שנמשך כעשר שנים, כוח מיוחד של אריות הים הצליח לאתר את אדריכל פיגועי 11 בספטמבר במתחם בפקיסטן ולחסל אותו במאי 2011.

"בן לאדן, אפשר לומר, היה קל יותר - ידענו מה המטרה", אמר גורם בכיר לעיתון.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס בשימוע בקונגרס, 15 באפריל 2021. רויטרס
שם בראש סדר העדיפויות את פתרון התעלומה. ראש ה-CIA ברנס/רויטרס

ברנס, שהתמנה לתפקיד בחודש מרץ האחרון, הוא הדיפלומט הראשון אי-פעם שמכהן כראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית. הוא הבהיר כי זיהוי מקור התקיפות המסתוריות והטיפול הרפואי באנשי הסוכנות שנפגעו עומדים בראש סדר העדיפויות שלו.

בריאיון ראשון מאז שנכנס לתפקיד, אמר ראש ה-CIA לרדיו הציבורי בארצות הברית כי כמאה מאנשי השירות ובני משפחותיהם היו בין הנפגעים מסינדרום הוואנה. בין הצעדים שנקט עד כה, פרט למינוי ראש כוח המשימה החדש, היו הגדלתו של הצוות הרפואי המעורב בחקירה פי שלושה.

ראש ה-CIA אמר כי הסוכנות קיצרה את משך הזמן הנדרש עבור אנשים הקשורים לסוכנות להתפנות לבית החולים הצבאי וולטר ריד במרילנד, משמונה שבועות לשבועיים. "יש מחויבות בסיסית שאני חושב שכל מנהיג צריך לדאוג לאנשים שלו ואני נחוש לעשות זאת", אמר ברנס, שהיה בעבר שגריר ברוסיה.

ברנס ציין כי האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית מצאה בדצמבר כי תיאוריה סבירה היא שגלי "אנרגיה ישירה" גרמו לסינדרום. הוא הוסיף כי יש "היתכנות רבה" שהסינדרום נגרם בכוונה, וכי רוסיה יכולה להיות אחראית. לדבריו, הוא נמנע מלהסיק מסקנות חד-משמעיות בשל המשך החקירה שהואצה לאחר חילופי הממשל בינואר.

סמל סוכנות הביוןCIA  בלנגלי. AP
"צריך להבין טוב יותר את הטכנולוגיה של כלי הנשק האחראי למתקפות האלו"/AP

התרחיש שבו מעצמה יריבה של ארצות הברית אחראית לתקיפות המסתוריות הללו מעוררת דאגה רבה בוושינגטון, וזאת אחת הסוגיות היחידות המצליחות לאחד בין הרפובליקנים לדמוקרטים בקונגרס.

ראשי ועדת המודיעין בסנאט כבר הצהירו בפומבי כי הם יעבדו יחד עם ה-CIA כדי "להבין טוב יותר את הטכנולוגיה העומדת מאחורי כלי הנשק שאחראי למתקפות האלו". "קרוב לחמש שנים, אנחנו מודעים לדיווחים על תקיפות מסתוריות נגד אנשי ממשלת ארצות הברית בהוואנה וברחבי העולם, ודומה שההישנות של תקיפת עובדי ממשל הולכת וגוברת", אמרו הסנאטורים מארק וורנר הדמוקרטי ומרקו רוביו הרפובליקני בהצהרה שמסרו עוד באפריל.

מאז כבר דווח על מוקד חדש להופעת סינדרום הוואנה, הפעם בווינה, מרכז דיפלומטי בינלאומי חשוב והעיר שאירחה את שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בחודשים האחרונים. "זה ברור שהמנהל ברנס שם את זה בראש סדר העדיפויות, בשינוי דרמטי מההנהגה הקודמת", אמר מארק פולימרופולוס, לשעבר קצין בכיר ב-CIA שפרש מהסוכנות כשהוא סובל מאותם התסמינים, כולל כאבי ראש חזקים.

פולימרופולוס חלה אחרי ביקור במוסקבה ב-2017, שבה שהה במהלך ניהול מבצעים חשאיים ברוסיה, מה שחיזק את ההשערה ששירותי הביון הרוסיים עומדי מאחורי זה.

"הצורך לגלות מי זה היה קריטי עבור הקורבנות שמקבלים טיפול רפואי ועל מנת לתפוס את אלו האחראים למתקפות האלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully