וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טיפול שורש במחנות הפליטים": התא הסודי שמחסל מחבלים באיו"ש נחשף

עודכן לאחרונה: 10.2.2024 / 13:45

מאז האינתיפאדה השנייה לא בוצעו חיסולים ממוקדים מהאוויר. תהליך שהחל במבצע "בית גן" השתדרג במלחמה עם הפעלת כטמ"מים שחיסלו יותר מ-70 מחבלים בגזרת איו"ש. בריאיון בלעדי לוואלה! מספרים אנשי הצוות על התנאים המסובכים בשטח, אף יותר מבעזה: "לא מורידים רגל מהגז"

תקיפת מחבלים בנור א-שמס/דובר צה"ל

בראשית שנת 2023 הכסף האיראני זרם בהיקף חסר תקדים לאיו"שׁ. מפקדות חמאס בחו"ל החליטו לגייס בשטח מחבלים ללא תהליך התקרבות ונאמנות לארגון ולשלם עבור כל פיגוע תמורה הולמת. היקף הגיוסים היה במגמת עלייה וכך עלתה התעוזה והיקף הפיגועים הקטלניים. מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, החליט לשנות כיוון חרף הביקורת וההתנגדויות הראשוניות לשנות ולהחזיר לארגז הכלים לראשונה במבצע חומת מגן בשנת 2002 את הפעלת הסיכול הממוקד מהאוויר.

האלוף פוקס פעל בשני צירים מרכזיים. הראשון: נוהל קרב ארוך מאוד וסדור למבצע חטיבתי במחנה הפליטים שקיבל את השם "בית וגן" בהובלה של חטיבת הקומנדו ובמקביל הקמת תא תקיפה שיידע להגן על הכוחות מהאוויר 24/7 בסיוע קבוע של אנשי שב"כ ויהיה זמין לפעולות שמוגדרות כ"הסרת איום", אך בפועל הן עונות להגדרה של סיכול ממוקד שכולל מפעיל כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"מ) שמקבל מידע מודיעיני בזמן אמת ומשגר טיל לעבר מחבל זוטר ובכיר שמתכוון לבצע פיגועים.

כטמ"ם ה"זיק". דובר צה"ל
ה"זיק"/דובר צה"ל

תא התקיפה שנבנה בשלבים על ידי תא"ל אבי בלוט, בעבר מפקד אוגדת איו"ש, קיבל כינוי על שם חיה ימית טורפת, והרכיב סביבו את צוות התקיפה הטוב ביותר בצה"ל. "למה אנחנו הכי טובים? כי התא מורכב ממדריכים וחונכים של ביה"ס לתקיפה וכולנו היינו מפקדים בעבר", אמר מפקד תא התקיפה אל"מ במיל' מ', "אנחנו הכי מנוסים והכי מקצועיים בתחום".

תא התקיפה באוגדת איו"ש, שבתחילה נשמר כ"סודי ביותר", קיים סדרה ארוכה של תרגילים כדי לחבר בין כוחות האוויר, המודיעין, המבצעים והמפקדים בשטח. ממש זמן קצר לפני מבצע בית וגן, הוחלט לבצע "טבילת אש" ראשונה לתא התקיפה ולאשר למפעיל כטמ"מ תקיפת רכב ובו מחבלים שיצאו ממחנה הפליטים ג'נין לבצע פיגוע ירי במעבר ג'למה. שלושת המחבלים נהרגו.

קצין המבצעים המיוחדים של אוגדת איו"ש, רס"ן ח', שידיו משולבות עמוק מאוד בהרכבת הפאזל לסיכולים הממוקדים, סיפר על התהליך בשיחה עם וואלה!: "הקמנו מערכת משומנת להתמודדות עם התהליך. זה לא משהו שהיה קיים לפני באוגדה והיה צריך לשלב הרבה גורמים. עשינו תהליך ארוך ליצירת שפה משותפת עם כלל הגורמים וגם כדי לתת ביטחון לתקוף בסמיכות מאוד גבוהה לכוחותינו כדי להסיר איום. התקיפות המבצעיות העיקריות היו במבצע בית וגן תקפנו 20 פעמים מהאוויר. שם למעשה החלה שבירת תקרת זכוכית. הוכחנו שזו יכולת קיימת. הלכה ולמעשה בשטח תוך הבאת כלל היכולות של צה"ל: כטמ"מים, מסוקי קרב ומטוסי קרב".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מפקד תא התקיפה, אל"מ מ'. דובר צה"ל
מפקד תא התקיפה, אל"מ מ'/דובר צה"ל

אחרי הוכחת היכולות במבצע בית וגן בוצע תהליך ארוך של הפקת לקחים והטמעת מסקנות בתא התקיפה כדי להיערך להרחבת הכלי ושדרוג היכולות באופן כזה שיעבוד בקצב גדול יותר במספר מוקדים במקביל כולל בניית כשירות והסדרת חלוקת האחריות. ב-7 באוקטובר אוגדת איו"ש נדרכה ונערכה להסלמה רחבה. תא התקיפה בסדיר קלט את חיילי המילואים והועלתה הכוננות לרמה הגבוהה ביותר. המסר ממפקד פיקוד המרכז האלוף פוקס ומפקד האוגדה דאז תא"ל בלוט היה: "הולכים לטיפול שורש במחנות הפליטים".

תוך כדי המלחמה ועל בסיס צוותי קרב חטיבתיים בראשות מח"ט כפיר ומח"טים מרחביים בשילוב יחידות דובדבן, ימ"ס ומג"ב, ביצעה אוגדת איו"ש יותר מ-200 מבצעים במחנות הפליטים בדגש על השומרון ובעקבת ג'אבר ביריחו. יותר מ-3,000 מבוקשים נעצרו, מתוכם 1,500 פעילי חמאס בכל הדרגים, אותרו והוחרמו יותר מ-500 כלי נשק, 350 מחבלים נהרגו, כ-150 מחבלים במחנות הפליטים, ומספר יותר מכפול של פצועים. מנתוני צה"ל עולה כי תא התקיפה של אוגדת איו"ש ביצע 40 תקיפות, הרג 70 מחבלים ופצע יותר מ-70.

תקיפת מחבלים במחנה הפליטים נור א-שמס בטול כרם. דובר צה"ל
תקיפת מחבלים במחנה הפליטים נור א-שמס בטול כרם/דובר צה"ל

עזה ואיו"ש - לא אותו סיפור

"התהליך כולל אתגרים גדולים כל הזמן. האויב לומד אותנו מהר ומנסה להקשות", סיפר לוואלה! קצין המבצעים המיוחדים באוגדה רס"ן ח'. "מסככות בסמטאות דרך הבערת צמיגים כדי להסתיר בעשן את מה שקורה בשטח, עמדות צבאיות בכניסה לצירים ומטענים גדולים. המטרה שלנו ברורה: שעליונות צה"ל תבוא לידי ביטוי בכל נקודה ולשמור על חופש הפעולה בכל נקודה באיו"ש. תא התקיפה צריך להסיר איום כשיש לוחמים בסכנה".

עוד סיפר רס"ן ח': "חלק מהחוליות חוסלו עוד לפני שיצאו לבצע את הפעולה. כאחד שהלך בסמטאות הללו כולל בתקופה האחרונה, אני יכול להעיד שמדובר במשימה מאוד מורכבת. הרחוב ברוחב של מטר ומאוד מאתגר לתקיפה. בחלק גדול מהמקרים אנחנו מבקשים מהכוח שלנו ללכת לאחור כדי שנוכל לבצע תקיפה בצורה בטוחה. כל תקיפה מחייבת חשיבה על הזווית, החימושים וברגע הנכון אחרי הפללה ברורה וכל זאת באזור רווי אוכלוסיה".

השיא בהפעלת תא התקיפה, לפי רס"ן ח', היה באחד המבצעים במחנה הפליטים ג'נין, שבו השתתפו כאלף לוחמים, אז נאלצו לקבל החלטות מורכבות כדי לתקוף מחבלים מהאוויר. "בכל מ"ר יש לוחם. צריך לדעת איפה כל אחד נמצא ואז לבצע תקיפה. זה לא כמו בעזה שרכב נוסע על ציר לאורך 3 ק"מ ויש לך זמן לתקוף אותו", הוא מספר. "לפעמים זו חוליה שירה מתוך בית על הכוחות ונעלמת תוך שניות. אתה חייב לשמור על ההפללה שלה אם אתה הורג אותו. החיבור בין מה שרואים בעין למה ששומעים בקשר ואיפה שרואים את מיקום הכוחות על המסך הוא קריטי למשימה. את כל הזה לחבר בזמן מאוד קצר, להפליל את המטרה ולהצליח להביא למימוש. זה הכי מספק".

קצין מבצעים מיוחדים של איו"ש, רס"ן ח' (משמאל) עם קמ"ן האוגדה, סא"ל י'. דובר צה"ל
קצין מבצעים מיוחדים של איו"ש, רס"ן ח' (משמאל) עם קמ"ן האוגדה, סא"ל י'/דובר צה"ל

רס"ן במיל' ש', מפעיל כטמ"מ ותיק שפעל בכלל הגזרות במהלך המלחמה, הגיע ב-7 באוקטובר לטייסת. "הייתי שם כבר בצהריים והייתי אמור לארגן מקלט לאישה ולילדה שלי. היה לי ברור מההתחלה שמדובר באירוע מאוד גדול", הוא נזכר. "התחלתי עם משימות הגנה ביישובי הנגב המערבי ולאחר מכן פעולות בשטחי רצועת עזה עם הכוחות. רק בשבוע הרביעי של המלחמה הגעתי לאיו"ש לפעולת ליווי כוחות והסרת איום. העבודה אצלנו מגוונת: אתה נכנס לקרון ההפעלה ומפעיל כטמ"מ בעזה, יוצא מהקרון, הולך לאכול ולשתות, וחוזר לפעילות בלבנון או באיו"ש והמדיניות היא שונה. המתאר שונה והמאפיינים שונים".

בפעילות הראשונה באיו"ש היה רגע עבור רס"ן במיל' ש' שבו הוא התבונן על חבריו לצוות בקרון ההפעלה כמי שלא מאמין לרמת האלימות והטרור שהופעלו נגד הכוחות בשטח. "זה אזור מלחמה. אנחנו רגילים ללוות מעצרים. במקרה הגרוע זורקים אבנים על הכוחות או מדרדרים פח בוער לעבר הג'יפים אבל זה לא ככה. בשבוע הרביעי למלחמה השליכו מטענים מטווח קצר, מפעילים מטענים, יורים מטווח קצר בגלוי. לא ראיתי פעילות כה חשופה וחותרת למגע. זו לא עזה, לא לבנון - זה יו"ש".

לכן חושב ש' שהתפקיד הופך למשמעותי הרבה יותר. הוא נזכר באחד האירועים במחנה הפליטים בג'נין. "הכוחות החלו להיכנס וזוהתה תנועה של מחבלים במרחק של 200 מטר מהכוחות. פתאום רואים פיצוצים על הקרקע כתוצאה מהשלכת מטעני חבל על הכוח. מאותו רגע ברור לכולם בתא שהכוח תחת איום. ברגע הזה אנחנו מביטים בעיניים אחד על השני ואומרים שצריך פה משהו אחר. זה לא שטח במלחמה, אין פינוי אוכלוסייה, צריך לעמוד בדין הבינלאומי ומחיר הטעות גדול מאוד".

מפעיל הכטמ"ם, רס"ן ש'. דובר צה"ל
מפעיל הכטמ"מ רס"ן ש'/דובר צה"ל

חרף ההישגים הגדולים של אוגדת איו"ש ותא התקיפה התעקש קצין המבצעים המיוחדים רס"ן ח' לדבר גם על רגעי הקושי פרט להחלטות הקשות. באחד מהם במחנה הפליטים ג'נין, נהרגה לוחמת מג"ב, סמ"ש שי גרמאי. מטען חבלה רב עוצמה הופעל לעבר הג'יפ הממוגן שבו נסעה. שלושה לוחמים נוספים נפצעו באורח בינוני עד קשה.

"אנחנו עוברים מאפס למאה. בהגדרה, יש לנו כוח במצוקה. כולם בלי יוצא מן הכלל נדרכים. אתה חייב להיות קר, חד, ולעשות הכול לחלץ מהר. בזכות עבודה מאוד קשה לאורך השנה האחרונה, שפה משותפת, פעלנו תחת פרקי זמן קצרים. להביא מסוק למג"ד לחילוץ הפצועים תחת אש זה אירוע מורכב. אחר כך מתחילה המשימה שלנו לאבטח את הכוחות החוצה. אף אחד לא זז מהכיסא שלו עד שאחרון החיילים לא יוצא החוצה. התוצאה קשה, אבל עשינו את המקסימום", הוא משחזר וזה לא היה סוף הסיפור. "במהלך היציאה אנחנו מזהים חוליה שזורקת מטענים על הכוח. אנחנו תוקפים אותה מהאוויר ומחסלים שבעה מחבלים באירוע מסובך. תמיד יש לאן להשתפר ולהתקדם. המטרה בקצה? להרחיב את חופש הפעולה כי אנחנו מבינים שמחנות הפליטים זה מרכז הרוע, כשנגדע את הדבר הזה נצליח להשפיע בצורה רחבה. התהליך המבצעי הוא לא להוריד את הרגל מהגז".

ח' הסביר כי הרוח והגיבוי מגיעים בראות עיניו מהרמטכ"ל ומטה כדי לדחוף לעוד מבצעים נגד קיני הטרור באיו"ש. "אנחנו מייצרים כמעט כל יום מבצעים. זה תהליך קשה כי אתה צריך להמציא את עצמך בטכניקה חדשה, להיות יצירתי, ולייצר תחושת נרדפות לאויב. שלא יידע מאיפה נבוא אליו: מהאוויר או מהקרקע, בלילה או ביום. מה שקרה בבית החולים ג'נין זו עוד דוגמה. פעם זו תהיה יחידה מסוערבת, פעם מבצע גדול ופעם קטן ופעם אלף חיילים. הוכחנו שבשריקה אחת, הכלי הזה זמין 24/7. מחקירות בשטח ובשב"כ אנחנו יודעים שהמחבלים מפחדים. הם בורחים מבית לבית מסמטה לסמטה. בעבר היו מסתובבים עם וסטים חופשי, היום, אין להם ביצים. הם דופקים צרור ובורחים. הם יודעים שאם הם נשארים עוד חצי דקה במבנה הם חוטפים טיל".

לוחמת מג"ב סמ"ש שי גרמאי. דוברות משטרת ישראל
לוחמת מג"ב סמ"ש שי גרמאי ז"ל/דוברות משטרת ישראל

סגן פ', קצינת המודיעין של תא התקיפה שאחראית על בניית תמונת המודיעין לאורך כל מבצע בפני מפקד התא, המח"ט ומפקד האוגדה, סיפרה: "אנחנו מרגילים את האויב שיש פה צבא חזק שנוכח תמיד בשטח. המדיניות היא להיות כמה שיותר חזקים נגד הטרור. זו תורת לחימה מתפתחת. המטרה שלנו היא קודם כל הגנה על הכוחות שפועלים בשטח. האויב נעלם תוך שנייה אחת. אתה רואה אותו בסמטה אחת ולאחר מכן עובר לסמטה הבאה. אנחנו צריכים להביא את המידע לפני הניסיון לתקוף את הכוח. זו תחושת סיפוק כל פעם מחדש".

מפקד תא התקיפה אל"מ במיל' מ' מספר שבחלוף יותר מארבעה חודשי לחימה שהוא ושאר חברי תא התקיפה במילואים מבינים את גודל השעה וימשיכו כל עוד ויבקשו מהם כשברקע יש להם גיבוי מבנות הזוג למרות הקושי. "אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי לעמוד בהישג הנדרש. אנחנו נכונים לכל משימה שיטילו עלינו. את המלחמה התחלנו כתא ברצועת עזה וכשהחליטו על מבצעים עברנו לאיו"ש. זה סיפור אחר לחלוטין ולמרות הקושי והאתגר, הבאנו תוצאות חשובות לביטחון המדינה. אנחנו נזהרים כפליים בגלל המתאר, בגלל קרבת הכוחות שלנו למחבלים ובגלל הצפיפות והקרבה לאזרחים. אפס טעויות. כל תקיפה מקבלת את מירב תשומת הלב. החדות של התא הובילה יחד עם המודיעין וכוחות האוויר לסיכול חולייה בת ארבעה מחבלים במקרה אחד ופצוע קשה נוסף, ובמקרה אחר ניצלנו הזדמנות והרגנו חמישה מחבלים שבדיעבד התברר כי הם חמשת המפקדים הבכירים במחנה הפליטים נור א- שמס בטול כרם. השתתפנו גם בהפעלת מטוס קרב ואני לא רוצה להרחיב על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully