וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרופר על המשבר בין ביידן לנתניהו: "יש יותר מדי אמירות מיותרות כלפי ארה"ב"

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 12:15

בעקבות התכתשויות בין הנשיא האמריקני לרה"מ, וקולות התנגדות לפעולה ברפיח, השר מהמחנה הממלכתי מנמיך את הלהבות: "השותפות בין המדינות עדיין עמוקה, לא שומע 'לא' למבצע", אמר ל-103FM. עם זאת, ציין כי בישראל "צריכים לבחור את המאבקים" מול הידידות שלנו בעולם.

בווידאו: ביידן במסר לישראל: סיוע הומניטארי לעזה לא יכול להיות קלף מיקוח/צילום: רויטרס

נתניהו וביידן רבים - השר חילי טרופר מנסה לכבות את הלהבות. "אני חושב שהשותפות עדיין עמויה מספיק כדי לצלוח את ההתמודדות עצמה", אמר בריאיון לאודי סגל וענת דוידוב ב-103FM. "אני מעדיף גם את החיכוך לנהל כמה שאפשר בתוך החדרים הסגורים. למרות שיש מחלוקת מסוימת בעניין רפיח עם ארה"ב, מוטב לנהל אותה כמו שמנהלים מחלוקת בין ידידים. כשיצאנו למלחמה, היו מטרות ברורות - אין שלטון חמאס, החטופים בבית ויש ביטחון לתושבי הדרום. רוב הישראלים נמצאים בעמדה הזו. גם כשגנץ היה בארה"ב, הוא הלך לחדרים, לא תמיד הסכמנו על כל דברים, אבל אנחנו מבינים שהידידות הזו היא סופר חשובה לנו, ויש לה משמעות פרקטיות. את ההחלטות שלנו אנחנו צריכים לקבל".

כזכור, ביידן התראיין בליל ראשון לרשת MSNBC וטען כי נתניהו "פוגע בישראל יותר משהוא מגן עליה" בניהול המלחמה בעזה. ימים לפני כן, לאחר שנשא את נאום "מצב האומה" השנתי בקונגרס האמריקני, נתפס בעדשת המצלמה כשהוא אומר שעליו לקיים "שיחת יישור קו" עם ראש הממשלה.

בתגובה לכך, אמר אתמול נתניהו בריאיון לאתר 'פוליטיקו' כי, לדבריו: "אם ביידן התכוון לכך שאני מוביל מדיניות נגד רוב הציבור הישראלי ושזה פוגע באינטרסים של ישראל - הוא טועה. זאת לא המדיניות הפרטית שלי בלבד, מדובר במדיניות שנתמכת על ידי הרוב המכריע של הישראלים".

בתוך כך, טרופר התייחס לביקור המדיני שערך גנץ בארה"ב ובבריטניה - אליו יצא ללא אישור רה"מ. "גנץ הלך כי יש מחלוקות ואנו רוצים לנסות ליישב אותן, מוטב לשבת עם כל דמות אחרת חשובה בממשל ולנסות לגשר על הפערים", הסביר טרופר והתייחס לקולות בהנהגה האמריקנתי שמתנגדים להרחבת המבצע לרפיח - בהן של ביידן עצמו, שטען כי יהיה מדובר ב"קו אדום" שיציב. "אני לא שומע שהאמריקנים אומרים לא להיכנס לרפיח, אלא להיכנס אחרי שיהיה ברור שיש תוכניות לפינוי אוכלוסייה ודאגה הומניטרית", אמר השר.

"אנחנו מנסים לנהל את המלחמה בה נמנעת פגיעה בחפים מפשע, ונמשיך לעשות את זה. אנו ממש לא מנסים לייצר חיכוך עם הממשל האמריקני. זו סוגיה כל כך מורכבת שלא פותרים אותה בנסיעה אחת, גנץ ממשיך בקשר עם כל הדמויות האמריקניות הבכירות. לא מתרשם ממי שיודע בדיוק שיש לו מתכון ותפריט על איך עושים את זה. זו סוגיה מורכבת, אין לי תשובה חד משמעית על איך עושים את זה".

חילי טרופר בראיון באולפן וואלה!, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
חילי טרופר בראיון באולפן וואלה!, 2 בפברואר 2023/ראובן קסטרו

"יש יותר מדי אמירות מיותרות כלפי ארה"ב, יש לא מעט שרים לצערי שמדברים יותר מדי מילים גדולות שאין להן תועלת", הודה השר טרופר. "אנחנו צריכים לבחור את המאבקים שלנו גם עם הידידות שלנו. חשבנו שהמתווה שהם הניחו יכול לאפשר להגיע לעסקה. כרגע לא ישראל מונעת את זה. לגבי הכרעת חמאס, אנחנו מבינים שצריך להגיע מתישהו לרפיח. נכון שלפעמים יש פערים, למשל בעניין היום שאחרי. אנחנו כבר ביום שאחרי בחלק מהאזורים ברצועה. אנחנו חושבים שנכון היה להאיץ את הפעולות שמאפשרות חופש פעולה לצה"ל, אך אנו לא רוצים לקחת עלינו את האחריות האזרחית. יש שרים בממשלה שרוצים ממשל צבאי ושליטה מלאה, יש כאלה שמדברים על התיישבות. טעות שישראל תנהל את הצד האזרחי, צריך לייצר כוחות מקומיים פלסטינים שינהלו את זה".

בסיום התייחס לאמירת הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, והבהיר: "אני מתבייש. אני חושב שיש פה גם חילול השם. בעיניי זה אותו דבר. ברור שכשהאחים שלך נלחמים אתה יוצא להילחם איתם. מעבר לזה שמדובר בתפיסת עולם שלא מסתדרת עם היהדות שלי, אני מתבייש. אדם שנושא משרה ציונית אומרת שההישארות שלו במדינה על תנאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully