וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל מהדק חגורות: צה"ל החל לשמור חימושים למלחמה בצפון

25.12.2023 / 21:00

גוברת התחושה שצה"ל לא ממהר להפעיל אש ברצועה כפי שעשה בתחילת המלחמה, ובצבא כבר מדברים על "כלכלת חימושים": שמירה של תחמושת ללחימה מול חיזבאללה, ואולי גם נגד איראן. בינתיים, תחושת הביטחון של הכוחות בשטח נפגעת - והצורך לשיח שקוף מצד צמרת הצבא זועק לשמיים

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון/דובר צה"ל

מפרוץ המלחמה, נזהרו בצה"ל מלדבר בפומבי על "כלכלת חימושים" מחשש לשחק לידי אויבי ישראל. אמש, ראש אגף אסטרטגיה האלוף אליעזר טולדנו פתח את דבריו בפני הממשלה בדיוק במילים האלו. האלוף טולדנו שימש כמפקד פיקוד הדרום עד יולי האחרון, ובמסגרת תפקידו עסק בהכנת הפיקוד למלחמה מול עזה. הוא דיבר בפני הממשלה במשך כשעתיים, סקר את מצב הלחימה בזירות השונות, הישגים והפערים.

אולם צירוף המילים "כלכלת חימושים" הוא זה שתפס כותרות. ומדוע? כי זה מתכתב עם פרסומים אחרים, כולל בוואלה!, שמצביעים על ירידה בהיקף האש לסיוע כוחות הקרקע באוגדת עזה. בכלי התקשורת נשמעת ביקורת ציבורית של הורי הלוחמים הטוענים שמעטפת האש שמגנה על הלוחמים ברצועת עזה פחתה משמעותית מתחילת התמרון. לחץ בינלאומי להפחית את עוצמת הלחימה מול עזה מורגש גם כן, בקבינט וגם באולפנים.

כוחות צה"ל לוחמים ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
כוחות צה"ל לוחמים ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023/דובר צה"ל

לפי מקורות בצמרת הביטחונית, בצה"ל כבר מדברים על "כלכלת חימושים", וזאת על רקע החשש מהתרחבות הלחימה בזירה הצפונית ובמעגל שלישי. המטרה, בהובלת הרמטכ"ל הרצי הלוי, היא לשמר תחמושות, טילים ופצצות ללחימה ארוכה מול חיזבאללה שממשיכה להפציץ את יישובי הצפון, וכן לתרחיש קיצון נגד איראן.

"זו סוגיה מאוד לחוצה, כי אין הכול מהכול כל הזמן ובשפע. דברים צריכים להיות מנוהלים בצורה קפדנית", אמר גורם צבאי הבקיא בפרטים, "כולם שמעו שבתחילת התמרון הקרקעי האוגדות וצוותי הקרב החטיבתיים לא ידעו שובע, והשתמשו בכמויות אש גדולות מול תשתיות הטרור של חמאס. מנגד, חשוב להדגיש שאף אחד לא עוצר את הכוחות שנמצאים בפנים. מי שרוצה יורה אבל אנחנו מנסים לאזן את זה. יש מגבלות שצה"ל לא יחרוג מהן בגלל איומים רב זירתיים".

עוד בוואלה!

איראן: בכיר במשמרות המהפכה נהרג בתקיפה ישראלית בסוריה

לכתבה המלאה
כוחות צה"ל לוחמים ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
כוחות צה"ל לוחמים ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023/דובר צה"ל

ברקע הטענות ל"כלכלת חימושים" בלחימה ברצועת עזה, גוברת התחושה שצה"ל לא ממהר להפעיל אש לריכוך יעדי טרור כמו בתחילת התמרון הקרקעי, ולכן תחושת הביטחון של הכוחות הטקטיים ברצועת עזה פחתה. הסוגיה, שעלתה לכותרות לאחר הפרסום בוואלה!, לא מטופלת היטב על ידי הדרגים הבכירים ולא נדונה בשיח כן ושקוף כפי שהיה מצופה. בעקבות כך, נוצר כר פורה לתופעות שליליות, ובהן חשש של מפקדים בשטח להשתמש בחימושים לתקיפת יעדים.

כך או אחרת, צה"ל מנסה למצוא פתרונות ביניים לתופעה. לאחרונה החלו בצבא לקדם תותחים מתנייעים (תומ"תים) לתוך שטח הרצועה, מכיוון שלא נרשם מחסור ממשי בתחמושת המשמשת להפעלתם. כוחותינו ירו באמצעות התומ"תים לעבר מבנים שבהם פעלו מחבלים, בכינון ישיר ומטווח קצר יחסית.

כוחות צה"ל לוחמים ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
כוחות צה"ל לוחמים ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023/דובר צה"ל

בסיס לתחקיר ביום שאחרי

ברקע השיח הגובר על "כלכלת חימושים", הוחלט בצה"ל לממש חוזים עתידיים, ולדרוש מתעשיות ביטחוניות ישראליות לקצר את לוחות הזמנים לאספקה ולהגביר את קצב הייצור. בצה"ל גם קולטים משלוחים שמגיעים מארה"ב וממדינות אחרות.

גורמים במערכת הביטחון מותחים ביקורת על ההתנהלות של גורמי התכנון בעשור האחרון. צה"ל העריך כי מלאי התחמושת של ארה"ב יוכל לשמש את ישראל במקרה של מלחמה רב-זירתית, אך לא השכיל לכלול בחישוביו את מלחמת רוסיה-אוקראינה, שבמהלכה מנוצלים חימושים רבים מרחבי העולם, ובכלל זה, גם מהמחסנים שמחזיקה ארה"ב בישראל.

נקודות אלו, כפי הנראה, ישמשו את הבסיס לתחקיר ביום שאחרי על גרף התכנון של צה"ל בעשור האחרון.
ערכה שסיפק אמ"ן אפשרה לצה"ל להסיט תקציבים מרכישת תחמושת לתחומים אחרים, כשבפועל ארגוני הטרור עסקו מבוקר עד לילה בבניין כוח וחימוש, ומאגרי התחמושת שברשות צה"ל לא היו מותאמים למציאות האזורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully