וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במבצע נועז ברפיח, צה"ל חילץ בחיים את החטופים פרננדו סימון מרמן ולואיס הר מהשבי

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 11:34

הותר לפרסום כי שני חטופים חולצו הלילה על ידי צה"ל ברפיח. החטופים, פרננדו סימון מרמן בן 60 ולואיס הר בן 70, נחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מניר יצחק ב-7 באוקטובר. מצבם טוב. דובר צה"ל: "זה היה לילה מתוח ומרגש מאוד, שאר החטופים - אנו נחושים להחזיר אתכם הביתה"

עדכון מהמרכז הרפואי שיב"א על שחרור החטופים/דוברות המרכז הרפואי שיב"א

הבוקר (שני) הותר לפרסום כי במבצע משותף של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל (ימ"מ) ברפיח, חולצו הלילה שני חטופים ישראלים, פרננדו סימון מרמן בן 60, ולואיס הר בן 70, שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מניר יצחק ב-7 באוקטובר. בהצהרה שנשא הבוקר אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, על החילוץ: "זה היה לילה מתוח ומרגש מאוד", ופנה לשאר החטופים באומרו כי "אנחנו נחושים להחזיר אתכם הביתה".

בבית החולים שיבא בתל השומר בדקו את שני החטופים הישראלים, והעריכו כי מצבם טוב. ד"ר יעל פרנקל-ניר, סגנית מנהל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אמרה בהצהרה בבית החולים: "אנחנו בהערכה ראשונית לגבי מצבם ואנחנו צפויים לעוד בדיקות ביומיים הקרובים לאור השבי הממושך, אבל אנחנו עם צוותים רב-תחומיים - גם רפואיים, גם פסיכו-סוציאליים. המשפחות שלהם איתם סביבם ונלווה אותם בהמשך. יש לנו ניסיון גם מהסבבים הקודמים. מאוד שמחנו אנחנו והם להיפגש, אנחנו נעריך אותם ונלווה אותם בשעות ובימים הקרובים. מאוד מתרגשים, אני בטוחה שהם וגם אני לא נשכח את הלילה הזה".

על מבצע החילוץ אמר שר הביטחון יואב גלנט: "במבצע חילוץ מרשים, כוחות הביטחון הצליחו להשיב הלילה לישראל את פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק. ‏יחד עם ראה"מ והפיקוד הבכיר, עקבתי אחר המבצע מהחפ"ק - מלוא הערכה לכוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ על פעולה חשובה וביצוע איכותי".

פרננדו מרמן. באדיבות המשפחה
פרננדו מרמן/באדיבות המשפחה
לואיס הר. באדיבות המשפחה
לואיס הר/באדיבות המשפחה

"עוטפים אותם באהבה"

משה ליימברג, בעלה של גבריאלה ליימברג ואביה של מיאה, שנחטפו יחד עם השניים ושוחחרו בנובמבר, אמר לוואלה! כי "כולם פה בהלם, ההתרגשות גדולה". חתנו של לואיס הר לאריה גולן בכאן רשת ב: "נפגשנו התחבקנו איתם. אפשר להתחיל את היום. הם מוקפים במשפחה וילדים".

עידן בז'רנו, חתנו של לואיס, סיפר לוואלה! כי "התעוררנו לצלצול טלפון שיכול היה להלחיץ אבל יצא לטובה. מיד עלינו על רכב והגענו לפגוש את היקרים לנו. אי אפשר להגיד שהיו הרבה מילים כי לא היה ממש, חיבוק ארוך. כל אחד בתורו מחבק, קצת דמעות, חלק הרבה, דופק גבוה. מתחילים להבין מה קרה פה. הם לא צוהלים ורוקדים, אבל נראים בסך הכול בסדר, שוכבים במיטה ועוברים בדיקות, אבל לפעמים מה שנראה בסדר בהתחלה, בהמשך לא בדיוק, כמו שראינו מפעמים קודמות. הם נראים יותר רזים".

עוד אמר בז'רנו: "על מה שעברו בשעות האחרונות שמענו בעיקר בתקשורת. לא רוצים להלחיץ אותם ולשים בפינה. למדנו מהפעימה הקודמת, כשקלרה וגבריאלה שוחררו, שצריך לקחת את הדברים לאט. מה ששמענו זה לא בהכרח מה שהם יודעים. הדאגה למשפחה שכולם בסדר, הם מנסים לדאוג לשלומנו. הם שאלו איך אנחנו, איך הנכדים, שלא גויסנו למילואים. הם אמרו שהם מאוד שמחים להיות איפה שהם עכשיו. הם התעוררו פתאום לסיטואציה שלא ציפו שתגיע. אנחנו עוטפים אותם באהבה".

משפחת ליימברג שוב מתאחדת (ארכיון). באדיבות המשפחה
משפחת ליימברג שוב מתאחדת (ארכיון)/באדיבות המשפחה

הכוחות המבצעיים שהשתתפו במבצע היו ימ"מ, שב"כ, שייטת 13. במבצע הלילה ביצעה יחידת הניוד 5515 את "ניתוק המגע" והוצאת החטופים והלוחמים תחת אש כבדה מהמקום שבו שהו. היחידה גם הכניסה את הכוח הרכוב למבצע זה. חטיבה 7 - סיפקה כוח אבטחה ועתודה מלא למבצע, חיפוי טנקים וסיוע אווירי. אוגדה 98 היתה בשיתוף פעולה מלא עם הכוחות המבצעים ופיקדה באופן ישיר על השתלשלות המבצע. האוגדה ביצעה אישורי תוכניות למבצע וליוותה אותו בכל היבט. חייל האוויר סיפק סיוע אווירי בתצפית והפעלת אש משמעותית מהאוויר.

במהלך פעולת החילוץ, הכוח ירד מהגג ופיצץ מטען לפריצת הדלת בקומה השנייה, וחיסל את שומרי חמאס. המבצע ארך כשעה ובמהלכו התנהלו חילופי אש מול גדוד "שאבורה" של חמאס. חייל נפצע באורח קל במבצע. במקביל דיווחו הפלסטינים על עשרות הרוגים במחנה במהלך המבצע. בסופו הועברו שני המשוחררים במסוק לבדיקות בבית החולים שיבא.

מיאה ליימברג והכלבה בלה לאחר ששוחררה משבי חמאס ברצועת עזה. 6 בדצמבר 2023. רונן זבולון, רויטרס
מיאה ליימברג והכלבה בלה לאחר ששוחררה משבי חמאס ברצועת עזה. 6 בדצמבר 2023/רויטרס, רונן זבולון

לאחר המבצע מסר דובר צה"ל: "הלילה ביצענו מבצע חילוץ מוצלח שבו חילצנו את פרננדו סימון מרמן ולואיס נורבטו הר, שנחטפו מניר יצחק. מצבם טוב, הם בבדיקות רפואיות בבית החולים שיבא. שניהם הוחזקו יחד ברפיח על ידי החמאס. מבצע מורכב מאוד שביצע שירות הביטחון הכללי והימ"מ של משטרת ישראל ביחד עם צה"ל, חיל האוויר ומעטפות יבשתיות של פיקוד הדרום. אנחנו עובדים עליו תקופת זמן ממושכת. היו מספר היערכויות שלנו ולא היו תנאים לבצע אותו".

הדובר הוסיף: "יש מורכבות מאוד גדולה בהגעה אל היעד ברפיח, הכוחות מגיעים בצורה חשאית ליעד ומבצעים פעולה מורכבת מאוד במתחם של בניין בקומה השנייה שבו הוחזקו החטופים. מדובר בעבודה חשאית עם חיפויים, מעטפת אווירית גבוהה ומודיעין אינטימי ביותר לאורך כל הביצוע. מתבצעת פריצה לתוך המבנה שבבתים ליד ובתוך הבית יש שומרים חמושים. הכוחות מסתערים לתוך המבנה בפריצה חמה והפעלת מטען, הדלת הייתה נעולה, ונכנסים לתוך המבנה תוך הפעלת אש של כוחות שהיו בשטח ומהאוויר".

הדובר הוסיף ועדכן לגבי פרטי הפעולה: "התבצעה שליפה של שני הגברים החוצה מהמבנה תחת אש, התנהל קרב יריות לאורך החילוץ הזה והופעלה אש רבה מהאוויר שאיפשרה לכוח לצאת מהמבנה. יש פצוע קל אחד לא מאש והכוח מנתק מגע עם מעטפת חזקה מאוד של שייטת 13 וחטיבה 7. הגיעו עם החטופים למסוק שהמתין להם ומשם המסוק המריא לשיבא לבצע בדיקות רפואיות, כעת הם פוגשים את משפחותיהם. החפ"ק היה מותח מאוד. ישבו בו ראש השב"כ, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ר' אמ"ן, ר' אמ"ץ ומפקד חיל האוויר. כולם היו דרוכים ועבדו במרץ בלילה הזה. הגיעו לשם גם שר הביטחון וראש הממשלה. התנהלות צמודה מאוד של כל אנשי הארגונים ומפקדי היחידות המבצעיות שעשו עבודה איכותית מאוד".

נחיתת המסוק. דובר צה"ל
נחיתת המסוק עם החטופים המשוחררים, בבית החולים שיבא, הלילה/דובר צה"ל

עוד אמר הדובר: "אנחנו בעבודה משותפת עם בית החולים שיבא, הם עושים עבודה מצוינת. הם עכשיו פוגשים את המשפחות שלהם והם במצב טוב מאוד. מפקד פיקוד הדרום ניהל את המבצע הזה מהפיקוד בבאר שבע ביחד עם מאוג 98 שמנהל את המבצע הזה מהקדמית שלו. מבצע חשוב מאוד, יש לנו עוד 134 חטופים שאנחנו יודעים שאנחנו צריכים לעשות כל מה שאנחנו יכולים על מנת להחזיר אותם הביתה. יש פה סיפור גבורה מאוד גדול, לוחמי שב"כ וימ"מ שבאמת ברמה מקצועית, ביצוע ואומץ גבוהים מאוד".

בהודעה נאמר עוד: "זה קורה סמוך לשעה 01:00, מתחיל האירוע. הוא מתפתח עם הרבה מאוד אש מהמרחב ולוקח זמן. נערכנו לזה בצורה נכונה עם הרבה אש חזקה מהאוויר על המרחב. ⁠כוחות משוריינים של חטיבה 7 ליוו את הכוח ולקחו אותו למנחת באופן בטוח. נמ"רים עם שייטת 13 גם היו שם. ⁠לא יודע להגיד כמה מחבלים נהרגו. להערכתנו היו שלושה מחבלים במבנה שבו חילצנו אותם, היו עוד מחבלים שנתקפו ברחוב ובמרחב עצמו. הפעולה עצמה לקחה לדעתי כשעה עד שניתקנו. ⁠היה תכנון מאוד מדוקדק למבצע הזה. היה מודיעין מצויין של שירות הביטחון הכללי ביחד עם אמ"ן. בכל זאת יש סיכונים גדולים בכל מבצע כזה והיו לו תשובות מאוד טובות. מדובר במבצע שהיו בו אימונים ומודלים, חיכינו לתנאים הנכונים. יש לנו פצוע קל אחד לכוחותינו".

קלרה מרמן מועברת מידי חמאס וגא"פ לצלב האדום (הפעימה החמישית) . 28 בנובמבר 2023. צילום מסך, אתר רשמי
קלרה מרמן מועברת מידי חמאס וגא"פ לצלב האדום, בנובמבר/אתר רשמי, צילום מסך

פרננדו מרמן, בן ה-60 נחטף יחד עם אחותו קלרה מרמן בת ה-60, ובן זוגה ולואיס הר בן ה-70. יחד איתם נחטפה גם האחות הנוספת גבריאלה ליימברג עם בתה מיה בת ה-17. ב-28 בנובמבר שוחררו גבריאלה, מיה, וקלרה מרמן. פרננדו ולואיס נותרו בידי חמאס.

נשיא ארגנטינה חבייאר מיליי בירך את כוחות הביטחון על חילוץ שני החטופים, שניהם אזרחים ארגנטינאים. מיליי ציין כי בביקורו בארץ הוא שוחח עם ראש הממשלה והנשיא על שחרורם של מרמן והר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully