וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית ספר לילדי המפונים הוקם ליד תחנת חשמל, הורים מודאגים: "לא נעמיד אותם בסכנה"

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 20:50

הורי התלמידים שלומדים במוסד החינוכי בטבריה חוששים מקרינה שעלולה להיפלט מהתחנה ומחשיפה לשדה מגנטי. בוחן מטעם משרד להגנת הסביבה קבע כי אין סכנה במיקום, אך ההורים לא משכונעים. "המפונים נמצאים במצב קשה"

בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל בטבריה/אלי אשכנזי

"בית הספר קם במיקום לא הגיוני", כך טוענים הורים לתלמידי בית הספר החדש בטבריה, שהוקם עבור תלמידים שפונו מיישובי קו העימות בצפון. בית הספר הוקם צמוד לתחנת משנה של חברת חשמל ("תחמ"ש פוריה"), ולמרות שכמה כיתות נמצאות בקרבה שנמוכה מטווחי הבטיחות, הקמתן אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה. האישור לא נותן מנוחה וחלק מההורים חוששים מפני חשיפה לשדה מגנטי. "תחושת הביטחון שלנו עכשיו כל כך נמוכה, אין לנו אופק ואנחנו מוטרדים מכל כך הרבה דברים. עכשיו נוספה גם הדאגה הזאת, זה מתסכל. אני לא אשלח לשם את ילדיי", אמרה ד"ר מרצ'י אדרי-מלול שמשפחתה פונתה לטבריה מהגליל העליון. לדבריה, בימים האחרונים הורים נוספים שנחשפו למיקום בית הספר אמרו שילדיהם לא ילמדו בבית הספר החדש.

לאחר הפינוי מבתיהם, למדו התלמידים המפונים במכללה האקדמית כנרת שנמצאת בצמח, אך כשהחלה שנת הלימודים האקדמית, נדרש פתרון חדש עבור מאות התלמידים. הוחלט להקים בפרק זמן קצר קריית חינוך עבור 900 התלמידים מקריית שמונה, מטולה והמועצות האזוריות: גליל עליון, מבואות החרמון ומרום הגליל. השטח שאותר לצורך כך נמצא בכניסה המערבית לטבריה, סמוך לצומת פוריה. בהקמת קרית החינוך הושקעו 23 מיליון שקלים והמתחם הוקם בתוך חודש וחצי. לפני שבועיים נחנכה קרית החינוך שבה הוצבו 36 מבנים יבילים ו-14 כיתות ממ"ד.

בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל, טבריה. אלי אשכנזי
"אנחנו מוטרדים מכל כך הרבה דברים. עכשיו נוספה גם הדאגה הזאת". בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל בטבריה/אלי אשכנזי
בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל, טבריה. אלי אשכנזי
בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל בטבריה/אלי אשכנזי

אלא שצמוד לקריית החינוך החדשה נמצאת תחנת משנה של חברת החשמל. בשל הקרבה בין כיתות הלימוד לתחנת החשמל, התבקש המשרד להגנת הסביבה לערוך במקום מדידת שדה מגנטי בתחום תדרי רשת החשמל. על פי ממצאי הבדיקה, רמות החשיפה לשדה מגנטי שנמדדה בשטח המתוכנן להקמת בית הספר נמוכות מהמלצת המשרד להגנת הסביבה לחשיפה מרבית, "כבר במרחק 5 מטרים צפונית לתחנת המשנה, רמות החשיפה לקרינה עומדות בהמלצות המשרד", נכתב בדוח הבדיקה.

עם זאת, הבודק מצא לנכון לציין כי "על פי חוק הקרינה הבלתי מייננת שנכנס לתוקף בשנת 2006, המרחק המינימלי בין תחנות חשמל למבני ציבור נקבע להיות 35 מטרים. התחנה הסמוכה לבית הספר פועלת במסגרת היתר למתקני חשמל שהוקמו לפני כניסת החוק לתוקפו, והמרחק בינה לבין בית הספר הוא 25 מטרים. רמות החשיפה לקרינה בבית הספר, כאמור, נמוכות מהמלצות המשרד לחשיפה מרבית", קבע. "לאור זאת ועקב הדחיפות, אין למשרד להגנת הסביבה התנגדות להקמת בית הספר הזמני למפונים לתקופה של כמה חודשים".

בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל, טבריה. אלי אשכנזי
המרחק המינימלי בין תחנות חשמל למבני ציבור נקבע להיות 35 מטרים. בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל בטבריה/אלי אשכנזי
בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל, טבריה. אלי אשכנזי
בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל בטבריה/אלי אשכנזי

"הדוח הזה בהחלט לא מרגיע, כל אדם רואה בעיניים שלו את הקרבה בין תחנת החשמל לכיתות הלימוד. זה מפגע כל כך ברור שאי אפשר להתעלם ממנו", אמרה אדרי-מלול. "עקרון הזהירות המונעת מחייב במקרה הזה, לא מובן איך בנו כיתות לימוד צמוד לתחנת משנה של רשת החשמל". היא ציינה כי "המפונים נמצאים במצב קשה, בעיות רבות מטרידות את המשפחות ואנחנו לא היינו פנויים כדי לעלות על הבעיה הזאת. עכשיו, כשאנחנו רואים את הבעיה בעיניים, רבים מאיתנו לא ישלחו את הילדים ללמוד שם".

לאדרי-מלול שלושה ילדים ושני הצעירים לא ילכו ללמוד בקרית החינוך החדשה. לדבריה בנה הבכור הוא תלמיד כיתה י"ב שצריך להיבחן בבחינות בגרות בסוף שנת הלימודים "אנחנו ניצבים בפני החלטות קשות בקשר אליו", אמרה. "אנחנו מפונים מביתינו, ולכן ניצבים במצב ש'עושים לנו טובה', אבל זה בפירוש לא ככה, אף אחד לא עושה לנו טובה. אנחנו לא נעמיד את הילדים שלנו בסכנה".

ממחוז צפון שבמשרד החינוך נמסר: "מפאת חשיבות הנושא, נערכו שתי בדיקות בשעות שונות לאורך היום, אחת על ידי מומחה מטעם משרד החינוך ואחת על ידי המשרד לאיכות הסביבה - שתי הבדיקות נמצאו תקינות ועל כן אין מניעה שהתלמידים ילמדו במבנה זה ואין כל סכנה לבריאותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully