וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפל בתחושת הביטחון: רוב הציבור לא מרוצה מניהול המערכה מול חיזבאללה וחמאס

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 21:21

רק 16% מאזרחי מדינת ישראל היהודים טוענים שמדיניות הממשלה בצפון נוסכת בהם ביטחון, ו-59% תומכים בפעולה צבאית יזומה מול חיזבאללה, גם במחיר עימות מול איראן - כך עולה מסקר של חברת iPanel. איזה ציון קיבל ניהול המערכה מול חמאס? ומה עם שאלת האחריות? | כל התשובות

הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בחמאס 03 בינואר 2024/דובר צה"ל

רק 16% מאזרחי מדינת ישראל היהודים טוענים שמדיניות הממשלה בצפון הארץ נוסכת בהם ביטחון - כך עולה ממחקר שנערך עבור לובי 1701 באמצעות חברת "iPanel" ותוצאותיו הגיעו היום (ראשון) לידי וואלה. מנגד, 44% לא חשים תחושת ביטחון בעקבות מדיניות הממשלה. עוד עולה מהסקר כי 65% מאזרחי ישראל היהודים סבורים שיש לפעול צבאית מול חיזבאללה בצפון עד להסרת האיום - גם אם ישנו סיכוי שהדבר יוביל למלחמת כוללת מול בלבנון.

באותו הקשר, מהנתונים עולה כי 59% מקרב הנדגמים תומכים בפעולה צבאית אקטיבית מול חיזבאללה, גם במחיר של עימות ישיר מול איראן. רק 9% התנגדו לאמירה זו ו-32% השיבו ש"אינם בטוחים" בקשר לכך.

עם זאת, רוב מכריע בציבור תומך בניסיון להגיע להסדר מדיני בחזית הצפונית: 82% מקרב הנשאלים הסכימו כי יש להפעיל לחץ בינלאומי שיאלץ את חיזבאללה לעמוד בהחלטת 1701 של האו"ם ולהסיג את כוחותיו מהגבול. מנגד, רק 3% מהנשאלים התנגדו לאמירה זו ו-14% השיבו שאינם בטוחים.

הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בחמאס 03 בינואר 2024. דובר צה"ל
הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בחמאס 03 בינואר 2024/דובר צה"ל

נתונים אלו עולים ממחקר שנערך בקרב מדגם מיצג של החברה היהודית בישראל - המדגם כאמור נערך עבור לובי 1701 באמצעות חברת iPanel שמבצעת סקרים אינטרנטיים. הסקר בוצע על ידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב (ד"ר נמרוד ניר, אסף שפירא ונמרוד זלדין), ובו השתתפו 1,475 יהודים אזרחי ישראל מגיל 18 ומעלה. על פי החברה, המדגם מייצג את החברה הישראלית-יהודית מבחינת גיל, מגדר, מידת דתיות, איזור מגורים, עמדה פוליטית ושיעור הצבעה בבחירות האחרונות לכנסת.

לובי 1701 הוא התארגנות אזרחית שקמה על רקע אסון 7 באוקטובר, שלדברי מייסדיו הם "הבינו כי טבח שכזה אמור היה ועתיד עדיין להתרחש כאן בגזרה הצפונית של ישראל, כחלק מהגשמת מטרתו של ארגון הטרור החזק בעולם - חיזבאללה". יוזמי הלובי טוענים: "לובי 1701 מאגד עשרות אלפים מתושבי יישובי הגליל והארץ כולה, לאורך 120 הקילומטרים של הגבול הצפוני, והוא נועד לקדם מטרה אחת: החזרת הביטחון לגבול הצפוני על ידי יצירת איזור חיץ נקי מטרור ואיום קיומי על חיינו, בשטח לבנון - מגבול ישראל ולכל הפחות עד נהר הליטני".

מטח חזבאללה פגע במבנים בצפון ישראל. 8 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
מטח חזבאללה פגע במבנים בצפון ישראל. 8 בינואר 2023/אתר רשמי, ללא

המחקר בדק את שביעות רצון האזרחים ממדיניות ממשלת ישראל גם בשאר החזיתות - וגם שם המצב אינו מזהיר. 35% מאזרחי ישראל היהודים סבורים כי ההתנהלות מול הפלסטינים ביהודה ושומרון חזקה, 32% חשבו שההתנהלות גרועה ו-32% השיבו שההתנהלות סבירה. כמו כן, בנוגע לניהול המערכה הצבאית מול חמאס בעזה - 33% מהנשאלים השיבו כי ההתנהלות חזקה, 30% השיבו "חלשה" ו-38% ענו שניהול המערכה "סביר".

בנוגע לניהול המערכה מול חיזבאללה, תמונת המצב דומה. 41% מהנשאלים השיבו שניהול המערכה "גרוע" בעוד שרק 22% ענו שניהול המערכה בצפון הוא "טוב", 36% השיבו - "סביר". בנוגע למדיניות ישראל מול איראן, עולה כי 47% מאזרחי ישראל היהודים סבורים המדיניות "גרועה", רק 23% אחוזים סבורים שההתנהלות "טובה" ו-30% השיבו שההתנהלות מול איראן "סבירה".

בשאלה "באיזה מידה ממשלת ישראל חזקה או חלשה מול חיזבאללה?" 39% השיבו "חזקה" ו-37% אחוזים ענו - "חלשה". אותה שאלה נשאלה גם בנוגע לחמאס - שם השיבו 47% שממשלת ישראל חזקה מול חמאס, בעוד ש-35% אחוזים טענו שהיא "חלשה". 18% אחוזים השיבו: "לא חזקה ולא חלשה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בחטיבת "חירם" 769, גבול הצפון, 8 בינואר 2023. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בחטיבת "חירם" 769, גבול הצפון, 8 בינואר 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בצל מתחי הביקורת הרבים שסופגת הממשלה ביחס להתנהלותה - נבחנה מידת ההסכמה של אזרחי ישראל עם טיעונים שונים: 68% הסכימו עם הביקורת שמדברת על "הפקרת הצפון וחוסר תגובה מספקת להתקפות חיזבאללה" מול 14% אחוזים שהתנגדו. כמו כן, 65% סברו שהביקורת לפיה "ישראל אינה פועלת באופן תקיף יותר מול החמאס", נכונה - מול 16% שהתנגדו.

בנוסף, 64% הסכימו עם הביקורת שהממשלה לא לוקחת אחריות על המחדל שהוביל למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר - מול 21% שהתנגדו לה. תוצאות דמות התקבלו גם לגבי הביקורת שנמתחה על ראש הממשלה נתניהו, לפיה הוא "לא לוקח אחריות על המחדל שהוביל למתקפת חמאס" - 62% הסכימו עם הביקורת הזאת - מול 24% אחוזים שהתנגדו לה ו-16% שלא היו בטוחים.

עוד עולה מהסקר כי 63% מסכימים עם הביקורת לפיה ממשלת ישראל "מתעסקת באינטרסים ומהלכים פוליטיים במקום להתמקד במערכה", 23% התנגדו. הסכמה בשיעור דומה עלתה גם בנוגע לביקורות על הטיפול במפונים מהצפון ומהדרום, בסירוב הממשלה לבטל משרדי ממשלה ייעודיים, ביקורת על אופן ניהול המערכה ועל כל כך שהממשלה אינה נערכת ליום שאחרי המלחמה.

מכונית שנהרסה מפגיעת טיל חיזבאללה, קריית שמונה, 2 בינואר 2024. ראובן קסטרו
מכונית שנהרסה מפגיעת טיל חיזבאללה, קריית שמונה, 2 בינואר 2024/ראובן קסטרו

ניסן זאבי, ממייסדי לובי 1701, ציין כי תוצאות הסקר "מבהירות באופן מובהק, כי אזרחי ישראל כולם ותושבי הצפון בפרט, מבינים כי אין מנוס מנקיטת יוזמה ישראלית, בינלאומית או צבאית, להסרת האיום המוחשי, הירי הבלתי פוסק והמשך התחמשות של ארגון חיזבאללה. אנחנו לא נאפשר 7.10 בגירסה צפונית. מקבלי ההחלטות חייבים להכיר את הציפיות שלנו מהמדינה. לא עוד תחושת בטחון אלא בטחון".

עוד הדגיש ניסן זאבי כי "המשך המציאות הפאסיבית של מדינת ישראל, מעמיד בספק את המשך ההתיישבות בחבל הארץ הצפוני. המציאות בה 60 אלף תושבי הצפון הפכו פליטים בארצם היא אירוע חסר תקדים בתולדות המדינה, וגורמת כבר כעת לנזקים אדירים, גם בהיבט הכלכלי אבל גם בהיבט החברתי. משפחות מתפרקות, ומאות עסקים שכבר קרסו. ללא התיישבות חזקה בגבול הצפוני, חיזבאללה יגיעו עד תל אביב. ותוצאות הסקר ממחישות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully