וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקיסטן ועד סוריה, איראן מפגינה שרירים על חשבון שכנותיה

18.1.2024 / 11:58

אחרי רצף של פיגועים קשים וחיסולים של בכירים שיוחסו לישראל, בחרו בטהראן "לנקום" בה בהתקפות טילים בשלוש מדינות. הן לא היו מדויקות במיוחד וגרמו למתיחות עם מדינות ידידותיות, אך הן נועדו לא מעט עבור צורכי פנים אחרי המכות האחרונות שספג המשטר

באיראן טוענים: שיגרנו טילים לעבר "יעדי טרור" בחבל הכורדי שבעיראק/תיעוד ברשתות החברתיות

במהלך יומיים בלבד, שיגרה השבוע איראן טילים לעבר שלוש מדינות באזור: פקיסטן, עיראק וסוריה. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה טהראן מפגינה את יכולותיה הצבאיות אחרי פיגועים קשים בשטחה, אך מספר המוקדים בהפרש כזה הוא חריג במיוחד.

למרות ההצהרות על פגיעה ב"גורמי טרור" שלכאורה קשורים לישראל, התקיפות האיראניות הרגו אזרחים, בהם ילדים, וגרמו למתיחות עם עיראק ופקיסטן. שתיהן החזירו את השגרירים שלהן, ואסלאמאבאד אף תקפה הלילה בתגובה "יעדי טרור" משלה בתוך שטח איראן. הן התמקדו בארגונים בלוצ'יים בדלניים, מיעוט אתני החי בשטחיהן, שלטענת כל אחת מהן נתמכים על ידי השנייה.

ההסלמה בין פקיסטן, שלה נשק גרעיני, לאיראן, גורמת לחששות מפני התרחבות המלחמה במזרח התיכון גם למרכז אסיה, אם כי לשתי המדינות אין סיבות להחריף את התגובות שלהן מעבר להיקפן הנוכחי, חסר התקדים שלעצמו.

אדם צופה בשידורים על המתיחות עם איראן בקראצ'י, פקיסטן, 18 בינואר 2024. רויטרס
אדם צופה בשידור על המתיחות בין איראן לפקיסטן בקראצ'י, היום/רויטרס

צבא פקיסטן, שלמעשה שולט בפוליטיקה המקומית מאחורי הקלעים, לא היה יכול לעבור ללא תגובה על תקיפה בשטח המדינה, שחווה משבר פוליטי וכלכלי חריף. בחודש הבא ייערכו בה בחירות לפרלמנט, שבהן ייאסר על ראש הממשלה הפופולרי לשעבר אימראן חאן להשתתף בשל שורה ארוכה של משפטים המתנהלים נגדו.

איראן ניצלה את החולשה הפנימית בפקיסטן ואת הכאוס בעיראק ובסוריה כדי להחזיר משהו מכבודה האבוד, אחרי רצף של פיגועים קשים בשטחה, בראשם זה שאירע בסמוך לקברו של קאסם סולימאני ושבו נהרגו כמאה איש. בנוסף לכך, חוסלו בשבועות האחרונים בכירים במשמרות המהפכה, בחיזבאללה ובחמאס בתקיפות שיוחסו לישראל והביאו להבטחות לנקמה של טהראן.

אך העובדה שהיא בחרה "לנקום" בישראל - שאותה היא קושרת לכל אירוע ביטחוני בשטחה ומחוצה לו - דווקא בהתקפות בוטות על ריבונותן של שכנותיה, מעידה על רצונה להימנע מעימות ישיר. על הדרך, היא בחנה את יכולות הטילים שלה לטווח ארוך. עם זאת, אלו לא נתקלו במערכות הגנה אווירית מתקדמות כמו אלו הפרוסות בישראל, כך שקשה לקבוע את איכותם של השיגורים האחרונים של איראן.

נשיא איראן איברהים ראיסי נואם בטקס לזכרו של קאסם סולימאני בטהראן, 3 בינואר 2024. רויטרס
איראן חיפשה את הדרך הנוחה ביותר עבורה להגיב. ראיסי נואם בטקס לזכרו של סולימאני, החודש/רויטרס

איראן מוצאת את עצמה כעת בהתנגשות ישירה או עקיפה עם מדינות רבות באזור ועם ארצות הברית. היא ניסתה להסתתר מאחורי שלוחיה באזור - חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק - אך הפגיעות הישירות בבכיריה או בשטחה אילצו אותה לצאת מהצללים ולקבל אחריות על התקפות ישירות.

טהראן גם נהנית מכך שארצות הברית מגיבה בזהירות נגד החות'ים והמיליציות בעיראק, מתוך רצונה שלה להימנע מהתפשטות המלחמה בעזה ברחבי המזרח התיכון. עם זאת, כל הצדדים כבר הגיעו רחוק יותר ממה שקיוו בתחילת הדרך, וכל מיסקלקולציה נוספת עלולה להרחיב את הסכסוך מעבר לגבולותיו המקוריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully