וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: נתונים מדאיגים לגבי חיילי החובה במשטרה ובשב"ס

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 18:39

מדוח מבקר המדינה, שהוכן בתקופה שלפני מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, עולה כי קרוב למחצית מהחיילים שגויסו למשטרה ב-2021 חזרו לצה"ל מפאת חוסר התאמה. בד בבד, כמחצית ממשרתי החובה בשב"ס ציינו שהיו בוחרים בדיעבד שלא לשרת בארגון

בווידאו: מבקר המדינה אחרי סיור בצפון קובע כי הממשלה נכשלת בטיפול בעורף/מערכת וואלה!

דוח חמור ומטריד של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שהוכן בשנה האחרונה, העוסק בחיילי חובה ביחידות המשרד לביטחון לאומי כמו משטרה ושב"ס, חושף תמונת מצב מדאיגה על איכות כוח אדם שמספק צה"ל למשטרה ולשב"ס ועל תנאי השירות ושביעות הרצון שלהם בגופים הביטחוניים להם גויסו. הדוח הוכן בתקופה שלפני מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר.

רקע

מדי שנה משרתים במשטרה הכחולה, מג"ב ושב"ס כ-5,500 חיילים שמגיעים מצה"ל בעקבות הוראת שעה מיוחדת, שמוארכת בכנסת פעם אחר פעם בעשורים האחרונים. בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות הוחלט להפסיק שירות סוהרי חובה בשב"ס, ומבקר המדינה אף ערך דוח ביקורת על תפקוד שב"ס וצה"ל ביחס לאותם משרתים.

מתניה אנגלמן, מבקר המדינה בכנס "בשבע", 8 בפברואר 2022. חיים טוויטו, אתר רשמי
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן/אתר רשמי, חיים טוויטו

משטרה

מהדוח עולה כי 43 אחוזים מתוך משרתי החובה שגויסו למשטרה בשנת 2021 נשרו מהשירות והוחזרו לצה"ל בשל חוסר התאמה. מרביתם בגלל בקשה יזומה מצידם, והיתר בגלל אי התאמה או בעיה רפואית. לפי המבקר, השיבוץ של משרתי החובה ביחידות המשטרה נעשה על אף חוסר התאמה גבוה "באופן העלול לפגוע במידה ניכרת במשרתי החובה עצמם ובכשירות המשטרה לטפל במשימותיה הרגישות".

כך נמצא שכ-22% משוטרי החובה ביחידות הסיור מוצבים בתחנות המוגדרות תחנות "ערביות" או "מעורבות", בהם מידת המסוכנות בשירות גבוהה יותר מן השאר. חלק משוטרי החובה מוצבים ביחידות המשטרה שאינן רשומות בצו שירות ביטחון, כגון חטיבת הדוברות והתקשורת ויחידות טכנולוגיות, וזאת ללא סמכות שבדין.

עוד עולה מהדוח כי 40 אחוז מכלל משרתי החובה במשטרת ישראל הינם בעלי פרופיל 64 ומטה. "יש חיילים שצה"ל מציב בשירות חובה במשטרה, שאינם מתאימים לצורכי המשטרה ולשירות מבצעי במסגרתה" קובע המבקר. "נתוניהם של חלק ממשרתי החובה, ובהם רמת השליטה בשפה העברית, הפרופיל ורמת הכושר הגופני שלהם, נמוכים באופן העלול להקשות עליהם לבצע את תפקידם באופן מיטבי". כך למשל, בשנת 2021, רוב משרתי החובה במשטרה (525 מתוך 1,025, 51%) היו בעלי דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) 40 ומטה.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי עם שוטרים המאבטחים את ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ת"א, 18 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
המפכ"ל קובי שבתאי/ראובן קסטרו

לפי הדוח, "ההחלטה בדבר שינוי נתוני הסף של החיילים לצורך השירות במשטרה נתונה באופן בלעדי בידי צה"ל, ונמצא כי אף שהמשטרה חזרה והעלתה את הקשיים האמורים לפני צה"ל, הוא לא פעל לשנות את דרישות הסף הקבועות ברשימת המקצועות הצבאיים (רמ"ץ) ולהתאימן לצורכי המשטרה, והפערים המקצועיים נותרו ללא מענה".

שב"ס

מרבית החיילים והחיילות שובצו כסוהרי חובה באגפים הביטחוניים במתקני הכליאה ברחבי הארץ, 35% מהם נשים. הפער השנתי הממוצע בין התקן של משרתי החובה בשב"ס למצבה הנדרשת עומד על 25 אחוזים. כמחצית ממשרתי החובה בשב"ס שהשיבו על השאלונים של משרד מבקר המדינה ציינו שהיו בוחרים בדיעבד שלא לשרת בארגון.

גם בשב"ס התריעו בפני צה''ל על תנאי הסף לשירות בארגון ועל אף הצורך שהעלו בשיפור "נתוני האיכות" של משרתי החובה ובהתאמתם לדרישות התפקיד, צה"ל לא פעל לשנות את התנאים הקבועים ברמ"ץ ולהתאימם לצורכי שב"ס. בין השנים 2020-2021 גויסו 606 משרתי חובה לשב"ס, אך הוחזרו לצה"ל 128 (כ-21%) - כ-38% מהם עקב אי-התאמה, קשיי הסתגלות או מגבלה רפואית.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סייר במתקן כליאה במרכז הארץ בהובלת נציבת בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, 14 בנובמבר 2023. דוברות המשרד לביטחון, אתר רשמי
השר בן גביר והנציבה היוצאת קטי פרי/אתר רשמי, דוברות המשרד לביטחון

מהדוח עולה כי בשב"ס הציבו משרתי חובה בתפקידי מנהלה, אף ששר הביטחון לא הוציא צו המתיר זאת כנדרש בחוק. על תפקוד שב"ס אל מול מצוקות המשרתים נקבע כי הוא לוקה בחסר.

הפערים בטיפול הרפואי בסוהרי חובה

  • 54% מהמשרתים בשב"ס שהשיבו על השאלונים ציינו כי נתקלו בקשיים כשנזקקו לטיפול רפואי. כך למשל, הרופאים בשב"ס פועלים בלי שעומד לפניהם מלוא המידע הרפואי הנחוץ למתן טיפול ראוי לסוהרי החובה
  • קיים עומס מוגבר על המערכת בשל הצורך להתאים את ההפניות הרפואיות למתכונת הנדרשת בצה"ל
  • יש עיכובים ניכרים במתן הטיפול
  • יש קושי לעקוב אחר תוצאות הבדיקות ולזהות בזמן אמת את הצורך במתן טיפול חיוני

לצד כל אלו, אין בנמצא נוהלי רפואה ברורים בסוגיות מהותיות שונות, אין הנגשה מספקת של מידע לסוהרי החובה על שירותי הרפואה וזכויותיהם הרפואיות, ולא ניתן להם שירות רפואי מרחוק. לפי המבקר, "ליקויים אלו עלולים לגרום לפגיעה של ממש בבריאותם של סוהרי החובה". כך למשל, לדברי שב"ס, עקב דחיות חוזרות ונשנות של הסדרת הטיפול הרפואי במיקור חוץ, המענה הרפואי לסוהרי החובה הוא בלתי מספק והדבר אף עלול לסכן חיים ולהוביל לאסון.

עוד מתייחס המבקר למיצוי הליכי משמעת ובדיקות לגילוי סמים אל מול משרתי החובה. לפי הנוהל, כאשר מתעורר חשד לביצוע עבירה פלילית בידי משרתי חובה, המשטרה ושב"ס מחזירים את החשודים בביצוע העבירה לצה"ל בלי להעמידם לדין משמעתי, אך לאחר חזרתם לצה"ל מתברר שלא ננקטים נגדם צעדים משמעתיים כלשהם.

כך, בשנים 2020-2022 החזירה המשטרה לצה"ל 84 שוטרי חובה עקב חשד לביצוע עבירה פלילית, מתוכם 68 שוטרי חובה במג"ב ו-16 שוטרי חובה במשטרה, ושב"ס החזיר לצה"ל באותה תקופה 10 סוהרי חובה עקב עבירות שהועברו לחקירת היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) - זאת בטרם הוחלט אם להגיש נגדם כתב אישום לבית משפט בשל המעשים המיוחסים להם. כמו כן, על אף האמור בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, בשב"ס ובמשטרה לא מבוצעות בקרב משרתי החובה בדיקות לגילוי השימוש בסם מסוכן או החזקת סם מסוכן.

תגובות

משב"ס נמסר בתגובה: "שב"ס מקפיד באופן עקבי להכשיר ולהעצים את המשרתים בארגון, תוך הפקת לקחים מאירועי עבר ולמידת צרכי המשרתים כפי שבאה לידי ביטוי בסקרים פנים ארגוניים, בשיחות פתוחות עם מפקדים ובדוחות מבקרים רשמיים. נדגיש כי על פי החלטת שר הביטחון והשר לביטחון לאומי, גיוס משרתי חובה לשב"ס הסתיים באפריל 2023 וכיום, סוהרות חובה אינן משרתות באגפים הבטחוניים. נציין כי עד סוף שנת 2024 יסיימו כלל משרתי החובה בארגון את שירותם".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מודה למבקר המדינה על ביקורת זו ומתייחס בכובד ראש לממצאיה. הצבת חיילים ביחידות מחוץ לצה"ל נעשית בהתאם להחלטת ממשלה ובתיאום מול שר הביטחון. חיילים המוצבים לשירות ביחידה מחוץ לצה"ל מוצבים ביחידות המבצעות משימות ביטחוניות בלבד. שירות חיילי חובה בשב"ס ובמשטרה נתון לבחירתם ולרצונם של החיילים, והם יכולים לבקש בכל עת לחזור לשירות בצה"ל דרך גורמי כוח האדם ביחידתם.

"גיוס משרתי חובה לשב"ס הסתיים באפריל 2023 כאשר עד סוף שנת 2024 יסיימו כלל משרתי החובה בארגון את שירותם. נושא המענה בתנאי השירות והרפואה לחיילי החובה שעודם משרתים בשב"ס מצוי במעקב ובטיפול. הצבת חיילים לשירות במשטרה מתקיימת בהתאם לצרכים העולים ובהתאם למדיניות כי השירות ביחידות מחוץ לצה"ל נתון לבחירתם של החיילים, כאשר מתקיימת עבודה שוטפת על מנת להגיע לתמהיל הנדרש בהתאם לתכניות השיבוץ בצה"ל. כל מקצוע צבאי נבחן תחת אמות מידה קפדניות הקובעות את תנאי הסף הנדרשים על מנת להשתבץ בו, וכך גם לגבי חייל משטרתי".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל רואה במשרתי החובה כוח אדם איכותי ואלו משמשים כשוטרים מן המניין התורמים תרומה חשובה לפעילות משטרת ישראל באכיפת החוק ובשמירה על בטחון המדינה. הדבר נכון במיוחד בעת הנוכחית, בה שוטרי משטרת ישראל, שח"מ וקבע כאחד, עומדים בקו החזית מול אירועי פח"ע ואמונים על בטחון המדינה ואזרחיה.

"שוטרי החובה צוברים ידע וניסיון לאורך שירותם והכשרתם המקצועית ומהווים תוספת על תקני הקבע. רבים מהם מצטיינים בתפקידם, ממלאים אותו במסירות ותורמים כאמור תרומה ממשית לפעילות משטרת ישראל באכיפת החוק, בשמירה על ביטחון הציבור והמדינה. כראיה, במהלך השנים האחרונות, התגייסו לשירות קבע במשטרה מאות שוטרי חובה בתום השירות הצבאי, כשהניסיון שרכשו משמש אותם עם גיוסם לקבע.

משטרת ישראל פועלת כל העת על מנת לשבץ את שוטרי החובה בתפקידים המתאימים, בהתאם לנתוניהם, שוטר חובה שנמצא כי אינו מתאים לתפקיד כזה או אחר, מועבר מתפקידו, הן כדי לא לפגוע בפעילות המשטרה והן כדי לא לפגוע בשח"ם עצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully