וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מחה בפני ביידן על הסנקציות האמריקניות החדשות נגד אלימות מתנחלים

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 14:59

בשיחת הטלפון אמש אמר רה"מ לנשיא כי בבית הלבן יודעים שישראל הביאה לירידה במספר ההתקפות של מתנחלים נגד פלסטינים. הוא ציין כי אינו מבין מדוע הממשל החליט להוציא צו גורף כל כך. השר דרמר הכין רשימת שאלות עליהן ישראל רוצה לקבל הבהרה בעניין

נתניהו: "כניעה לדרישות חמאס לא תביא לשחרור החטופים - אלא לטבח נוסף"/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע אתמול (ראשון) מחאה בפני נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, במהלך שיחת הטלפון ביניהם, על הצו הנשיאותי שאפשר הטלת סנקציות חדשות על מתנחלים שהיו מעורבים בהתקפות נגד פלסטינים בגדה המערבית - כך לפי בכיר ישראלי ומקור שמעורה בפרטי השיחה.

למה זה חשוב:

התלונה של נתניהו בפני ביידן שלא פורסמה עד כה היא סימן נוסף לכך שאחרי התגובה הראשונית המתונה יחסית, ממשלת ישראל הפנימה את ההשלכות הפוטנציאליות חסרות התקדים של הצו הנשיאותי עבור כל מפעל ההתנחלויות הישראלי בגדה המערבית.

רה"מ בנימין נתניהו, 7 בפברואר 2024. מרק ישראל סאלם, אתר רשמי
הממשלה הפנימה את השלכות הצו עבור ההתנחלויות. בנימין נתניהו/אתר רשמי, מרק ישראל סאלם

תזכורת מהירה:

  • הצו שפרסם ביידן לפני שבועיים הוא המהלך המשמעותי ביותר של ממשל אמריקני כלשהו אי פעם נגד אלימות מצד מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית והוא מאותת על כך שהבית הלבן סבור שממשלת נתניהו אינה מתייחסת ברצינות לבקשות האמריקניות בנושא הזה.
  • תחת הצו הוטלו סנקציות אמריקניות חדשות נגד ארבעה מתנחלים שביצעו התקפות נגד פלסטינים והוא פותח את הדרך בפני הטלת סנקציות נוספות בעתיד גם נגד נבחרי ציבור ופקידי ממשלה ישראלים בכירים.
  • בעקבות הסנקציות האמריקניות הוקפאו חשבונות הבנק בישראל של ארבעת המתנחלים. שר האוצר סמוטריץ' תקף את המהלך והורה למפקח על הבנקים לבחון דרכים לעקוף את הסנקציות האמריקניות - דבר שבגינו חשף את עצמו לסנקציות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון בקבינט החברתי-כלכלי, 16.10.2023. דוברות משרד האוצר, עיבוד תמונה
חשף גם את עצמו לסנקציות. סמוטריץ'/עיבוד תמונה, דוברות משרד האוצר

מאחורי הקלעים:

  • במהלך שיחת הטלפון עם ביידן העלה נתניהו את סוגיית הצו החדש נגד אלימות מצד מתנחלים, מתח עליו ביקרות והדגיש כי אינו מבין מדוע הנשיא קיבל את ההחלטה הזו, כך לפי שני המקורות.
  • נתניהו אמר לביידן כי ממשלת ישראל ביצעה צעדים כדי לטפל באלימות מצד מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים ואף הוציאה של צווי מעצר מנהלי נגד כמה מהמעורבים בהתקפות.
  • המקורות ציינו כי נתניהו אמר במהלך השיחה כי יועציו של הנשיא יודעים היטב שחלה ירידה במספר ההתקפות מצד מתנחלים נגד פלסטינים בגלל הצעדים בהם נקטה הממשלה.
  • ראש הממשלה אמר כי אינו מבין מדוע דווקא כשזה המצב, הממשל החליט להוציא צו גורף מהסוג הזה, ציינו המקורות.
  • נתניהו אמר לביידן כי ביקש מהשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר להכין רשימה של שאלות לגבי הצו הנשיאותי ומשמעויותיו שעליהן ישראל רוצה לקבל הבהרות.
  • מלשכת ראש הממשלה ומהבית הלבן לא נמסרה תגובה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון, 13 בדצמבר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
המהלך המשמעותי ביותר של ממשל אמריקני כלשהו נגד אלימות מתנחלים. ביידן/עיבוד תמונה, רויטרס

תמונת המצב:

  • היום הודיעה גם ממשלת בריטניה כי היא מטילה סנקציות חדשות נגד ארבעה מתנחלים שהיו מעורבים בהתקפות אלימות על פלסטינים בגדה המערבית.
  • "מתנחלים ישראלים קיצונים מאיימים על פלסטינים, לעיתים קרובות באיומי נשק, ומכריחים אותם לעזוב את אדמתם. ההתנהגות הזו הינה בלתי חוקית ובלתי מקובלת", אמר שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון.
  • קמרון ציין כי ישראל צריכה לבצע פעולות נחושות יותר כדי לעצור אלימות מצד מתנחלים והדגיש כי לעיתים קרובות מדי ממשלת ישראל לא עומדת בהתחייבויות שהיא נותנת לטפל בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully