וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנאי הכליאה של המחבלים, כוח האדם ולרצות את בן גביר: הצרות של נציב שב"ס החדש

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 19:54

קובי יעקובי הונחת ע"י השר לביטחון לאומי לעמוד בראשות שירות בתי הסוהר כממלא מקום. לא מעט "כאבי ראש" מצפים ליעקובי כשאחד מהם צפוי להיפתר - סבב המינויים שנתקע בשל היריבות בין בן גביר לנציבה היוצאת קטי פרי. בכיר לשעבר: "כולם מחכים לראות אם יסגרו חשבונות"

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

מינויו של רב גונדר קובי יעקובי כממלא מקום נציב שירות בתי הסוהר על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הכניס את צמרת הארגון לדריכות כאשר כבר בישיבות סגל הפיקוד הצהיר על כוונותיו. באופן מובהק מעוניין יעקובי, ששימש לפני כן כמזכירו הביטחוני של בן גביר, להטביע את חותמו כבר בחודשים הקרובים ולהשיג הישגים לקראת התמודדות אפשרית למינוי קבוע.

הסוגיות הבוערות שאיתן יתמודד יעקובי נדמה שמעולם לא היו כל כך משמעותיות בהיסטוריה הארגונית. הראשונה היא גודש חסר תקדים של אסירים במתקני הכליאה - מ-16 אלף אסירים ל-20 אלף מפרוץ המלחמה. כבר קודם למלחמה נדרשו בשב"ס לספק פתרונות למצוקת הכליאה ויצאו לתהליך סדור להפחתת העומס, אך גל המעצרים הנרחב, בעיקר של מחבלי חמאס מייצר כאב ראש לא קטן עבור צמרת שב"ס שצריכה לספק פתרונות בטווח זמן קצר, כשמבקביל, זרם העצורים, הן הפליליים והן הביטחוניים למתקני שב"ס הולך וגובר, גם בימים אלו.

גונדר יעקב יעקובי ממלא מקום נציב שירות בתי הסוהר, 24 בינואר 2024. דוברות שב"ס
ממלא מקום נציב שב"ס קובי יעקובי/דוברות שב"ס

אחד מהדגלים של השר בן גביר היה אימוץ מסקנות ועדת קעטבי, שעיקרה הרעת תנאי המחבלים בכלא הישראלי למקסימום. כשנה לאחר מינויו לתפקיד וחרף דרישתו לקדם את יישום ההמלצות, הדבר נדחה, ונראה שגם אחרי הטבח הרצחני והרעת התנאים של האסירים הביטחוניים בחודשים האחרונים לא ברור אם ביום שאחרי, תנאי הכליאה לא יחזרו לקדמותם.

במקביל, את מחיר הצפיפות משלמים גם האסירים הפליליים והפתרונות המוצעים כעת מספקים מענה די מוגבל לסוגייה. "דרדור תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים מאז 7 באוקטובר למינימום האפשרי הופך את החיים של יעקובי לקלים יותר", אומר גורם בכיר בארגון. "חצי עבודה כבר נעשתה בשבילו כבר בתקופה של קטי פרי (נציבת שב"ס היוצאת - ש"ה). כדי לרצות את השר אולי הוא ינסה להפוך את זה למצב תמידי, אבל בסוף הוא ת.פ של הדרג המדיני ולכן נראה אולי כל מיני החלטות נקודתיות בסוגיה מול כל מיני אסירים ספציפיים, ביטחוניים ופליליים כאחד, שעושים בעיות. בשביל לפעול מולם מספיק להוריד הנחיה בשרשרת הפיקוד. כל הסיפור עכשיו מול עודה קוטייר, שהועבר לבידוד וכל הסנקציות שהוא ואנשיו חטפו, זה פחות או יותר סדר פעולות קבוע בארגון אלא שהפעם נתנו לזה יח"צ גדול יותר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. דוברות שב"ס
מחבלי נוח'בה של חמאס בכלא/דוברות שב"ס

מינויים וכוח אדם

אז באשר למינויים, עם כניסתו לתפקיד מ"מ הנציב הודיע יעקובי כי יחזיר את היועץ המשפטי של הארגון ערן נהון לתפקידו. נהון כבר היה למעשה בדרך החוצה, לאחר שפרי הודיעה בשנה שעברה על סיום תפקידו, אך זה זכה לתמיכה מצד השר בן גביר וחוזר כעת לתפקיד הבכיר בהנחיית יעקובי. בנוסף, עשרות מינויים בדרגי ביניים, שביקשה הנציבה פרי לאשר במהלך השנה האחרונה, נתקעו בשל חוסר הסכמות בינה לבין בן גביר. מדובר בלא מעט תפקידי ליבה בתוך המערך הארגוני. כעת, צפוי להשתחרר פקק הקידומים עם עשרות ריאיונות שעורך הנציב החדש עם המועמדים לקידום, וסבב המינויים צפוי לצאת לדרך כבר בתקופה הקרובה.

אתגר נוסף שעומד בפני יעקובי הוא גיוס כוח אדם. זאת נוכח שחיקה מואצת בעקבות המלחמה ומספר כלואים שכאמור הולך וגדל. חרף הגידול בכוח האדם בשנה האחרונה, המציאות החדשה וחוסר הבהירות בסטטוס של אלפי מחבלי חמאס שנעצרו בארבעת החודשים האחרונים, בשב"ס נדרשים להגדיל את כוח האדם ולהכשירו במרוץ נגד הזמן. אלא ששב"ס לא לבד, גם במשטרה יצאו בקמפיין רחב לגיוס שוטרים, וכשכל גוף משווק עצמו כאטרקטיבי יותר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. יונתן זינדל, פלאש 90
השר איתמר בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

יעקובי לא גדל בשירות בתי הסוהר אלא במשטרה. הוא שימש כמפקד תחנת מוריה במחוז ירושלים ולאחר מכן כמפקד מרחב ציון עד שמונה כאמור למזכיר הביטחוני של בן גביר והועלה לדרגת ניצב. בכיר לשעבר בשב"ס מתאר בשיחה עם וואלה! את הלך הרוח בארגון בשל העובדה שהונחת מינוי חיצוני לתפקיד הסוהר מספר 1: "כרגע כולם מסתכלים מהצד ומחכים לראות האם תהיה סגירת חשבונות. כמו כל ארגון, אני מעריך שמרביתם ייתיישרו, בעיקר בסגל הבכיר, למדיניות של יעקובי. אחד היתרונות ואולי גם אחד החסרונות שלאורך השנים שב"ס פעל כאוטונומיה סגורה. מה שקורה בפנים נשאר בפנים. ולכן לא בטוח שנראה 'עריפת ראשים' רוחבית כמו במינוי מפכ"ל למשל. אבל יעקובי יצטרך ליצור כוורת משלו, לחזק את מעמדו בתוך הארגון, ולא מן הנמנע שהוא יקדם דווקא אנשים מסגל הפיקוד הבינוני או אפילו בכיר שהיה ביריבות עם קטי פרי".

נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי בעדותה אל מול חברי וועדת החקירה לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, 14 באוגוסט 2022. דוברות המשרד לביטחון הפנים, אתר רשמי
נציבת שב"ס היוצאת קטי פרי/אתר רשמי, דוברות המשרד לביטחון הפנים

עסקת חטופים ושחרור מחבלים

גם פה, סוגיית הביטחוניים הכלואים לקראת עסקה אפשרית מציבה את שב"ס באירוע כגורם מבצע. "אם תרצה, מערך שינוע של אסירים מנקודה א' לנקודה ב'", מתאר גורם בכיר לשעבר בשב"ס. "כשניתנת ההנחייה - מבצעים, אני לא חושב שיעקובי יכול, גם אם בן גביר יישב לו על הראש, לסטות, ואפילו בפסיק, בהליך של שחרור המחבלים תמורת החטופים. זה אירוע בסדר גודל מדיני. לכן אני לא צופה שינוי גם בהיבט הזה".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "עם כניסתו של מ"מ נציב בתי הסוהר, גונדר קובי יעקובי, לתפקידו הוא הציב לנגד עיניו קידום החלטות הממשלה, החלטות בג"ץ ודוחות מקצועיים. הכול למען ביטחון ורווחת הסגל, ערכיות הארגון ואנשיו, והקפדה על משמורת בטוחה וראויה לכלואים. סבב המינויים והשיבוצים בארגון יתבצע בקרוב וייעשה לאחר שיקול מעמיק והיכרות של ממ הנציב עם המפקדים. הסבב ייעשה לא כסידור עבודה וייבחר הקצין הנכון לתפקידו לפי שיקולים מקצועיים בלבד. באשר להחלטה בדבר עסקה לשחרור מחבלים - שב"ס יפעל בהתאם להוראת הדרג המדיני".

גורמים בסביבת השר בן גביר מסרו: "בתקציב לשנת 2024 אושרה תוספת תקציבית בסך של 160 מיליון שקלים לטובת בינוי והקמה של כ-1,000 תאי כליאה נוספים. זאת לצד תוספת תקציבית לאיוש 113 תקנים ביחידת כת"ר ו30 תקנים בחטיבת המודיעין".

בהתייחס לתנאי האסירים הביטחוניים אומרים בסביבת השר כי הוא תומך ביישום ועדת קעטבי, אך כידוע הנושא תלוי בהחלטת קבינט וכי עמדתו בנוגע לעסקת החטופים ושחרור מחבלים ידועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully