וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם כוח אדם מצומצם בעקבות המלחמה: מחוז ירושלים במשטרה מעלה שלב בהיערכות לרמדאן

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 5:43

על רק האזהרות מתסיסה בשל הכוונה להגביל כניסת מתפללים להר הבית, המחוז יתוגבר באלפי שוטרים, אבל בגלל המלחמה מדובר באתגר, שכן השוטרים פועלים באינטנסיביות במחוזות אחרים. מצד שני, אומרים תושבים ערבים: "יש הרתעה. מאז המלחמה, מי שפותח את הפה, מפוצצים אותו"

התפרעויות במסגד אל אקצא, 5 באפריל 2023/דוברות משטרת ישראל

הרמדאן עתיד להתחיל בעוד חודש, ואיתו התפילות ההמוניות של עשרות אלפי מוסלמים בהר הבית. ברקע מושמעת אזהרה של גורמי ביטחון מפני הגבלות על כניסת מתפללים, מחשש לתסיסה בקרב הערבים בישראל וביהודה ושומרון. ההיערכות במשטרת ירושלים עולה שלב לקראת החודש, שעוד לפני שהחל ברור שהוא עתיד להיות מתוח, וישיבות עבודה שנועדו להתמודד עם המתיחות כבר מתקיימות זמן מה. כמידי שנה, המחוז יתוגבר באלפי שוטרים באזור העיר העתיקה והר הבית, במעברים ובמקומות הומי קהל. על פי ההערכה, ידרשו מעצרי מנע של מסיתים ומעוררי תסיסה במהלך החודש.

הקבינט צפוי לקבל החלטות בדקה ה-90. עמדת המחוז ביחס להגבלות על המתפללים עדיין לא הובאה במלואה לפני הדרג המדיני. תמונת המצב תתברר כנראה בשבועות הקרובים.

מסגד אל אקצא ביום שלאחר ההתפרעויות והעימותים, 5 באפריל 2023. רויטרס
הר הבית אחרי מהומות השנה שעברה, 5 באפריל 2023/רויטרס

אחד האתגרים המורכבים מבחינת מחוז ירושלים במשטרה הוא כוח האדם המצומצם של הארגון. בניגוד לשנים הקודמות, השנה נדרשים רבים משוטרי המחוז לפעול באינטנסיביות רבה במחוזות אחרים, בעקבות הלחימה בצפון ובדרום. עובדה זו עשויה להשפיע על ההיערכות במחוז ירושלים ועל אופי התגובה במקרה שהשטח יבער, מה שמכביד עוד יותר על מקבלי ההחלטות.

בשטח מגיבים בינתיים בזהירות לפרסומים אתמול (ראשון) על ההחלטה המסתמנת של הקבינת, שלפיה יתכנו מגבלות על המתפללים המוסלמים. "אני לא חושב שלאנשים יהיה כוח לעימותים ברמדאן. אנשים שקטים, בקושי יש אבנים", טוען א', ערבי תושב מזרח העיר. הוא מסביר: "קודם כל, מי שזורק אבן מקבל כדור בראש. יש מעצרים ורואים מה עושים לעצורים בכלא. אין להם אוכל, החיים במיץ של הזבל. אומרים בשביל מה? נכון שהצעירים לא מקשיבים למבוגרים, אבל עכשיו, כשרואים שיורים באש חיה, כולם מבינים מה קורה בשטח".

א' לא צופה שהשטח יבער. "רמדאן זה משהו אחר, צמים ביום ובלילה, כולם יוצאים החוצה, אבל לא נראה לי שזה יתפתח כמו שראינו ב-2021. אולי בקטנה, מהשעמום, אבל המשטרה מגיבה מהר. יש מלא שוטרים, מלא חיילים. מאז 7 באוקטובר, בכל מה שקשור לביטחון הם מגיעים מהר. אם זה אלימות - זה לא מעניין אותם, אבל באמת שאין חוכמות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שוטרים עם עצורים שהתפרעו בהר הבית, 5 באפריל 2023. ג'מאל עוואד, פלאש 90
שוטרים עם עצורים שהתפרעו בהר הבית, 5 באפריל 2023/פלאש 90, ג'מאל עוואד

א' מוסיף: "גם בימי שישי האחרונים, מי שהגיע לאל אקצא ולא נראה להם נשלח הביתה. מי שמתחכם נכנסים בו. יש הרתעה. ייתכנו עימותים ברמדאן, אני לא אומר שלא, אבל זה לא ילך כמו שחמאס רוצים. לא כמו שהיה בשנים הקודמות. יש הרתעה. מאז המלחמה מי שפותח את הפה מפוצצים אותו".

לעומת זאת, בשטחי יהודה ושומרון עצמם הקולות פחות מעודדים, והתגובות הראשונות לדיווחים שלפיהם נתניהו ימנע כניסה להר הבית מובילות דווקא לקריאות להסלמת המאבק ברמדאן. יש גם כאלה המפנים אצבע מאשימה לעבר הצעירים בגבולות הקו הירוק, במשולש ובאום אל פחם, על כך שלא הציתו מאבק אלים כנגד מה שהם מכנים "הפשעים בעזה". ישנם אפילו קולות הטוענים שגם הפלסטינים ביהודה ושומרון הפקירו את ההגנה על המסגד. "מי שמתרשל - אין לו מקום באל-אקצא", כתב אחד הצעירים. קולות אלה קוראים לצעירים גם מהגדה וגם מתוך גבולות הקו הירוק להצטרף להתקוממות נגד המהלך ואומרים: "היום זה אל אקצא - מחר הגדה".

זיקוקים בהר הבית, 5 באפריל 2023. ג'מאל עוואד, פלאש 90
זיקוקים בהר הבית, 5 באפריל 2023/פלאש 90, ג'מאל עוואד

בינתיים, ברחוב הפלסטיני מגיעות התגובות הראשונות לדיווח שלפיו נתניהו ימנע כניסה להר הבית. רבים קוראים להסלמת המאבק דווקא ברמדאן, ואף מפנים אצבע מאשימה לצעירים במשולש ובאום אל פחם שלא הציתו מאבק אלים כנגד ה"פשעים" ברצועת עזה. מנגד, יש הטוענים כי גם הפלסטינים ביהודה ושומרון קפאו על השמרים ב"הגנה" על המסגד: "מי שמתרשל - אין לו מקום באל אקצא", כתב אחד הצעירים. אלו, קוראים לצעירים מכל הגדה ומתוך הקו הירוק להצטרף להתקוממות נגד המהלך - וטוענים: "היום זה אל אקצא, ומחר זה הגדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully