וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הכאב, ודווקא בזכותו: מותר לשמוח בפורים גם השנה

הרב דוד סתיו

עודכן לאחרונה: 22.3.2024 / 5:21

החטופים ומשפחותיהם, השכול, הפצועים, הפליטים בארצם - כל אלה מייסרים אותנו. אבל למרות המחיר הכבד, השנה ברור יותר מתמיד: מה שכותב מגילת אסתר היה יכול רק לדמיין, הופך בימינו למציאות. גם בימים קשים אלה, ובמיוחד בהם, יש לנו סיבות לתקווה

בווידאו: קריאת שמע ההמונית ושופרות 21.03.24/ינון שלום יתח

כיצד נוכל לשמוח השנה בפורים, כשכאב כה רב עוטף אותנו? החטופים ובני משפחותיהם; אלפי הפצועים הנושאים משא של סבל בלתי נגמר; המשפחות השכולות הרבות שכוס יגונם לא תמה; ועשרות אלפי משפחות של פליטים בארצם. בלי שנבקש להשוות, אנחנו מבקשים לראות כיצד התמודדו עם מצבים דומים בזמן השואה או אסונות כבדים אחרים שפקדו את העם היהודי.

כותב אחד מחכמי ישראל שנרצח בשואה, כי אין טעם ואין צורך להיאבק בכאב או בצער שממלאים אותנו. הם אנושיים כל כך, טבעיים כל כך. בה בעת, לא נכון להתעלם מהיכולת ומהצורך לשמוח. כן, גם בימים הקשים הללו יש נקודות אור, והרבה.

זו גבורת החיילים בשדה הקרב, לצד ההירתמות של החברה האזרחית לכל גווניה. זו יהדות העולם שמתגייסת בכל מרצה והונה למען ישראל, כמו גם לא-יהודים רבים שנרתמים להגן עליה במאבק על דעת הקהל. נכון, חיינו עטופים בימים אלה ביגון כבד, אך בצידו פורחת תקווה גדולה בדמותו של נוער נפלא, מחויב לארצו, למדינתו ולמורשתו.

עדלאידע בירושלים. 8 במרץ 2023. אסף שקד, אתר רשמי
עדלאידע בירושלים. 8 במרץ 2023/אתר רשמי, אסף שקד

לשמחת פורים יש השנה ניחוח מיוחד. פורים הוא חג של גלות. העם היהודי נמצא בפרס ובמָדַי ובכל שאר הגלויות. המקסימום שלו יוכלו לצפות הוא שיינתן להם להגן על עצמם ממזימות אויביהם, זכות שכלל לא היתה מובנת מאליה לאורך שנות ההיסטוריה היהודית בגולה. אולי דרך ההתבוננות בפורים השנה נכיר בגודל הנס של דורנו - מדינת ישראל. מרגע שקמו עלינו אויבינו להשמידנו, נחלץ עמנו וגילינו גבורה אדירה למען השמדת האויב, ללא פחד ללא מורא ללא היסוס. גם מנקודת מבט זו, פורים השנה מקרין באור יקרות שאפשר להתנהל אחרת.

כשהתעוררנו בשמחת תורה לקול הסירנות והתחלנו לראות את התמונות, רבים מאתנו חשו, ובצדק, כי ההבטחה המרכזית של הציונות קרסה. המדינה שהיתה אמורה להגן על תושביה לא עמדה במשימה. המחזות הזכירו לנו פוגרום, על כל המשתמע מכך. אבל שלא כמו בכל הפוגרומים בעבר, התברר כי כאן הסיפור מסתיים אחרת. יש עם, ויש מדינה, ויש צבא שאחרי שמתאושש מכישלונו מכה באויבינו שבעתיים, והם נסים ומתחבאים בנקיקי המנהרות.

פורים השנה מבליט יותר מאי פעם כי למרות המחיר הכבד ששילמנו, אין אנחנו קהילה מפוחדת בקישינב או באומן. נהפוך הוא: מה שבעיני כותב המגילה הוא לא פחות מדמיון פרוע - "אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" - הופך לנגד עינינו למצב הנורמלי, שבהיעדרו אנחנו כואבים ועצובים. השנה, לצד הצער על החסר, ניתן מקום לשמחה על כל הטוב שיש לנו.
פורים שמח.

הכותב הוא יו"ר ארגון רבני צהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully