וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ מפקד כוח קודס: "המיליציות בעיראק הפסיקו לתקוף כוחות אמריקניים"

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 10:03

מקורות איראניים ועיראקיים אמרו לרויטרס כי אחרי הרג החיילים האמריקנים בירדן, נפגש אסמאעיל קאאני עם נציגי המיליציות בבגדאד ולחץ עליהן לצמצם את ההתקפות מחשש לתקיפה נגד איראן עצמה. בשבועיים האחרונים, נעצרו ההתקפות. "זה לא היה אפשרי ללא התערבותו הישירה"

תקיפות ארצות הברית בעיר אל-קאים בעיראק/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המיליציות בעיראק צמצמו את התקפותיהן על כוחות אמריקניים, בלחץ מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה אסמאעיל קאאני - כך לפי מקורות איראניים ועיראקיים שדיברו עם רויטרס, שתיארו זאת כסימן לכך שטהראן רוצה להימנע מעימות נרחב.

קאאני נפגש עם נציגיהן של כמה מהמיליציות בנמל התעופה בבגדאד ב-29 בינואר, פחות מ-48 שעות לאחר ששלושה חיילים אמריקנים נהרגו בתקיפת כטב"ם בירדן, בפעולה שיוחסה להן. קאאני, שקודמו בתפקיד קאסם סולימאני חוסל באותו נמל תעופה בתקיפת מל"ט אמריקני ארבע שנים קודם לכן, הזהיר את המיליציות שהרג חיילים אמריקנים עלול להוביל לתגובה אמריקנית קשה.

לפי הדיווח, הוא אמר כי המיליציות צריכות לשמור על פרופיל נמוך כדי להימנע מתקיפות אמריקניות נגד מנהיגיהן הבכירים, מהרס מתקניהן ואפילו מפעולה ישירה נגד איראן עצמה. אף שאחת המיליציות לא הסכימה תחילה לבקשת קאאני, רוב השאר כן. למחרת, גדודי חיזבאללה, מהמיליציות המרכזיות בעיראק, הודיעה על השעיית ההתקפות שלה נגד הכוחות האמריקניים.

ואכן, מאז 4 בפברואר, לא היו שום התקפות על כוחות אמריקניים בעיראק ובסוריה, בהשוואה ליותר מ-20 בשבועיים שקדמו לביקורו של קאאני. שלושה ימים לאחר מכן, חוסל בכיר בגדודי חיזבאללה שהיה אחראי על ההתקפות נגד הכוחות האמריקניים. המיליציות פתחו בהתקפות שלהן נגד כוחות אמריקניים באזור בעקבות תמיכתה של וושינגטון במלחמה של ישראל נגד חמאס.

"ללא התערבותו הישירה של קאאני לא ניתן היה לשכנע את גדודי חיזבאללה להפסיק את פעולותיה הצבאיות כדי להרגיע את המתיחות", אמר מפקד בכיר באחת המיליציות הנתמכות על ידי איראן.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, אסמאעיל קאאני, בטקס לזכרו של קודמו קאסם סולימאני בטהראן, 3 בינואר 2024. רויטרס
בטהראן חששו מתגובה אמריקנית קשה. מפקד כוח קודס קאאני בטקס לזכרו של סולימאני, בחודש שעבר/רויטרס

באיראן, בעיראק ובארצות הברית סירבו להגיב על הדיווח, שהתבסס על שלושה גורמים איראניים רשמיים, גורם ביטחוני עיראקי בכיר, שלושה פוליטיקאים שיעים בעיראק, ארבעה מקורות במיליציות וארבעה דיפלומטים בעיראק.

הביקור של קאאני הוזכר בתקשורת העיראקית, אך היא לא פירטה על תוכנו. הצלחתו, לעת עתה, להוביל להפסקת ההתקפות נגד הכוחות האמריקניים מעידה על השפעתה הרבה של טהראן על המיליציות בעיראק. זאת על אף שהיא מתעקשת שהן פועלות באופן עצמאי לחלוטין, בעוד שהיא מספקת להן מימון, אימונים וייעוץ.

כמה מהמקורות אמרו כי ממשלת עיראק, שמנסה לנווט בין יחסיה הטובים עם איראן השכנה לבין אלו עם ארצות הברית שכוחותיה עדיין פרוסים בשטחה, ביקשה מטהראן לסייע בריסון המיליציות אחרי ההתקפה בירדן. במקביל, היא הודיעה על חידוש השיחות עם וושינגטון על סיום נוכחותה הצבאית במדינה, כפי שדורשות אותן קבוצות חמושות.

פרהאד אלאדין, יועצו לענייני חוץ של ראש הממשלה מוחמד שייע א-סודאני, אמר לרויטרס בתגובה לדיווח כי א-סודאני עבד עם כל הגורמים הרלוונטיים בתוך עיראק ומחוצה לה, והזהיר אותם כי ההסלמה תערער את היציבות בעיראק ובאזור.

המתקפה "שיחקה לידיה של ממשלת עיראק", אמר פוליטיקאי שיעי מהקואליציה השלטת בעיראק, לאור חידוש השיחות עם ארצות הברית. כמה מפלגות פרו-איראניות המזוהות עם המיליציות מעדיפות גם הן שיחות על פני התקפות כדי לשים קץ לנוכחות הצבאית של ארצות הברית, אם כי ספק שוושינגטון אכן תיאות לכך משום שהדבר יחזק את איראן.

לארצות הברית יש כיום כ-2,500 חיילים בעיראק וכ-900 בסוריה במשימת ייעוץ וסיוע לכוחות המקומיים במטרה להבטיח שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לא מרים מחדש את ראשו. הם חלק מקואליציה בינלאומית בהובלת ארצות הברית שהחלה לפעול בשתי המדינות ב-2014.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
כלי רכב של בכיר במיליציות השיעיות אחרי שהותקף על ידי ארהב בבגדאד, עיראק, 7 בפברואר 2024. רויטרס
כלי רכב של בכיר בגדודי חיזבאללה שחוסל בתקיפה אמריקנית בבגדאד, החודש/רויטרס

דובר משרד החוץ של ארצות הברית, שסירב להגיב על ביקורו של קאאני בבגדאד, אמר כי הנוכחות האמריקנית בעיראק תעבור ל"מערכת יחסים ביטחונית בילטרלית מתמשכת".

בכיר אמריקני אחר הכיר בתפקידה של איראן בצמצום ההתקפות, אך אמר כי לא ברור אם הרגיעה תחזיק מעמד. בכיר אחר אמר כי "אנחנו צריכים לראות עוד עבודה שנעשית בשטח" מצדה של ממשלת עיראק. לדבריו, הרשויות ביצעו מעצרים בודדים רק אחרי ירי מרגמות על שגרירות ארצות הברית בבגדאד.

בזמן שאיראן התכוננה לתגובה אמריקנית למתקפה הירדנית, קאאני מיהר לסיים את הביקור ולא עזב את נמל התעופה בבגדאד, "מסיבות ביטחוניות קפדניות ומחשש לביטחונו", אמר הגורם הביטחוני העיראקי הבכיר.

חיסולו של סולימאני ב-2020 אירע בעקבות התקפה שבה נהרג עובד קבלן אמריקני, שלפי וושינגטון בוצעה גם היא על ידי גדודי חיזבאללה. לצדו של סולימאני, נהרג גם מנהיג גדודי חיזבאללה, אבו מהדי אל-מוהנדיס.

"האיראנים למדו את הלקח מחיסול סולימאני ולא רצו שזה יחזור על עצמו", אמר הגורם הביטחוני העיראקי הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully