וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלנסקי על התרסקות המטוס: "רוסיה משחקת בחיי השבויים שלנו"

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 9:27

נשיא אוקראינה לא הכחיש שקייב הפילה את מטוס התובלה, שבו לטענת מוסקבה היו 65 אסירי מלחמה, אך אמר כי יש צורך בבהירות גדולה יותר: "הם משחקים ברגשות יקיריהם והחברה"

תיעוד של התרסקות מטוס רוסי בסמוך לגבול עם אוקראינה/טלגרם

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אמש (רביעי) כי מוסקבה "משחקת בחייהם" של שבויים אוקראינים, בעקבות התרסקותו של מטוס תובלה רוסי שלכאורה נשא 65 מבני ארצו. מוסקבה טוענת כי טילים אוקראיניים הפילו את מטוס האיליושין-76 בשמי מחוז בלגורוד, הסמוך לגבול. היא תיארה זאת כ"מעשה טרור ברברי" שהוביל למותם של 74 איש בסך הכול.

קייב לא אישרה רשמית שהיא אחראית להפלת המטוס, וחלקה על חלקים מהגרסה הרוסית. היא גם לא אישרה שאכן היו שבויים אוקראינים על המטוס, כפי שרוסיה גורסת. זלנסקי אמר כי יש צורך בבהירות גדולה יותר לגבי מה שאירע, במיוחד בנוגע לזהותם של הנוסעים.

"ברור שהרוסים משחקים בחיי השבויים האוקראינים, ברגשות יקיריהם וברגשות החברה שלנו", אמר זלנסקי, שלפי דיווחים באוקראינה, ביטל את לוח הזמנים שלו בשל התקרית.

בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נראה מטוס גדול צולל מהשמיים לעבר הקרקע בטרם הפך לכדור אש גדול. שובלי עשן שנצפו בשמיים הצביעו על האפשרות שהוא אכן נפגע מטילים. כלי תקשורת אוקראיניים דיווחו בתחילה כי חיל האוויר אחראי להפלת המטוס, אך בהמשך הם מחקו את הדיווחים הללו.

עשן מיתמר אחרי התרסקות מטוס רוסי בסמוך לגבול עם אוקראינה, 24 בינואר 2024. טלגרם, צילום מסך
ברוסיה דרשו כינוס חירום של מועצת הביטחון. עשן עולה מאתר התרסקות המטוס, אתמול/צילום מסך, טלגרם

משרד ההגנה הרוסי אמר כי שישה אנשי צוות ושלושה חיילים רוסים היו גם הם על המטוס, וכי חילופי השבויים עם אוקראינה היו אמורים להתקיים אתמול אחר הצהריים במחסום בגבול. לטענת המשרד, אוקראינה ידעה שמטוס תובלה הנושא את החיילים האוקראינים השבויים צפוי להגיע לשדה התעופה בבלגורוד, וכי מפעילי מכ"ם רוסיים זיהו שיגור של שני טילים אוקראינים בזמן ההתרסקות.

"בביצוע מעשה הטרור הזה, ההנהגה האוקראינית הראתה את פרצופה האמיתי. היא התעלמה מחיי אזרחיה", נמסר בהודעת המשרד. במקביל, קראה מוסקבה לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם, שיתקיים הלילה.

שירות המודיעין הצבאי של אוקראינה אישר כי חילופי השבויים היו אמורים להתבצע אתמול, אך הוסיף כי לא נאמר לו כיצד רוסיה תביא את השבויים לנקודת המסירה. במודיעין האוקראיני ציינו כי קייבלא התבקשה להבטיח את המרחב האווירי סביב בלגורוד, בניגוד לחילופי שבויים קודמים.

"על בסיס זה, ייתכן שמדובר בפעולות מתוכננות ומכוונות של רוסיה כדי לערער את המצב באוקראינה ולהחליש את התמיכה הבינלאומית במדינה שלנו", מסר שירות המודיעין הצבאי בהצהרה שפרסם בערוץ הטלגרם שלו.

מבלי לאשר כי הפיל את המטוס, צבא אוקראינה אמר כי ימשיך להשמיד מטוסי תובלה צבאיים רוסיים שלפיו נושאים טילים לצורך התקפות על ערים במדינה. הצבא האוקראיני הוסיף כי הוא הבחין בעוד מטוסי תובלה צבאיים רוסיים נוחתים בבלגורוד, שאותם היא קושרת למתקפות טילים רוסיות על חרקוב וערים אוקראיניות אחרות בימים האחרונים.

עוד בוואלה!

הגדול ביותר במלחמה: 31 הרוגים במטח רוסי על ערי אוקראינה

לכתבה המלאה
שוטרים בסמוך לזירת התרסקות מטוס במחוז בלגורוד, רוסיה, 24 בינואר 2024. רויטרס
התקרית הקטלנית ביותר בשטח רוסיה מאז פרוץ המלחמה. שוטרים בסמוך לזירת ההתרסקות ,אתמול/רויטרס

מפקד חיל האוויר של אוקראינה, מיקולה אולשצ'וק, אמר כי לקייב "יש את הזכות להגן על עצמה ולהשמיד את אמצעי התקיפה האוויריים של התוקפים". אם אכן אוקראינה הפילה את המטוס, זו התקרית הקטלנית ביותר בתוך שטחה של רוסיה מאז פרוץ המלחמה לפני כמעט שנתיים.

לפי שירות המודיעין הצבאי, קייב קיימה את תנאי עסקת חילופי השבויים המתוכננת והחיילים הרוסים השבויים המעורבים בה הועברו לנקודת החילופין המוסכמת, לפי הזמן ובבטחה. עוד נמסר כי "הנחתת מטוס תובלה באזור לחימה של 30 ק"מ אינה יכולה להיות בטוחה, ובכל מקרה שני הצדדים חייבים לדון בה, אחרת היא מסכנת את כל תהליך החילופים".

במודיעין הצבאי האוקראיני הדגישו כי אין להם מידע מהימן על נוסעי המטוס. התקשורת הרשמית ברוסיה פרסמה רשימה שהכילה לכאורה את שמותיהם ותאריכי הלידה של 65 החיילים האוקראינים השבויים שהיו על המטוס, אך לפי חלק מכלי התקשורת האוקראינים היא כללה כמה שמות של שבויים שכבר הוחלפו.

לאורך השנתיים האחרונות, מוסקבה וקייב מחליפות שבויים באופן קבוע חרף המלחמה ביניהן, אך בקרמלין אמרו היום כי לא ניתן לדעת כיצד תשפיע הפלת המטוס אתמול על עסקאות נוספות בעתיד.

חבר הפרלמנט הרוסי אנדריי קרטאפולוב, גנרל בדימוס, טען כי "זה נעשה בכוונה כדי לחבל בחילופי השבויים". לדבריו, מטוס תובלה רוסי נוסף מאותו סוג, שנשא כ-80 שבויים אוקראינים נוספים, הסתובב ושב על עקבותיו. קרטאפולוב, שיש לו קשרים הדוקים עם משרד ההגנה הרוסי, אמר כי המטוס הופל על ידי שלושה טילים מתוצרת ארצות הברית או גרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully