וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים השתתפו בהלוויית נבלני במוסקבה: "פוטין רוצח"

במפגן כוח נדיר של תומכי יריבו הבולט ביותר של פוטין, המונים חלקו כבוד אחרון למנהיג האופוזיציה שמת במסתוריות בכלא וקראו קריאות נגד הנשיא והמלחמה באוקראינה. המשטרה נפרסה בכוחות גדולים, אך לא התערבה. "נבלני היה אדם גדול, הוא נלחם עבור הזכויות שלנו"

אלפים השתתפו בהלוויית נבלני במוסקבה/טלגרם

מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני, שמת במסתוריות בכלא לפני שבועיים, נקבר היום (שישי) במוסקבה תחת אבטחה כבדה, כשאלפים רבים הגיעו לחלוק כבוד אחרון ליריבו הבולט ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין.

ההלוויה הפכה במהרה למפגן נדיר של מחאה נגד השלטונות, כשהמשתתפים קראו בשמו של נבלני, בעוד שחלקם אף הלכו רחוק יותר וכינו את פוטין "רוצח". אחרים צעקו "רוסיה תהיה חופשית, לא למלחמה, רוסיה ללא פוטין, ואנחנו לא נסלח".

רק בסמוך למועד ההלוויה הועברה הגופה של נבלני למשפחתו, שבמשך השבועיים האחרונים עברו יסורים מצד השלטונות. בין המשתתפים גם היו נציגים זרים, בהם שגרירת ארצות הברית, לין טרייסי שנשאה ורדים אדומים.

המשטרה הציבה מחסומים ונפרסה בכוחות גדולים לקראת טקס האשכבה והקבורה, שעברו ברובם ללא אירועים חריגים. ארגון זכויות האדם OVD-Info דיווח על מעצרם של 91 איש ב-12 ערים ועיירות ברחבי המדינה, כולל בבירה מוסקבה, מספר נמוך בהשוואה להפגנות דומות בשנים האחרונות.

ארון שבו אמור להיקבר אלכסיי נבלני בבית קברות במוסקבה, רוסיה, 1 במרץ 2024. רויטרס
ארון קבורתו של נבלני בבית קברות במוסקבה, היום/רויטרס

הקרמלין מכחיש שהוא מעורב בכל מה שקשור לסידורי ההלוויה של נבלני, שמת בפתאומיות בגיל 47 במושבת עונשין בחוג הארקטי שבה ריצה עשרות שנות מאסר. לפי תעודת המוות הרשמית שלו, הוא מת ב"נסיבות טבעיות".

ואולם, תומכי נבלני טוענים כי פוטין הורה על הרצח שלו כדי למנוע שחרור אפשרי שלו בעסקת אסירים והבטיחו להציג לכך ראיות.

יוליה נבלניה, אלמנתו של אלכסיי שהבטיחה להמשיך להיאבק במשטרו של פוטין מחוץ לרוסיה, ספדה לו על "26 שנים של אושר מוחלט". היא כתבה ב-X: "אני לא יודעת איך לחיות בלעדיך, אבל אנסה כמיטב יכולתי לגרום לך שם למעלה להיות מאושר בשבילי וגאה בי. אני לא יודעת אם אצליח, אבל אנסה".

עוד בוואלה!

מקורבת לנבלני: הוא עמד להשתחרר בעסקת חילופי אסירים

לכתבה המלאה
מסע ההלוויה של אלכסיי נבלני, 1 במרץ 2024. רויטרס
המונים במסע הלוויה, 1 במרץ 2024/רויטרס
הרכב שמוביל את הארון עם גופתו של אלכסיי נבלני מחוץ לכנסייה במוסקבה. רויטרס
הרכב שמוביל את הארון עם גופתו של אלכסיי נבלני מחוץ לכנסייה במוסקבה/רויטרס

טקס ההלוויה החל בכנסייה בשכונת מריינו במוסקבה, שבה התגורר בעבר נבלני. הוא נטמן בבית הקברות בוריסובקסי, השוכן כ-2.5 ק"מ מהצד השני של נהר המוסקבה.

תומכיו של נבלני, שגולים מחוץ לרוסיה המגדירה אותם "קיצוניים" הנתמכים על ידי המערב, קראו לאלו הרוצים לחלוק לו כבוד אחרון ואינם יכולים להשתתף בהלווייתו להגיע לאתרים מוגדרים בערי מגוריהם בשעה 19:00.

הרשויות ברוסיה, שמאז תחילת המלחמה באוקראינה לפני שנתיים סובלניות עוד פחות לכל גילוי של מחאה, הזהירו כי מדובר בפרובוקציה שתטופל על ידי המשטרה בהתאם. לאחר מותו של נבלני, יותר מ-400 איש ברחבי רוסיה נעצרו אחרי שהניחו פרחים או הדליקו נרות לזכרו.

"אנחנו לא נוותר"

משתתפי ההלוויה שהסכימו להתראיין, לא הזדהו בשמם המלא, אך כולם הביעו הערצה לאומץ לבו של נבלני שסימל בעיניהם צוהר קטן לשינוי.

"באנו לכאן כדי לכבד את זכרו של אדם שלא פחד, שלא פחד מכלום", אמרה אישה צעירה, שהזדהתה רק בשם הפרטי קמילה, מחוץ לכנסייה.

צעירה אחרת אמרה כי הנוכחות של המשטרה מלחיצה אותה, אך היא הגיעה להלוויה כדי לציין את זכרו של נבלני.

"נבלני היה אדם גדול, הוא נלחם עבור הזכויות שלנו, הרוסים, כך שנוכל לחיות בעולם טוב יותר", אמרה. "הם רצו שנפחד אז הם אספו את כל המכוניות האלו, את כל השוטרים. הוא לא פחד. אולי בעצם הוא פחד, אבל הוא נלחם", הוסיפה.

בתוך הכנסייה, גופתו של נבלני הונחה בארון קבורה פתוח, כשהוא היה לבוש בחליפה ועניבה ועטוף בזרי פרחים.

"זו תמונה שמעולם לא הייתה צריכה להתקיים", אמר בעל בריתו הפוליטי של נבלני, ליאוניד וולקוב, בשידור חי ביוטיוב לאחר ההלוויה.

נבלני גינה את החלטתו של פוטין לשלוח עשרות אלפי חיילים לאוקראינה כפרויקט מטורף הבנוי על שקרים. לקראת הלווייתו, האשימו מקורביו את הרשויות בסיכול תוכניותיהם לקיים טקס אזכרה אזרחי גדול יותר.

כשגופתו של נבלני הועברה מהכנסייה לבית הקברות בטנדר שחור עם חלונות כהים, האבלים חיבקו את אמו ואביו ואמרו: "תודה על הבן שלכם".

אלפים צעדו אחרי הרכב מעבר לגשר אל בית הקברות, שם נטמן נבלני בקבר מעוטר בענפי אורן ירוקים לצלילי שירו של פרנק סינטרה My Way ונעימה מהסרט "שליחות קטלנית "2, אחד הסרטים האהובים עליו.

בעודם מהרהרים בעתידה של רוסיה ללא נבלני, חלק מתומכיו שנכחו באירועי היום אמרו כי הם נאחזים בתקווה, ואחרים הודו כי מותו מחק אותה.

"אני לא רואה שקורה שום דבר טוב", אמר אחד האנשים שעמדו בתור מחוץ להלוויה, כשנשאל מה לדעתו יקרה בהמשך. "התהום", הוא ענה.

קיריל, בן 25, אמר כי הוא מודאג לגבי עתידה רוסיה, אך מקווה שמאבקו של נבלני יימשך. "אנחנו לא נוותר. נאמין במשהו טוב יותר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully