וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים, נשים עם עגלות וקשישים: התצפיתנים של חמאס שמעבירים מידע לסינוואר

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 12:58

תמונת המצב אותה מקבלים בכירי חמאס המסתתרים עמוק מתחת לפני הקרקע, מתקבלת בעזרת אנשים שנראים תמימים לכאורה. הדילמה העיקרית של צה"ל נוגעת להתמודדות עם ילדים, אותם שולח חמאס לאזורי קרבות כדי לאסוף מידע על הכוחות. "הילד הוא חלק ממערכת גדולה, אבל בסוף הוא ילד"

בווידאו: זיהוי חוליית מחבלים ברצועת עזה ותקיפתה על יד כלי הטיס/דובר צה"ל

הכניסות התכופות של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר לאזור חאן יונס נועדו לסייע בריכוז המאמץ, והחשיבה היצירתית לפיצוח הנתיב שיוביל אל הנהגת חמאס המדינית והצבאית, שעוטפת את עצמה בחטופים כ"מגן אנושי".

אחד האתגרים עמם מתמודדים הכוחות בשטח ברצועה היא מערכת מנהרות מסועפת. המנהרות והפירים משמשים לכמה מטרות, בהן לוגיסטיקה (מזון, מים, תרופות וכו'), איוורור, חשמל, וכניסה ויציאה של פעילים ובכירים מאזור לאזור תוך כדי לחימה. כפי שעלה מעדויות החטופים, ככל שהתמרון ותקיפות צה"ל העמיקו, כך גבר המעבר של הפעילים במנהרות.

אתגר נוסף וחשוב איתו יש להתמודד, שמאפשר לסינואר לשלוט באופן חלקי ברצועת עזה, היא מערכת פיקוד ושליטה, המספקת לו תמונת מצב על הנעשה בשטח.

לוחמי צה"ל ברצועת עזה. מלחמת חרבותב רזל. 05 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
התצפיתנים מעבירים לחמאס דיווחים על מיקום הכוחות בשטח. פעילות צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

לפי הערכות במערכת הביטחון, חמאס עוטף את מערכת המנהרות בחאן יונס - שם מסתתרת צמרת חמאס - במעגלי תצפיתנים שונים ומעבירי מסרים.

תצפתינים אלה יכולים להיות נשים, גברים, נערים וזקנים, שמעבירים דיווח על מיקום והיקף כוחות צה"ל, וכל התרחשות חריגה במרחב, שיכולה להועיל לחמאס לבניית תמונת מצב. לדברי קציני צבא, "חלק מהתצפיתנים יעמדו על גגות בתים או בחסות מבנים ללא נשק, רק עם מכשיר קשר או מכשיר טלפון, וחלקם ככל הנראה יעבירו את המתרחש בצעקות או סימנים אחרים. חלק מהנשים יעברו ברחוב גם עם עגלת תינוק או ילדים כדי לא לעורר חשד".

אך השלב הציני והאכזרי לדברי קציני צבא, הוא השימוש בילדים שנשלחים לאזורי קרבות ולמקומות שנכבשו על ידי צה"ל, שאין אף אינטרס לאזרחים להיות שם כדי לאסוף מידע על הצבא והמיקום שלו. "אתה יודע שהילד הגיע לתצפת, אתה יודע שהוא חלק ממערכת גדולה יותר, אבל בסוף הוא ילד ואנחנו כמפקדים בדילמה, לירות או לבצע מרדף תוך סיכון הלוחמים שלנו. אז לא יורים על ילדים בשום מצב אבל החמאס בהחלט מעמיד אותנו בדילמה מאוד מורכבת. אנחנו בתחושה שאנחנו מתקרבים אל היעד. בסוף זה יקרה. נפצח את מה שצריך. צריך הרבה סבלנות. כל יום שעובר אנחנו מספיקים יותר", הסביר אחד הקצינים שיצא ממרחב חאן יונס.

עוד בוואלה!

בסריקות בעזה אותרו כלובים שככל הנראה שימשו להחזיק חטופים

לכתבה המלאה
ילדים עזתיים במהלך מלחמת חרבות ברזל, רפיח, רצועת עזה. רויטרס
"הילד הוא חלק ממערכת גדולה, אבל בסוף הוא ילד". ילדים בעזה/רויטרס

הערכה של גורמי ביטחון היא, שבצורה זו למעשה מצליחים יחיא סינואר ואחיו מוחמד, מוחמד דף, מרואן עיסא, ושאר חברי ההנהגה המדינית לתקשר זה עם זה, ליצור קשר עם גורמי חו"ל, ולבנות תמונת מצב על מה שמתרחש ברצועת עזה, פרט למה שהם רואים ושומעים בתקשורת הגלויה הערבית והישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully