וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטים חדשים על עסקת החטופים המסתמנת: יותר אסירים ישוחררו בתמורה לכל שבוי

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 9:18

בריאיון ל-103fm אמר כתב ופרשן וואלה! ברק רביד כי השינוי המהותי ביותר ביחס לעסקה הקודמת הוא יחס האסירים-חטופים. בנוסף, גם "איכות" האסירים - שהפעם יהיו עם דם על הידיים - מסמל את הנכונות של ישראל לעסקה

משפחות חטופים בביתו של בני גנץ/עומר רביב

לאחר הפרסום אמש בוואלה! על מתווה עסקת שחרור החטופים שגובש בפריז, שכולל את שחרורם של כמה מאות אסירים פלסטינים בתמורה לשחרורם של 40-35 חטופים ישראלים, הבוקר (ראשון) מתפרסמים פרטים חדשים על המהלך.

"אני חושב המתווה שהאמריקנים הציגו בפסגה בפריז ביום שישי די דומה למתווה הקודם עם כמה שינויים קטנים אבל משמעותיים", אמר כתב ופרשן וואלה! ברק רביד בריאיון ל-103fm. "אני חושב שאולי השינוי המשמעותי ביותר הוא שאם עד היום שמענו את ראש הממשלה נתניהו אומר שהמפתח לשחרור החטופים ולשחרור האסירים הפלסטינים תמורתם - יהיה של שלושה אסירים פלסטינים על כל חטוף ישראלי, המפתח הזה כבר לא רלוונטי. אנחנו עוברים למפתח שיהיה הרבה יותר קרוב ל-1 ל-10, שזה פי שלושה מהעסקה הקודמת", אמר רביד.

לדבריו, "לא רק הכמות פה תשתנה אלא גם כנראה 'האיכות', כלומר, בעסקה הזאת, אם היא תצא לפועל, ישוחררו מחבלים פלסטינים שרצחו ישראלים, שיש להם דם על הידיים, דבר שלא היה בעסקה הקודמת. אני חושב שזה אולי השינוי המשמעותי ביותר - הנכונות של ישראל, במידה והיא תקבל את המתווה הזה, מה שלהערכתי יקרה, לשחרר יותר מחבלים ומחבלים יותר כבדים".

עצרת למען שחרור החטופים בתל אביב, 3 בפברואר 2024. רויטרס, עיבוד תמונה
עצרת למען שחרור החטופים בתל אביב, החודש/עיבוד תמונה, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים
17 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
בישראל מבינים שאי אפשר לעשות עסקה גדולה. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

"הדבר השני שהוא משמעותי שלא היה במתווה הקודם, זו נכונות ישראלית להתחיל כבר בשלב הראשון של העסקה בחזרה של תושבים פלסטינים לצפון רצועת עזה, אם הקבינט באמת יאשר היום בלילה את המתווה הזה, ונראה לי שלשם זה הולך", הוסיף.

"אני חושב שגם האמריקנים, גם הקטארים וגם המצרים, וכנראה גם בישראל ואולי אפילו גם בחמאס, מבינים שאי אפשר עכשיו לעשות עסקה גדולה, אז ידברו על עסקה בשלבים וכמובן ינסו גם לעבור משלב א' לשלב ב', במידה ושלב א' יסוכם, אבל אני חושב שכולם אומרים, 'בואו ניקח את מה שאפשר', שזו כנראה עסקה לשחרור של משהו כמו 40-35 חטופים, הפוגה של משהו כמו שישה שבועות. אני מניח שבמידה וזה יקרה, יגיעו לסוף ששת השבועות, ינסו להגיע להארכה, אני לא רואה את הדבר הזה קורה. הולכים כאן כנראה על משהו שיהיה יותר מצומצם מהרעיון המקורי", הסביר.

אנתוני בלינקן. רויטרס
התגובה האמריקנית להצהרת סמוטריץ' היתה מהירה. בלינקן/רויטרס

חמאס ירד מהצעות כמו הפסקת המלחמה באופן מוחלט?
"חמאס עד כה לא באמת הגיב למתווה פריז 2. לא שמענו ממנו עוד שום דבר. כמו שישראל הרי לא תגיד שהיא מסכימה להפסיק את המלחמה, גם חמאס לא יגיד שהוא יורד מהדרישה שלו שהמלחמה תיפסק, אבל שני הצדדים, אני חושב, מבינים שנכנסים לעסקה הזאת, לשלב א', שאולי הוא יהיה גם השלב הראשון והאחרון, אבל זה כנראה המקסימום שאפשר להשיג בשלב הזה כי גם ישראל וגם חמאס, יש להן אינטרס משותף עכשיו וזה, למרות כל ההתבטאויות של שני הצדדים ודברי הרהב וההתלהמות, שני הצדדים לא רוצים למצוא את עצמם במצב שהמלחמה נמשכת ברמדאן, והרמדאן זה עוד שבועיים. לכן נוצר אינטרס משותף שבו גם ישראל, גם חמאס וגם המתווכות - מצרים, קטאר וארה"ב - היו רוצות שברמדאן תהיה הפסקת אש, ולכן יכול להיות שזה גם יקרה".

לקראת סיום השיחה התייחס גם לגינוי של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן להכרזתו של סמוטריץ' על בניית 3,000 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות. "אני חושב שהתגובה האמריקנית היא אפילו הייתה יותר מהירה ממה שאני הערכתי למהלך הזה. האמריקנים חיכו שיגיע איזה קולב למה שהם יוכלו להפוך את ההכרזה הזו של פומפאו מממשל טראמפ שההתנחלויות אינן בלתי חוקיות, והם מצאו את הקולב הזה, בצלאל סמוטריץ' סיפק להם את זה, והינה הם עשו את זה", אמר.

"המהלך הזה של 3,000 יחידות הבנייה, התגובה האמריקנית לא תיגמר רק בצההרה הזו של בלינקן, אני מניח שיהיו לפחות עוד שני צעדים נוספים שאנחנו נראה כבר בשבוע-שבועיים הקרובים, שהאמריקנים הולכים לעשות בנושא התנחלויות, שאולי הם לא היו עושים אם סמוטריץ' לא היה בא ועושה את המהלך הפוליטי הזה עכשיו", ציין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully