וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שותפי סוד, הכנות של שנים: כך תכנן חמאס את מתקפת 7 באוקטובר

10.1.2024 / 7:50

מקורבים לזרוע הצבאית של הארגון חשפו לא-שרק אל-אווסט כי 70 לוחמים מובחרים מקרב הנוחבה עברו הכשרה לתכנית במשך שנים, מבלי שידעו את פרטיה, כשאפילו הנייה ועארורי לא הכירו אותה מקרוב. מועד המתקפה נבחר יום קודם לכן, בשל "השקט המוחלט" בגבול ערב שמחת תורה

לוחמי צוות הקרב של חטיבת יפתח (11) בשיתוף פעולה עם כוחות שריון, מודיעין והנדסה, פשטו על תשתיות טרור במרחב שג'עייה, במטרה לאתר ולהשמיד פירי מנהרות של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני./דו"צ

מתקפת 7 באוקטובר של חמאס החלה בהסתערותם של 70 מחבלים בלבד לאורך כמה נקודות תורפה בגדר, שבהן פוצצו מטענים כדי שדרכן הן יוכלו לעבור, ובאמצעות מצנחי רחיפה - כך דווח היום (רביעי) בעיתון א-שרק אל-אווסט, שציטט מקורות פלסטיניים המקורבים להנהגת הזרוע הצבאית של חמאס ושמסרו פרטים חדשים על ההכנות למתקפת הפתע שהכתה בישראל.

לדברי הגורמים, הלוחמים הללו נבחרו מאזורים שונים ברצועת עזה מבין מאות אנשי הנוחבה. הם עברו אימונים מקיפים לאורך השנים, ובכל תקופה נערכו להם מבחנים מיוחדים כדי לקבוע את יכולותיהם ולפתח את כישורי הלחימה שלהם. עוד דווח כי רק חמישה מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס היו "שותפי סוד", ובכירים אחרים בארגון היו מודעים רק באופן כללי לתכנית.

הגורמים אישרו כי התוכנית להסתער על יישובי עוטף עזה לא הייתה חדשה, אלא גובשה עוד לפני מבצע צוק איתן ב-2014. עם פרוץ המבצע הוקפאה התוכנית, ושנה לאחר מכן חודשו ההכנות אליה. עם מבצע "שומר החומות" ב-2021, הוחלט בזרוע הצבאית של חמאס להיערך לקראת המתקפה הגדולה ולפתוח בה במועד מתאים.

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
אזרחים עזתים ליד טנק של צה"ל ב-7 באוקטובר/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

זמן קצר לאחר תחילת האימונים, שתכליתם לא הייתה ידועה למשתתפיו, הושבעה הקבוצה הקטנה של המחבלים מהנוחבה בפני מנהיגיהם שלא לחשוף סודות על הכשרתם, ולא לדבר על תוכניות כלשהן הקשורות לאימונים אלה.

המקורות אישרו כי רבים ממפקדי הגדודים באזורי רצועת עזה לא הכירו את פרטי המתקפה, ואף לא ידעו על כוונות לתקיפה קרובה, בעוד שחלקם תודרכו במידע מוגבל הקשור למשימותיהם הספציפיות.

לדברי הגורמים, מדובר בחלק מתוכנית שגובשה כדי למנוע זליגת מידע שעלול להגיע למודיעין הישראלי. עם זאת, לפי פרסומים שונים בישראל, צה"ל השיג את תכנית המתאר של המתקפה, אך בכל זאת לא הצליח לסכל אותה או להיערך אליה.

לפי המקורבים לחמאס, חמשת "שותפי הסוד" היו מנהיג הארגון בעזה, יחיא סינוואר, ואחיו, מוחמד; מנהיג גדודי עז א-דין אל-קסאם, מוחמד דף; רוחי משתהא, מקורבו של סינוואר; ואיימן נופל, מבכיר הזרוע הצבאית שחוסל בתחילת המלחמה על ידי צה"ל.

עוד בוואלה!

קייטנת הטרור: הרצוג חושף בראיון ל-NBC את מחנות הקיץ של חמאס

לכתבה המלאה
מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר בעצרת בעיר עזה, 1 באוקטובר 2022. רויטרס
שמר בסוד את פרטי התכנית מראשי חמאס בחו"ל. סינוואר/רויטרס

הגורמים הוסיפו כי האחראים לגיבוש התכנית הודיעו בשלב מאוחר יותר למפקדי הזרוע הצבאית על הציוד שהוקצה למתקפה ועל התוכנית, אך לא על המועד שלה. הם קיבלו הודעה שלושה ימים לפני ההכנה הסופית, ואז הם נפגשו עם מפקדי החטיבות המרחביות ונתנו לכל מפקד משימות ספציפיות מבלי לציין את "נקודת האפס".

מפקדי החטיבות מילאו את תפקידם בהכנת כוחותיהם הנבחרים למשימה, ואילו איימן סיאם, מפקד יחידת הרקטות ברצועת עזה - שחוסל גם הוא במלחמה - קיבל הוראות מיוחדות להיערך לשיגור מאות רקטות במקביל לתחילת ההתקפה.

הגורמים הסבירו ש-7 באוקטובר נקבע כמועד למתקפה בעקבות דיווחי שטח של יחידות תצפית, שאישרו שיש "שקט מוחלט" בגבול. ואז, ביום שישי, החליטו חמשת בכירי חמאס בעזה שהעיתוי הטוב ביותר הוא שבת בבוקר, בעת שישראל הייתה בעיצומו של החג. הם חיכו לחצות והעבירו את הפקודה למפקדי השטח ומחבלי הנוחבה, שהחלו לנוע עד עלות השחר - ואז החלה הפלישה.

בחמאס הופתעו מקריסת צה"ל

על פי המקורות הפלסטיניים ששוחחו עם א-שרק אל-אווסט, ראשי הלשכה המדינית של חמאס - אסמאעיל הנייה וסאלח אל-עארורי, היו מודעים לקיומן של הכנות למתקפה נרחבת נגד ישראל, אך מבלי שהיו בידיהם פרטים או מועד מדויקים. הם למדו עליהם שעות ספורות לפני תחילת המתקפה.

לדבריהם, חמאס תכנן "פעולה איכותית משמעותית" וחטיפה של מספר גדול של חיילים, אך הופתע מהקלות שבה קרסו מערכי ההגנה של הצה"ל שהובילה להתרחבות המבצע.

שעה וחצי לתוך המתקפה, החליטה בחמאס לגייס את יתר כוחות הנוחבה שנשלחו ככוחות תגבור לקבוצת התקיפה המקורית שחדרה ליישובים בנגב המערבי. בהמשך, חמאס עדכן את יתר ארגוני הטרור ברצועה על המבצע והקצה להם משימות ספציפיות, ולאחר מכן הצטרפו מאות חמושים, אזרחים ואפילו עיתונאים לפלישה אל הקיבוצים שנותרו ללא ההגנה.

הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס, לפי אותם מקורות, הורתה למחבלי הארגון להעסיק את כוחות צה"ל כמה שהם יכולים כדי שהיא תתמקד באיסוף החטופים והסתרתם ברחבי הרצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully