וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמאס מרגיש ניצוד ונרדף, אנחנו באים להשמיד": הגבורה של חטיבת כפיר בעזה

עודכן לאחרונה: 19.1.2024 / 6:04

ב-7 באוקטובר העמיד מח"ט כפיר, אל"מ יניב בארוט, סד"כ למשימת טיהור קיבוץ רעים, מאז הספיק הצק"ח לפעול באיו"ש ולתמרן בכמה מוקדים ברצועה. אילו מבצעים ניהלו בג'נין? האם איתרו ממצאים על שבויים? ולמה היה רגוע כשהכריז על המתקפה בשג'אעיה? | ריאיון בלעדי מחאן יונס

פעילות חטיבת כפיר/דובר צה"ל

בבוקר ה-7 באוקטובר, בעת שארגון הטרור חמאס הכריז מלחמה על מדינת ישראל, היו גדודי חטיבת כפיר בפעילויות מבצעיות בגבול הצפון ובמרחב יהודה ושומרון. אל"מ יניב בארוט, בן 42, שמפקד כיום על החטיבה - היה בעברו קצין האג"מ של אוגדת עזה ומכיר המרחב כמו את כף ידו. כבר בשעות הראשונות, הוא הנחה את מפקדת החטיבה לצבור כוחות לחימה מבסיס האימונים החטיבתי, כוחות מילואים, וקצינים שיצאו ללימודים.

כך, שכבר בשעות הערב, הועמד לרשות אוגדה 99 סד"כ של גדוד וחצי במשימתה לטהר את קיבוץ רעים ממחבלים. הראשון להגיע אל מרחב פסטיבל הנובה, היה סמח"ט כפיר, סא"ל גיא בסון, שסייע בלחימה ואחריו הצטרפו שאר קציני החטיבה שהגיעו מחופשות הלימודים והחג והצטרפו לכוחות סיירת מטכ"ל במשימות ההשמדה של חוליות חמאס שעוד היו בשטח.

אל"מ יניב בארוט, מח"ט כפיר. דובר צה"ל
"אנחנו ממש מנהלים קרבות גרילה, וכל קרב נראה אחרת"/דובר צה"ל
פעילות חטיבת כפיר. דובר צה"ל
"אנחנו מאתרים היקף אמצעי לחימה קיצוני"/דובר צה"ל

במטה הכללי של צה"ל החליטו להעביר את מרבית כוחות הסדיר והמילואים ללחימה ברצועת עזה - זאת במקביל למערכה המוגבלת יחסית בגבול לבנון. אולם על צוות הקרב החטיבתי (צק"ח) של כפיר, בפיקודו של בארוט, הוטלה משימת הפעילות ההתקפית המרכזית במרחב יהודה ושומרון. בצק"ח כלל את סיירת חרוב, גדוד דוכיפת, יחידת דובדבן, בשילוב כוחות של חיל האוויר ואיסוף קרבי.

במהלך כחודש ימים, מפרוץ הלחימה, הוציא צק"ח כפיר אל הפועל שש פשיטות חטיבתיות בשלושת המוקדים האלימים ביותר באיו"ש: נור א- שמס, טול כרם ומחנה הפליטים ג'נין - שמוגדר כאחד האזורים המורכבים ביותר ללחימה. בפשיטות, נהרגו למעלה מ-50 מחבלים ואותר אמל"ח רב.

בעת שאל"מ בארוט ניהל לחימה נגד קיני הטרור הפלסטיניים באיו"ש, הוא סייע בצוותים וכוחות אש לחטיבות המתמרנות בעזה, עד שהצטברו הישגים משמעותיים ובאגף המבצעים של צה"ל החליטו להעביר את הצק"ח למלחמה בעזה. כך, חטיבת כפיר קיבלה את המשימה לתמרן תחת אוגדה 36 לעומק שכונת שג'אעיה, זיתון ורכס ה-70 כולל מרחב קרני. בתום 25 ימי לחימה, דיווח אל"מ בארוט על השמדת עשרות פירים ומנהרות, עשרות מבנים והרג של כ-70 מחבלים.

פעילות חטיבת כפיר. דובר צה"ל
"צריך להבין שבכל פינת בניין יש פוטנציאל למחבל"/דובר צה"ל
אל"מ יניב בארוט, מח"ט כפיר. דובר צה"ל
"לקחנו גם מחבלים בשבי"/דובר צה"ל

לפני 26 ימים, בתום שלושה ימים בודדים של רענון, המשיך צק"ח כפיר לתמרן ברצועה - והפעם תחת אוגדה 98 לעומק שכונת בני סוהילה בעיר חאן יונס. "אחרי הלחימה וההישגים באיו"ש ובעיר עזה, יצאנו להתקפה על חאן יונס. הכי חשוב לי להדגיש שפגשתי תעצומות נפש בקרב הלוחמים. קראו להם בטעות דור ה-'טיקטוק' - הם מרשימים מאוד, נחושים, ומביאים הישגים גדולים בלחימה".

מח"ט כפיר, בריאיון מהעיר חאן יונס, סיפר לוואלה! כי ישנם יתרונות גדולים לעובדה שהיא נעה רגלית ממקום למקום - המרכזי שבהם הוא שמפקדי הפלוגות יכולים להוביל את הלוחמים במספר צורות לחימה, מפשיטה ועד מארבים. "אנחנו עוברים פיר פיר, בית בית. אנחנו רגליים, ואני אוהב את זה. זה איטי אבל יסודי. אנחנו ממש מנהלים קרבות גרילה. כל קרב נראה אחרת. כל מפקד פלוגה פועל ביצירתיות ומשנה שיטות לחימה. אנחנו מאתרים היקף אמצעי לחימה קיצוני. אנחנו גם פועלים בקסבה של בני סוהילה נגד גדוד חמאס המקומי".

לדבריו, "צריך להבין שבכל פינת בניין יש פוטנציאל למחבל ויש מקרים חריגים. כבר קרה לנו שנשארו מאחור אנשים מבוגרים מאוד - טיפלנו בהם והעברנו אותם למקום בטוח באזור המחסות", סיפר. "לקחנו גם מחבלים בשבי. יש לא מעט תצפיתנים במרחב - הם עוברים מבית לבית באמצעות שבירת קירות, שולפים קני רובים דרך חורים בקיר".

אל"מ יניב בארוט, מח"ט כפיר. דובר צה"ל
"אין הבדל בין יום ללילה עובדים 24/7, כדי לייצר לחץ על האויב"/דובר צה"ל
פעילות חטיבת כפיר. דובר צה"ל
"קראו להם בטעות דור ה-'טיקטוק' - הם מרשימים מאוד ונחושים"/דובר צה"ל

"חמאס במרחב בני סוהילה מרגיש היטב את תחושת הציד, הוא פועל כנרדף וחי תחת מתח", סיפר המח"ט בארוט כשתיאר את שיטות הלחימה של צק"ח כפיר: "אנחנו מחלקים את הכוח נכון - אין הבדל בין יום ללילה, ועובדים 24/7. זאת כדי לייצר לחץ על האויב, כדי להרוג אויב ולהגביר כמה שאפשר את הלחץ. אפילו הצוותים ההנדסיים לא מאבדים רגע ועובדים במשמרות על אותו כלי הנדסי 24/7".

הפעילות היא מצומצמת, אבל כשצריך אז כבר קרה שיצאנו להתקפה עם שני גדודים. המשימה של מפקדי הפלוגות היא ברורה: לאתר ולהשמיד", קבע המח"ט, "לא לפגוע אלא להשמיד מסגרות. לא לפרק - להשמיד. עד עכשיו איתרנו עשרות פירים בבני סוהילה, מאות מטרים של מערכי תת קרקע, עשרות מחבלים שנהרגו. אנחנו משמידים את יכולות חמאס. אנחנו צנועים ונותנים כבוד לאויב אבל הפגיעה בו קשה - המסגרת מושמדת ולא מתפקדת. ואנחנו שם כל זמן שייתנו לנו לפעול".

"זה לא יגמר בקרוב, זה ייקח זמן וצריך סבלנות, זה קשה אבל זה אפשרי", תיאר המח"ט את המשך הלחימה, "גם אחרי מבצע חומת מגן המשכנו להילחם במשך שנים כדי להכריע את הטרור. מה שעברה חטיבת כפיר עד היום היא תהליך אבולוציוני כדי להפוך לחטיבה מתמרנת מעולה. עם המוטיבציה של החיילים שהתגייסו במחזור נובמבר אנחנו יכולים להקים עוד סיירת בחטיבה".

אל"מ בארוט סיפר על רגע השיא שלו כמח"ט במלחמה. לדבריו, למרות שהפשיטות שהוציא אל הפועל באיו"ש היו משמעויות מאוד - לעיתים יותר מאלו שבוצעו במבצע בית וגן, ולמרות שהפעולה הרחבה במחנה הפליטים בג'נין הייתה מורכבת הרבה יותר מהפשיטה על הקסבה בבני סוהילה - רגע השיא שלו הוא דווקא מעזה. "ברגע שפקדתי על תחנות 'עוצמה' עם היציאה להתקפה בעיר עזה והכרזתי על תמרון לעומק השטח הפלסטיני הייתי בדופק 40. אני כל כך בטוח בחטיבה וביכולות שלה. היא עוצמתית וחזקה ומפעילה לחץ כבד על חמאס במרחב ונערכת לאתגרים נוספים היכן שיצטרכו אותה".

לוחמי חטיבת כפיר נלחמים בחאן יונס. דובר צה"ל
"איתרנו ממצאים על חטופים שהועברו לבדיקה"/דובר צה"ל
לוחמי חטיבת כפיר נלחמים בחאן יונס. דובר צה"ל
"אנחנו מטהרים בממוצע בין 20-40 מבנים ביום, יש עוד הרבה עבודה"/דובר צה"ל

על המאמץ לאתר חטופים, סיפר המח"ט: "הגענו בתמרון לכיכר - שם ריכזו פעילי החמאס בבני סוהילה את החטופים וצרו עליהם פלסטינים שניסו לפגוע בהם. זה לא עוד אירוע - לא נשכח. אנחנו פועלים כמו שאר הכוחות לאתר חטופים. הלוואי ונצליח. אפשר להגיד שאיתרנו ממצאים שהועברו לבדיקה. יש לנו אתגר. להוציא את האויב ממקומות המסתור, פירים ומנהרות. במקביל אנחנו מטהרים בממוצע בין 20-40 מבנים ביום. אנחנו כבר לא מתרגשים לאתר טילי נ"ט, רקטות ורובים. יש לנו עוד הרבה מה לעשות".

יצוין, כי במהלך הלחימה נהרג לוחם אחד מחטיבת כפיר מתחילת הלחימה בחאן יונס, עוד שני לוחמים של החטיבה שלחמו תחת בית הספר למ"כים, ולוחם שנהרג בהגנה על העיר אופקים ב-7 באוקטובר. כמו כן, עשרות לוחמים נפצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully