וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הדיון המכריע: כל מה שצריך לדעת על ההליך בבית הדין בהאג

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 19:05

ביום חמישי הקרוב, יתכנס בית הדין הבין לאומי בהאג כדי לדון בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל. איך בית הדין פועל? למה ישראל שולחת שופט? מה יהיה תפקידו של אהרן ברק ומדוע דווקא הוא נבחר? וכיצד אפשר לצפות בדיון? וואלה! עושה סדר

גלעד ארדן מציג באו"ם את מספר הטלפון של סינואר/ללא

ביום חמישי זה יקרה - בית הדין הבינלאומי בהאג יתכנס כדי לדון בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל. וואלה! עושים סדר בפרטים ומסבירים את כל מה שצריך לדעת לקראת הדיון בסוף השבוע הקרוב.

למה ישראל שולחת שופט מטעמה לדיון?

בדיונים בבית הדין הבינלאומי, מדינה תובעת או נתבעת יכולה לצרף שופט מטעמה לחברי הרכב בית הדין שכולל בתוכו חמישה-עשר שופטים ממדינות שונות בעולם. ישראל שולחת את נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק.

השלושה שיופיעו לצד פרופ' שו בצוות ההגנה מטעם ישראל: הם המשנה ליועמ"ש בינ"ל גיל-עד נועם, יועמ"ש משרד החוץ טל בקר ועו"ד בריטי.

אהרון ברק. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
נחשב לגדול שופטי ישראל. אהרן ברק/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

למה דווקא אהרן ברק?

ברק נבחר משום שהוא נחשב לגדול שופטי ישראל, וגם משום שהוא עסק בפסיקתו בבג"ץ בסוגיות שקשורות לביטחון ולצה"ל. בנוסף, ספריו של ברק ופסיקתו מצוטטים בעולם והוא נחשב לאחד מגדולי המשפטנים בעולם שמבינים בזכויות אדם, הנושא העיקרי שבו עוסק בית הדין.

ברק נבחר על פני דורית ביניש, שכיהנה אחריו כנשיאת בית המשפט העליון, ועל פני מועמדים נוספים שהציע הצוות משפטי, שעסק בגיבוש השמות השופטים שייצגו את ישראל בהאג. לבסוף, הציע הצוות את ברק ליועמ"שית בהרב מיארה וזאת המליצה לראש הממשלה נתניהו על ברק.

בית הדין הבינלאומי בהאג. רויטרס
בית הדין הבינלאומי בהאג/רויטרס

איך בית הדין פועל?

בבית הדין יושבים באופן קבוע 15 שופטים ממדינות שונות - כל אחד מהם חייב להגיע ממדינה אחרת. השופטים נבחרו על ידי העצרת הכללית ומועצת הביטחון של האו"ם והם מכהנים בתפקיד במשך תשע שנים.

מדי שלוש שנים נערכות בחירות לחמישה שופטים שסיימו את כהונתם. באופן כללי, הסיבה שישנם חמישה עשר שופטים בבית הדין היא כדי להעניק ייצוג לשיטת המשפט הקונטיננטלית שנהוגה באירופה, לשיטת המשפט המקובל שנהוגה בארצות הברית, בריטניה, קנדה הודו וישראל, וכן לשיטות משפט שונות.

בית הדין פועל כמו כל בית משפט "רגיל" ודיון בעתירה נפתח לאחר שמדינה מגישה תביעה לפני בית הדין, שבה היא מפרטת את סיבות העתירה ומדוע יש לדון בה ולקבל אותה. המדינה הנתבעת, צריכה להשיב על כתב התביעה ולהדוף אותו.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. רויטרס
פועל כמו בית משפט "רגיל". בית הדין הבינלאומי בהאג/רויטרס

איפה אפשר לראות את הדיון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully