וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני מת בכלא אחרי ש"חש ברע"

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 8:38

שירות בתי הסוהר אמר כי יריבו של פוטין "חש לא בטוב" בעת צעידה, ו"איבד את הכרתו באופן מידי". עוד נמסר כי הצוות הרפואי לא הצליח להציל את חייו, וסיבת מותו תחת חקירה. תומכיו מאשימים את הקרמלין במותו. ביידן: "הוכחה נוספת לברוטליות של פוטין"

מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני מוביל עצרת לציון 5 שנים להתנקשות בבוריס נמצוב, מוסקבה, פברואר 2020. רויטרס
מצטרף לרבים מיריביו של פוטין שמתו לאורך השנים. נבלני/רויטרס

אלכסיי נבלני, מיריביו הבולטים של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מת במושבת העונשין שבה היה כלוא - כך הודיע היום (שישי) שירות בתי הסוהר במדינה. לפי שירות בתי הסוהר, נבלני בן ה-47 "חש שלא בטוב" בעת צעידה, ו"איבד את הכרתו באופן מידי". עוד נמסר כי הצוות הרפואי לא הצליח להציל את חייו, ונסיבות מותו נחקרות.

הקרמלין מסר כי אין לו מידע על סיבת המוות של נבלני ושפוטין עודכן בנושא. מקורביו של נבלני אמרו כי הם לא יכולים לאשר את ההודעה של שירות בתי הסוהר על מותו, וכי עורך דינו נמצא בדרך למושבת העונשין שבה הוא הוחזק השוכן בעיר חארפ, באזור החוק הארקטי. הוא הועבר אליה בדצמבר, בתוך 20 ימים שבהם נעלם ממתקן הכליאה הקודם שלו. מושבת העונשין מכונה "זאב הקוטב" בשל התנאים הקשים בה.

מותו של בכיר האופוזיציה, שנידון ליותר מ-30 שנות מאסר על עבירות שונות, אירע כחודש לפני הבחירות לנשיאות, שבהן לפוטין אין יריב אמיתי ודרכו לכהונה נוספת סלולה. לאורך רבע המאה האחרונה שבה הוא מנהיג את רוסיה, רבים ממתנגדיו של פוטין נרצחו או שרדו ניסיונות חיסול מסתוריים.

נבלני ניצל מהרעלה קשה, שלפי מומחים בוצעה בידי גז עצבים סובייטי בעת סיור שערך בסיביר באוגוסט 2020. הוא הוטס לטיפול רפואי בגרמניה והתאושש שם, אך החליט לשוב לרוסיה במטרה להנהיג את האופוזיציה נגד פוטין. הוא נעצר מיד עם נחיתתו במוסקבה בספטמבר 2021, ומאז לא ראה עוד אור יום.

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני מופיע בשימוע בבית משפט דרך הווידאו, 11 בינואר 2024. רויטרס
הועבר בדצמבר למושבת עונשין בחוג הארקטי. נבלני בדיון בבית משפט דרך שיחת וידאו, בחודש שעבר/רויטרס

רק אתמול, נבלני הופיע לשימוע בבית משפט דרך שיחת וידאו תוך שהוא מתלוצץ לגבי כספים ההולכים ואוזלים ועל משכורתו של השופט. הוא נשלח ל-15 יום לבידוד, בעקבות ויכוח עם סוהר על עט.

לאחר השימוע פנה נבלני לרשתות החברתיות. "כלא ימאל החליט לשבור את השיא ב'ולדימיר' להתחנף ולרצות את השלטונות במוסקבה. הם הרגע נתנו לי 15 יום בבידוד", כתב ב-X על מושבת העונשין הנוכחית שלו, בהשוואה לקודמת. "זו תקופת הבידוד הרביעית בתוך פחות מחודשיים שאני נמצא שם", הוסיף.

זו הייתה ההודעה האחרונה שהוא כתב.

ביום רביעי, הוא פרסם הודעה לאשתו יוליה, לרגל יום האהבה. "מותק, יש לנו הכול כמו בשיר: מפרידות בינינו ערים, אורות ההמראה בשדה התעופה, סופות שלגים כחולות ואלפי קילומטרים. אבל אני מרגיש שאת שם בכל שנייה, ואני אוהב אותך יותר ויותר", כתב נבלני מתחת לתמונה שלהם יחד.

עוד בוואלה!

גז עצבים, יריות ונפילות מהחלון: סופם המר של אויביו של פוטין

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסיור במחוז סברדלובסק, 15 בפברואר 2024. רויטרס
במערב מפנים אצבע מאשימה כלפיו. פוטין/רויטרס

נבלני היה עורך דין, שנהג במשך שנים להביך את האליטה הרוסית על ידי סרטונים שחשפו את חיי השחיתות והנהנתנות שלהם ונצפו על ידי מיליונים. בשנים האחרונות החריף הקרמלין את הרדיפה אחר תנועתו, שהוצאה מחוץ לחוק, בטענה שהיא זוכה לתמיכת ה-CIA בניסיון לערער על יציבות רוסיה. תומכיו נכלאו או נמלטו מחוץ למדינה.

הם מכחישים את טענות הרשויות, וראו במאסרו של נבלני חלק מרדיפה פוליטית שהלכה והחריפה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כמעט שנתיים. הקרמלין הכחיש זאת, אך תומכיו אמרו שאם הוא אכן מת, אז הם סבורים שהוא נרצח.

"הרשויות ברוסיה פרסמו הודאה ברצח של אלכסיי נבלני בכלא", כתב מקורבו לאוניד וולקוב ברשתות החברתיות.

מדינות המערב מיהרו לספוד לנבלני ושיבחו את אומץ לבו, תוך שהן מאשימות את הקרמלין במותו. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן האשים את פוטין במותו של נבלני ומסר כי "זאת הוכחה נוספת לברוטליות שלו".

במקביל, משרד החוץ של ארצות הברית אמר כי שר החוץ אנתוני בלינקן נפגש עם אשתו של נבלני, יוליה, בשולי פורום הביטחון השנתי במינכן ואמר לה כי רוסיה אחראית למותו. היא אמרה כי אם הדיווחים ברוסיה נכונים, אז פוטין "ייענש" על כך.

קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי נבלני "שילם על האומץ שלו בחייו", וראש ממשלת פולין דונלד טוסק אמר כי "לעולם לא נשכח אותו, לעולם לא נסלח להם".

אלכסיי נבלני, מראשי האופוזיציה ברוסיה שהורעל בגז עצבים בבית החולים שאריטה בברלין, גרמניה 22 בספטמבר 2020. רויטרס
שרד ניסיון הרעלה בגז עצבים. נבלני במהלך שיקומו בגרמניה, 2020/רויטרס

תומכי נבלני הציגו אותו כמנהיג עתידי של רוסיה, שיום אחד ישתחרר מהכלא ויהיה הנשיא שלה. באותה נשימה, רבים באופוזיציה הביעו חשש שחייו נמצאים בסכנה חמורה במערכת בתי הסוהר הרוסית הידועה לשמצה.

הוא העריך זה תקופה ארוכה שרוסיה עלולה להתמודד עם טלטלות פוליטיות משמעותיות, כולל מהפכה, משום שלדבריו פוטין בנה מערכת שברירית של שלטון אישי הנשען על שחיתות.

בתחילת דרכו, נבלני היה מזוהה עם רעיונות לאומניים והשתתף בצעדות של תומכיהם בשנות ה-2000. קריאותיו להגבלות על הגירה ודעותיו הלאומניות הובילו לגירושו ממפלגת האופוזיציה הליברלית יבלוקו ב-2007, אך במרוצת השנים הוא ביסס את מעמדו כיריב התקיף ביותר של פוטין.

הוא היה בין מנהיגי המחאה הראשונים שנעצרו במהלך ההפגנות בסוף 2011, בעקבות טענות לזיופים נרחבים בבחירות לנשיאות שבהן ניצח פוטין. כשנשאל אז אם הוא חושש לצאת נגד המשטר, הוא השיב: "זה ההבדל ביני לבינך: אתה מפחד ואני לא מפחד. אני מבין שיש סכנה, אבל למה שאפחד?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully