וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא של נשקים: כך ארגוני הפשע מנצלים את המלחמה כדי להתחמש

24.2.2024 / 11:01

גניבות אמל"ח מבסיסים צה"ל, שטחי כינוס - ואפילו זירות לחימה. במשטרה מדווחים על כמה וכמה מאגרי נשק צה"לי שזלגו לעולם התחתון. בינתיים, צה"ל לא הפיק לקחים מ-7 באוקטובר ולא עושה את חלקו במיגור התופעה."אין נשקייה בצה"ל שממוגנת כמו חנות נשק, צריך לעשות יותר"

אמל"ח שנתפס אצל גנבים פלסטינים שפרצו לבסיס בדרום הארץ/דוברות המשטרה

מפרוץ מלחמת חרבות ברזל, ארגוני הפשיעה בישראל זיהו הזדמנות ושמו לעצמם למטרה להצטייד בכמה שיותר נשק ואמל"ח. רוב הנשק החדש שצוברים הארגונים, מקורו בצה"ל. הפריסה הרחבה של כוחות המשטרה ועירונות הציבור, הביאו לירידה בשיעורי אירועי הירי והאלימות ברחובות, בעיקר בקרב החברה הערבית. אלא שגורם בכיר לשעבר במשטרה מעריך כי כל זה זמני, ואת השפעות מסע ההצטיידות של ארגוני הפשיעה נרגיש מיד עם סיום המלחמה.

במשטרה כבר מודים שלא מדובר באירוע נקודתי אלא במגמה שהולכת ומתרחבת. בחודשים האחרונים נתפסו על ידי המשטרה כמה וכמה מאגרי נשק צה"לי שזלגו לעולם התחתון. ה'זליגות' הרבות, דווקא בזמן כה רגיש, אמורות היו להדליק נורה אדומה בקרב גורמי האבטחה בצה"ל ובמצ"ח. אך כמו לפני 7 באוקטובר, הכישלון המתמשך במיגור התופעה מתגלגל לפתחה של משטרת ישראל.

אמל"ח שנתפס בחודשים האחרונים אצל מחוללי פשיעה. חלקו מזירות לחימה.. דוברות משטרת ישראל
אמל"ח שנתפס בחודשים האחרונים אצל מחוללי פשיעה. חלקו מזירות לחימה./דוברות משטרת ישראל
אמל"ח שנתפס בחודשים האחרונים אצל מחוללי פשיעה. חלקו מזירות לחימה.. דוברות משטרת ישראל
אמל"ח שנתפס בחודשים האחרונים אצל מחוללי פשיעה. חלקו מזירות לחימה./דוברות משטרת ישראל

סיכולים ומעצרים

כך למשל אותרו במהלך חודש ינואר אמצעי לחימה רבים בהם אקדח, רימוני רסס והלם ולבנות חבלה בדירה של תושב תל אביב המוכר למשטרה כחבר בארגון הפשע של משפחת מוסלי. חלק מהאמל"ח זוהה כרכוש צה"לי שהגיע לידי החשוד בדרך לא דרך.

בחקירה נוספת של המשטרה, נעצר תושב טייבה כשברשותו אקדח של לוחם ימ"מ שנפל בקרבות בעוטף ב-7 באוקטובר. גם מלחמות כנופיות הפשע בפתח תקווה הסלימו לאחרונה עם שורה של אירועי ירי, פיצוצי מטענים, והשלכת רימוני רסס לעבר בתים, עסקים ומכוניות. התושבים בעיר מצביעים על הידרדרות בביטחון האישי מפרוץ המלחמה, ובמשטרה כבר מסמנים בבירור את אחד הגורמים לתופעה - זליגה של לבנות חבלה מזירות הלחימה למחוללי פשיעה.

הפלסטינים מזהים הזדמנות

גניבות האמל"ח מפרוץ המלחמה מתבצעות במגוון דרכים ושיטות. רוב האמל"ח נגנב מזירות לחימה ומשטחי כינוס, אך חלקו גם נגנב מבסיסי צה''ל. חלק מהמעורבים בגניבות כבר נעצרו והועמדו לדין.

גם בקרב המחבלים הפלסטינים ביהודה ושומרון זיהו את נקודת התורפה, ובתעוזה יוצאת דופן ניסו לגנוב אמל"ח מבסיסי צבא בדרום הארץ בזמן המלחמה. כמה חוליות נתפסו על חם לאחר שכוחות מג"ב ומשטרה ארבו להם, אך ברור לכולם שמדובר בקצה הקרחון והתופעה המטרידה נמשכת כמעט ללא הפרעה.

אמל"ח שנתפס אצל גנבים פלסטינים שפרצו לבסיס בדרום הארץ. דוברות משטרת ישראל
אמל"ח שנתפס אצל גנבים פלסטינים שפרצו לבסיס בדרום הארץ/דוברות משטרת ישראל

"לבנות חבלה הם כלי חשוב לעבריינים"

"בסיום המלחמה, אנחנו נראה את העלייה בכמות אירועי חבלה נגד מוסדות שלטוניים ויעדים אחרים", מתריע ניצב בדימוס יוסי סדבון, שכיהן בעבר כראש אח"מ (אגף חקירות מודיעין), ממ"ז ת"א ויועמ"ש משטרת ישראל, "כשיש אמל"ח זמין, לרבות לבנות חבלה, אתה יכול להעריך שהחומרים האלה ירכשו וילכו לבעלי מקצוע שיתקנו עליהם מתקני הפעלה סלולרים ואחרים, ולאחר מכן ישמשו לחיסולי חשבונות בין עבריינים".

לדבריו, "אחרי צוק איתן, ראינו כבר ירידה מאוד משמעותית במחירים של לבנות חבלה, כי כשיש היצע המחיר יורד. לבנות חבלה הם כלי חשוב עבור ארגוני העבריינים לפתרון בעיות, הם משתמשים בו כדי לאיים, לסחוט ו'להוריד' יריבים. את ההשלכות של המלחמה נרגיש רק בסופה. המשטרה פרוסה עכשיו בהיקף משוגע, וכל ירי וכל פיצוץ זוכה לתשומת לב - אזרחים מדווחים מייד, וגם המשטרה מגיעה במהירות. אני מזהה את הירידה בפשיעה במגזר הערבי, בחיסולי חשבונות בינם לבין עצמם, אבל אל לנו לטעות, זה זמני. ברגע שנחזור לשגרה נחזור לשיעורי פשע של לפני המלחמה, עם פריסת משטרה פחות משמעותית, ותגובה הרבה יותר איטית".

ניצב בדימוס יוסי סדבון. יוסי זלינגר, אתר רשמי
ניצב בדימוס יוסי סדבון/אתר רשמי, יוסי זלינגר
אמל"ח שנתפס אצל גנבים פלסטינים שפרצו לבסיס בדרום הארץ. דוברות משטרת ישראל
אמל"ח שנתפס אצל גנבים פלסטינים שפרצו לבסיס בדרום הארץ/דוברות משטרת ישראל

ואם בתקופה שלפני המלחמה עסקינן, ניצב בדימוס סדבון מבקר בחריפות את חוסר האונים שמפגינה המשטרה אל מול הפשיעה המשתוללת בחברה הערבית בישראל, "בשנה שעברה היו יותר מ-200 מקרי רצח בחברה הערבית, מהם רק 10% פוענחו, זה לא נתפס. כראש אח"מ לשעבר, אני מכיר שינוי מגמות פשיעה, ראיתי כבר סטייה של 5% לכאן או לכאן, אבל הכפלה בשיעורי הפשיעה? אין חיה כזאת - זאת כבר קריסת מערכות".

"האירוע של אבו לטיף לא מפתיע, רבים מקרב משפחת לטיף משרתים בצה"ל, בכל היחידות שאתה יכול להעלות על דעתך, כולל המסווגות ביותר. הם עושים שימוש בכל הידע, בהיכרות, במבנה המשפחתי שקשה מאוד לפרוץ. לא פעם קורה שמשטרת ישראל פשוטת על ארגון פשע, ולאחר מכן בוצע ירי לעבר ניידות, בנקים ומוסדות שלטון כדי להרתיע את המשטרה ולהעביר להם מסר".

ראש ארגון פשע לאחר שנתפס ברכב ממוגן ירי כשלצידו חייל בשירות מילואים. דוברות משטרת ישראל
הרכב הממוגן שבו נתפס אתמול אבו לטיף/דוברות משטרת ישראל

"מי שמנסה לפתוח חנות נשק במרכז הארץ, צריך לעמוד במפרט הגנה כמעט דרקוני; כספות מבוטנות, מקלטים, מערכות אזעקה.כל זה הופך את הפריצה לחנות כזאת לכמעט ובלתי אפשרית", מסביר סדבון. "אין נשקייה אחת בצה"ל שמוגנת ברמה כזאת, צריך לעשות משהו לגבי זה. יחידות נכנסות לבונקר ולוקחות נשק מתוך הכרח, אך כך הם חושפות את מיקומו, ומאפשרות פתח לגניבה. אני מאמין שצה"ל עושה הכל כדי לשמור על האמל"ח, אך ניתן וצריך לעשות יותר".

תגובת דובר צה"ל: "בעקבות עלייה בגניבות אמל"ח מצה"ל מאז פרוץ המלחמה, התקבלו במשטרה הצבאית החוקרת דיווחים על חוסרים שונים. נעשות פעולות רבות על ידי משטרת ישראל וצה"ל למניעת גניבות. בין היתר מתקיימים מבצעים משותפים, מעצרים רבים של גנבי אמל"ח, הכוונת איסוף מודיעיני, חקירות משותפות ופעילויות גלויות וסמויות להגברת אבטחת הבסיסים. יובהר כי כל אירוע שמדווח למשטרה הצבאית החוקרת נבדק, ובהתאם לנסיבות תיפתח חקירה פלילית. מטבע הדברים, לא ניתן לפרט על ממצאי חקירות שמתנהלות".

תגובת משטרת ישראל: "בעקבות העלייה בגניבות האמל"ח מצה"ל נעשות פעולות רבות על ידי משטרת ישראל בשיתוף צה"ל. בין היתר מבצעים משותפים, הכוונת איסוף מודיעיני לנושא ומעצרים רבים של גנבי אמל"ח מזירות לחימה ומבסיסי צה"ל, ביצוע חקירות משותפות עם מצ"ח ופעילויות שונות להגברת אבטחת הבסיסים ואף התקיים דיון בראשות ראש אח"מ והגורמים הרלבנטיים במשטרה ביחד עם גורמי צבא רלבנטיים. מאז 7/10 ישנה עלייה משמעותית מאוד בתפישות אמל"ח שנגנב מצה"ל, בעיקר רימוני רסס ולבנות חבלה. כאמור הפעילות מבוצעת בתיאום מלא עם צה"ל הן על חשודים ספציפיים והן מבחינה מערכתית לצורך צמצום התופעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully