וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דקות של מתח מורט עצבים: כך חילצו כוחותינו את החטופים מרפיח

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 20:00

אמש הבשילה ההיערכות וניתן "אור ירוק": סמוך לשעה 01:00 החלה הפשיטה על מבנה ברפיח שבו שהו פרננדו מרמן ולואיס הר, בפעולה שתוכננה זמן רב. תחת ירי בלתי פוסק, והודות ל"מכת אש" אווירית, הגיעו הלוחמים והחטופים לרכבי החילוץ - והחלו לנסוע לכיוון ישראל | שלב אחר שלב

תיעוד מבצע חילוץ החטופים ברפיח/דובר צה"ל

מבצע החילוץ הנועז שיצא הלילה (שני) לפועל והסתיים בחילוצם בשלום של פרננדו מרמן ולואיס הר לאחר 129 ימים בשבי חמאס היה הקצה האחרון בפעולה שתוכננה במשך תקופה ארוכה. שירות הביטחון הכללי הצביע לפני תקופה של מבנה שבו הוחזקו שני החטופים ובסיוע מעטפת של אמ"ן, הרכיבו מעטפת מודיעינית בזמן אמת מהרגע שבו אותר המבנה ובו המחבלים והחטופים שהחזיקו, החילוץ ההירואי ועד לרגע יציאת הכוחות והגעה לשטח ישראל.

למשימה נבחרו לוחמי ימ"מ ושב"כ לבצע את פעולת החדירה בשילוב שייטת 13. הכוחות התאמנו בשבוע האחרון על מודל מורכב וארוך שכלל מקרים ותגובות להסתבכות. ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי הגיעו לחאן יונס כדי לעקוב מקרוב אחר הפעילות, אך בין היתר כדי לבחון מקרוב מעטפת פעולה לחילוץ חטופים. אתמול בלילה הבשילו כלל ההיערכויות ומוכנות הכוחות וניתן "אור ירוק" לביצוע הפעולה המורכבת תוך מוכנות להתסתבכות בתרחישים שונים.

המבנה ממנו חולצו החטופים בלב רפיח

פרננדו מרמן ולואיס הר לאחר השחרור עם בני משפחתם. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
התמונה הראשונה של החטופים עם המשפחות בבית החולים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
לואיס הר, פרננדו מרמן. ללא, עיבוד תמונה
לואיס הר ופרננדו מרמן שחולצו מהשבי/עיבוד תמונה, ללא

מעט אחרי חצות חדרו לשטח רפיח כוחות לוחמים של השב"כ, ימ"מ ובמעטפת הקרובה למבנה לוחמי שייטת 13 שמטרתם הייתה למנוע בריחה של מחבלים או הגעה של מחבלים נוספים. לאחר החדרת הכוחות פנימה על גבי רכבים של כוחות הניוד של יחידת 5515 שלאורך כל המלחמה נתנו מעטפת חדירה וסיוע על גבי כלי רכב לאורך כל רצועת עזה, הם המתינו לבאות בשטח במרחב המאוים 360 מעלות.

במעטפת הרחבה יותר המתינו כוחות של חטיבה 7 - כוח אבטחה ועתודה מלא למבצע, חיפוי טנקים וסיוע אווירי וכל זאת בפיקוד אוגדה 98 עם שיתוף פעולה מלא עם הכוחות המבצעים ופיקוד ישיר על השתלשלות המבצע, האוגדה ביצעה אישורי תוכניות למבצע וליוותה אותו בכל היבט אפשרי יחד עם חיל האוויר בסיוע בתצפית והפעלת אש משמעותית מהאוויר.

נחיתת המסוק. דובר צה"ל
המסוק שהביא את החטופים לשיבא/דובר צה"ל

סמוך לשעה 01:00, מתחילה הפשיטה על המבנה בליווי מעטפת של פעולות במרחב ופעולות חשאיות במרחב שנתנו אישור לחדירה למבנה בן כמה קומות בודדות. הכוחות חדרו למבנה בקומה השנייה וביצעו פריצה ושליפה של שני החטופים כולל ירי שהוביל לחיסולם של המחבלים החמושים שהחזיקו בחטופים וירו לעבר הכוחות. הירי עורר את המרחב ואז החלו לעבוד הלוחמים במעטפת שניסו לירות לעבר לוחמי צה"ל. אחד הלוחמים נחבל ולא נורה ונפצע קל כתוצאה מנפילה.

האירוע התפתח עם ירי מסיבי מהמרחב. דקות אחדות לאחר החדירה מדווח הכוח כי לואיס הר ופרננדו מרמן במצב טוב. מעל המבנה ניתן היה לראות בזמן אמת כלי טיס לא מאויש שמצלם את ההתרחשות: חילופי אש מסיביים במרחב והכוחות המיוחדים מנטרלים בכל עת כל גורם עוין. שלושה מחבלים היו במבנה שממנו חולצו החטופים. מחבלים נוספים חוסלו ברחוב ובמרחב עצמו. הפעולה עצמה לקחה כשעה עד שניתקו מגע מהשטח. הכוחות יצאו ממנו על גבי כלי רכב של יחידת הניוד ועברו למנחת מאובטח שאליו עלו הלוחמים והחטופים שחולצו. עם העברת החטופים לרכבי החילוץ, הבחין אחד מלוחמי השב"כ כי לואיס יחף, ונשא אותו על ידיו על מנת שלא יפצע בכפות רגליו מהזכוכיות והאבנים שהיו על הרצפה. מיד לאחר מכן חלץ הלוחם את נעליו המבצעיות ונעל אותן ללואיס. הנעלים נותרו בתל השומר והלוחם המשיך בחילוץ כשהוא ללא נעליו.

לוואלה! נודע כי לאחר חיסול שלושת השומרים וההגעה לחטופים, החל שלב הנסיגה מהשטח. המחלצים והחטופים החלו לסגת מהמבנה, אך כשיצאו לרחוב - נפתחה לעברם אש כבדה. מפקד הכוח נתן ללוחמים הנחייה לרוץ חזרה פנימה ולהתבצר בתוך המבנה, למול הירי מהבתים מסביב. מפקד חיל האוויר, שנכח בחדר הפיקוד, הורה להפעיל מכת אש שאפשרה לכוח לחלץ מהדירה. בתוך כ-10 דקות הכוחות הגיעו לרכבי החילוץ והחלו לנסוע לכיוון ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully