וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמנון שלח זרועות למזרח התיכון - וחוסל: כך פעל חמאס מלבנון

עודכן לאחרונה: 16.3.2024 / 15:40

מאז ששוחרר מהכלא הישראלי, סאלח אל-עארורי נדד ממקום למקום. לבסוף השתקע בביירות לצד נסראללה ובנה את תשתית הטרור של הארגון מחו"ל. כתב וואלה! מספק הצצה לחטיבה לסיכול טרור בחו"ל בשב"כ, שפעלה נגד התשתית של אל-עארורי שמאז חיסולו בינואר מתקשה להתאושש

בווידאו: סגן מנהיג חמאס אל-עארורי חוסל בביירות 02 בינואר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

2 בינואר השנה. בכיר חמאס סאלח אל-עארורי נחת בביירות ומהר מאוד ותחת אבטחה, עשתה השיירה שלו את דרכה משדה התעופה בביירות אל משרדי חמאס ברחוב חסן נסראללה בלב מעוז חיזבאללה בלבנון: רובע הדאחייה המאובטח. השיירה נעצרה סמוך למבנה בן 6 קומות שידוע כאזור משרדי חמאס ומגורים.

אל-עארורי עלה אל קומת המשרדים ולפתע נשמעו פיצוצים עזים שהחרידו את הרחוב כולו. כשהתפזר ענן האבק וריח חומר הנפץ ,ניתן היה להבחין שעיקרי ההרס היו בדירה אחת. כלי התקשורת בלבנון מיהרו לדווח כי הסיכול הממוקד שיוחס לישראל כלל הרג של אל-עארורי, סמיר פאנדי, עזאם אל אקרע, מוחמד שאהין, אחמד חמוד, מוחמד ה-ריס, ומוחמד בשאשה. אף אזרח לא נהרג.

סאלח מוחמד סולימאן אל-עארורי  שחוסל בתקיפות צהל ברובע דאחיה בביירות 02 בינואר 2024. ללא, אתר רשמי
סאלח אל עארורי/אתר רשמי, ללא

זו הייתה דרמה מודיעינית כפולה. חיסול בכירי חמאס, בראשם אל עארורי, תוך כדי מלחמה לא הרחק מהמבצר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בלבנון שפרש עליו חסות בשנים האחרונות. בישראל שמרו על דממת אלחוט עד להחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחשוף השבוע ולקחת אחריות על סיכול ממוקד מדויק בהובלה של השב"כ וצה"ל. שיתוף פעולה במלאכת איסוף המודיעין, שחייב חדות גם בבחירת עיתוי התקיפה ובביצוע על מנת שלא יחמקו מהאש וכדי לא לגרור את נסראללה לתגובה חריגה על הרג אזרחים לבנונים או פעילי הארגון על אדמת לבנון. הסיכול המדויק גם גרם לתחושת חדירות בחיזבאללה ובחמאס בלבנון ויצרו שיבוש של הפעילות הרגילה ותחושת נרדפות בקרב הבכירים.

כמה שבועות קודם לכן רמז ראש השב"כ רונן בר על המוטיבציה הגבוהה לפגוע באנשי חמאס באשר הם לאור אירועי 7 באוקטובר. במהלך ישיבת קבינט עם ראשי רשויות באיו"ש במהלך דצמבר 2023, אמר ראש השב"כ: "נחסל את בכירי חמאס גם בקטאר ובטורקיה. זה ייקח כמה שנים, אבל אנחנו נהיה שם. זה המינכן של הדור שלנו. בכל מקום: בעזה, ביו"ש, בלבנון, בטורקיה, בקטאר, בכל מקום. ייקח כמה שנים אבל אנחנו נהיה שם כדי לעשות את זה".

אומנם הסיכול הממוקד התאפשר בשיתוף פעולה הדוק בין הארגון החשאי לצה"ל, אך המצוד אחר אל-עארורי נמשך כבר שנים ומובילה אותו החטיבה בשב"כ לסיכול טרור ממפקדות הטרור בחו"ל. כאמור, החטיבה במתכונת הנוכחית, הוקמה לפני כשנתיים במסגרת השינוי הארגוני שבוצע בשב"כ על מנת למקד עיסוק בכל היעדים הפלסטיניים הפועלים ברחבי העולם כדי לגלגל פעילות טרור נגד ישראל. העיסוק בחו"ל היה קיים, אך קיבל מיקוד ומשאבים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סאלח מוחמד סולימאן אל-עארורי הוא הבכיר שחוסל בתקיפות צהל ברובע דאחיה בביירות 02 בינואר 2024. ללא, אתר רשמי
אל-עארורי עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/אתר רשמי, ללא

אל-עארורי נמצא על כוונת של השב"כ משנת 2010 עת שוחרר מהכלא הישראלי בתנאי שיעזוב את האזור. ירדן סירבה לקבל אותו והוא נמלט לסוריה ומאוחר יותר דילג בין מדינות שונות. לימים מונה לסגן ראש הלשכה המדינית בחמאס ולאחראי מפקדות חמאס בחו"ל. ייעודו היה להקים תשתיות טרור ברחבי העולם נגד יעדים ישראלים בדגש על יהודה ושומרון ועורף מדינת ישראל אך גם יעדים בחו"ל. אל-עארורי הביא איתו לתפקיד ידע רב בטרור, הכרת שטחי יו"ש, חיבור לפעילי טרור מרכזיים וכסף גדול שהחל לזרום אל המפקדה בראשותו. הפיגוע הקטלני הראשון שאותו הובילה המפקדה של אל-עארורי היה חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים באיו"ש בקיץ 2014: יעקב נפתלי פרנקל (16), גיל-עד שער (16), ואיל יפרח (19) ז"ל.

לאחר מכן, אל-עארורי ומשפחתו עברו לטורקיה תחת חסות הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן ומשם הוא שכלל את המפקדה, שמגייסת כספים ומקימה בשלבים תשתיות טרור ברחבי העולם. במקביל ללחץ המדיני הישראלי בשנת 2016 על טורקיה לגרש את אל-עארורי, השב"כ הרחיב את מלאכת האיסוף על המפקדה שאנשיה נעים בין ירדן, סוריה, קטאר, לבנון ומדינות נוספות. בשנת 2016 הוא עבר לקטאר, אך תחת לחץ אמריקני הוא נאלץ לעבור ללבנון.

לדברי גורמי ביטחון, ככל שהמפקדה התרחבה ממיקוד באיו"ש ליעדים ברחבי העולם, התקבלה החלטה בשב"כ ביולי 2023 על הקמת חטיבת סיכול חדשה שתוכל לעקוב ולסכל אחר צירי טרור של חמאס, ג'יהאד איסלאמי, חזית עממית, והציר השיעי בגיבוי איראני וחיזבאללה מקצה התכנון והמימון ועד למבצעים בשטח בשיתוף פעולה עם המוסד ואמ"ן. המעבר של אל-עארורי ללבנון האיץ את הפעילות להקמת תשתיות טרור. החיבור לבכירי גיס פלסטין האיראני שיושבים בביירות, החיבור למזכ"ל חיזבאללה נסראללה ולבכירי חיזבאללה והכסף מטהרן - הרחיב את המפקדה של אל-עארורי ובהתאם את צירי הפעולה ברחבי העולם. אחת הדוגמאות לכך ניתנו בפסח שנה שעברה, כשלפי גורמי ביטחון בישראל, נסראללה אישר לאל-עארורי לשגר במקביל ל-44 רקטות מישראל, גם 34 רקטות מדרום לבנון לעבר הגליל המערבי. החיבור המסוכן נתן עוד תוקף למידת הדחיפות במאמץ האיסוף של חטיבת הסיכול בשב"כ.

זירת החיסול של סגן מנהיג חמאס סאלח עארורי ברובע הדאחייה בביירות, לבנון, 3 בינואר 2024. רויטרס
המבנה שהופצץ בביירות שבו חוסל אל-עארורי/רויטרס

בעקבות פעילות ענפה של השב"כ ואנשי הסייבר של משטרת ישראל הוגשו בנובמבר 2022 כתבי אישום נגד שלושה תושבי הצפון באשמת תכנון פגיעה בתשתיות תקשורת. במרץ בשנה שעברה דווח על תשתית נוספת לאחר שאנשי שב"כ עצרו ארבעה סטודנטים מאזור יו"ש לאחר שגויסו על ידי פעילי חמאס בטורקיה לקידום פיגועים בישראל לאחר אימונים צבאיים בטורקיה ובסוריה שכללו אימוני נשק וייצור חומרי נפץ.

בשב"כ הזהירו כי החיבור בין האיראנים וחיזבאללה בלבנון למפקדה של סאלח אל-עארורי רק יגביר את היקף הטרור נגד יעדים ישראלים. בדצמבר אשתקד הודיעו ארגוני הביטחון ומערכת האכיפה בדנמרק, הולנד ובגרמניה על מעצר של חברי תשתית טרור שפעלה עבור חמאס באירופה במטרה לפגוע בישראלים, יהודים ואזרחים מערבים. בשלב מאוחר יותר הניבה החקירה מידע נוסף לתשתית טרור גם בשבדיה וסוכל פיגוע נגד השגרירות בשטוקהולם מתוך כוונה להתנקש בחיי השגריר הישראלי. לאחרונה אישרו בשב"כ כי החטיבה לסיכול טרור בחו"ל פעלה בצללים כדי לחשוף את התשתית מההתרעה ועד הסיכול עצמו. במקביל, הצביעו גורמי השב"כ כי מפקדת חמאס בראשות אל-עארורי מקדמת קשרים עם כנופיות פשע באירופה, לא בהכרח פלסטינים, על מנת לגלגל פיגועי טרור תמורת כסף רב.

סאלח מוחמד סולימאן אל-עארורי הוא הבכיר שחוסל בתקיפות צהל ברובע דאחיה בביירות 02 בינואר 2024. ללא, אתר רשמי
אל-עארורי עם יחיא סינוואר/אתר רשמי, ללא

המחליף לא נכנס לנעליו של אל-עארורי

מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר הפתיעה לא רק את המודיעין הישראלי אלא גם את צמרת חיזבאללה וחמאס השוהה בלבנון בראשות סאלח אל-עארורי. נסראללה יודה באחד מנאומיו כי הופתע מהעיתוי. מיד לאחר מכן, בכירי הטרוריסטים בארץ הארזים עוברים למרחבים מבוצרים מחשש לסיכולים ממוקדים של ישראל אך בחלוף ימים, כשחיזבאללה מוציא אל הפועל פיגועי פשיטה בגבול ישראל-לבנון, המפקדה של אל-עארורי במקביל, מרימה את הראש ומנסה לתרום את חלקה למאמץ הטרור נגד ישראל. במסגרת חקירות שביצעו בשב"כ עלתה תמונה ברורה לכך שאל-עארורי ושאר הבכירים ייעדו את המפקדה לא רק לפיגועים בשגרה אלא לעיתוי של מלחמה עם ישראל בדגש על תקופת רמדאן ובשילוב הסתה רחבה, יובילו להתלכדות זירות נגד ישראל ממספר יעדים ביניהם גם מתימן ולכן קיימו בחמאס גם קשר עם המורדים החו'תים.

הימים חולפים וישראל מכריזה על מערכה מוגבלת נגד חיזבאללה בדרום לבנון ומוציאה מהמשוואה תקיפות בביירות. ולכן, ניתן להעריך, כי אל-עארורי ושאר בכירי חמאס חשים בנוח חרף האיומים עליהם בצל הצהרות חברי ממשלת ישראל וראשי מערכת הביטחון, להסתובב ברחבי לבנון כשהם מלווים בשתי טבעות אבטחה: חמאס וחיזבאללה.

מתחת לאל-עארורי פעלו מגוון של ראשי מדורים לפי תחומים ומרחבים גיאוגרפים, למשל: ג'נין, חברון, שכם, טול כרם ויריחו, שהיו אחראים על גיוס והפעלה של סוכנים, כולל מנגנון להעברת כספים, מידע ופקודות לביצוע. לצידו של אל-עארורי בלבנון, פעלו בכירי חמאס נוספים ביניהם סמיר פאנדי, שהיה יותר כפוף לחאלד משעל אך לאחר שגורש לביירות, פעל בצמידות ולעיתים בכפיפות לאל-עארורי להוציא אל הפועל פיגועים בחו"ל. "פרט לידע, הכרת השטח ושיטות גיוס טרור טמון במגורשי חמאס רעים במיוחד. הרבה אכזריות", אמרו גורמי ביטחון שבקיאים בתהליכי העבודה של פעילי חמאס בחו"ל. "משוחררי עסקת שליט הרחיבו את אופי ומגוון האיומים על מדינת ישראל".

סמיר אפנדי בכיר הזרוע הצבאית הנוספים שנהרג בביירות יחד עם חיסול עארורי. ללא, אתר רשמי
סמיר פנדי שחוסל יחד עם אל-עארורי/אתר רשמי, ללא

הפיצוצים העמומים ברחבי לבנון נמשכו. בחודש נובמבר 2023 אישרו בחמאס כי ח'ליל חראז, סגן הזרוע הצבאית בלבנון ואחת הדמויות הקרובות לאל-עארורי שהיה בין היתר אחראי על הברחות אמצעי לחימה, נהרג לאחר שכלי טיס תקף את הרכב שבו נסע. האצבע הפלסטינית הופנתה כאמור לעבר ישראל. גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי רמת המוטיבציה של תשתיות חמאס ברצועת עזה, באיו"ש ובחו"ל עלתה לגבהים שכמותם לא נראו בשנים האחרונות וזה כלל מאמץ גדול להעביר כספים לצורכי פיגועים. במקביל, אישרו בשב"כ פעילות ממוקדת בלב רפיח לאחר שמטוס קרב של צה"ל חיסל בהכוונה מודיעינית משותפת של אמ"ן ושב"כ את צבחי פרואנה, איש כספים בולט, שהיה מעורב בשנים האחרונות יחד עם אחיו באמצעות מותג החלפנות "המסאת" שבבעלותם ואלו העבירו עשרות מיליוני דולרים לארגון הטרור חמאס ביעדים שונים.

בפברואר השנה דיווחו כלי התקשורת בלבנון כי חיל האוויר הישראלי תקף באזור צידון את רכבו של באסל צאלח, פעיל חמאס בלבנון. צאלח, ששרד את התקיפה, אחראי בחמאס על גיוס והפעלת פעילים בין היתר ביו"ש, בכיר במחלקת העבודות שנוהלה ע"י עזאם עקרא שסוכל יחס עם אל-עארורי בביירות. לפי הערכות במערכת הביטחון, בחמאס העריכו כי השם שניתן למתקפה ב-7 באוקטובר, "טופאן (מבול) אל אקצא", יסייע לגייס פעילים באיו"ש בפרט ובכלל, לפיגועים ולצידם תפעל המפקדה של אל-עארורי. אנשי השב"כ שספגו כישלון כואב מאוד על רקע אי מתן התרעה, התאוששו מהר מאוד וסיכלו עד לימים האחרונים כ-250 פיגועי טרור תוצרת חמאס עם טביעת אצבע ברורה מאוד של הפעילים או כסף שהגיע מחו"ל. במקביל, הם התריעו על פיגועי טרור וסייעו בסיכול תשתיות טרור מלבנון, סוריה, ירדן וסיני.

מסגד אל אקצא ביום שלאחר ההתפרעויות והעימותים, 5 באפריל 2023. רויטרס
חמאס חושק בהכנסת אל אקצא למשוואה/רויטרס

מערכת ההסתה של חמאס קיבלה תפנית בשבוע האחרון כשהחלה להגדיר את התקופה כ"טופאן רמדאן" במטרה לסחוף צעירים לפיגועי טרור תחת הכותרת של מלחמת דת נגד ישראל והפצת טענות שקריות לפגיעה בהר הבית בתקופת הרמדאן, שגם ככה ידועה כתקופה נפיצה. אל-עארורי איננו, ולדברי גורמים במערכת הביטחון הוא הותיר אחריו חלל משמעותי. לאחר הסיכול הממוקד מונה כמחליף זאהר ג'אברין, שמתקשה בשלב הזה להיכנס לנעליו של אל-עארורי בהבנת דפוסי הפעולה בישראל והכרת השטח כולל שיטת הגיוס והעברת הכספים כולל מקטאר בשיטת תרומה לארגוני צדקה, חינוך ורווחה.

לכן מעריכים במערכת הביטחון כי הסיכול של אל-עארורי הוא רב מימדי ובעל השפעה רחבה על חמאס והשטח, מאחר והוא ואנשיו פעלו בשני מישורים קבועים: גלגול פיגועי טרור נגד ישראל והצפת שטחי יו"ש באמצעי לחימה רבים בתקווה שיזלגו גם לערביי ישראל והשילוב ביניהם למגויסים חדשים יניבו פיגועים בעתיד או בעת מלחמה חסרונו מהווה אתגר למפקדה בלבנון. עם זאת, מזהירים במערכת הביטחון כי בימים אלו מתמודדים בשב"כ יחד עם גופים נוספים במערכת הביטחון לסכל עשרות צירי טרור מסוכנים מאוד, פתוחים בהגדרה המקצועית, ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully