וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בסוחרי הסמים של אסד: ירדן סיכלה הברחת ענק, ותקפה בסוריה

עודכן לאחרונה: 19.12.2023 / 13:45

בעמאן מזהים זינוק במספר ההברחות מסוריה לשטחה, ובאחד המבצעים הגדולים של השנים האחרונות נתפסו חמישה מיליון כדורי קפטגון ותחמושת רבה בחילופי אש עם מבריחים. לפי דיווחים, מנהיג של אחת מרשתות ההברחות נהרג בתקיפה ירדנית בסוריה. "איראן נותנת להם חסות"

צהל תקף עמדה צבאית של צבא סוריה בתגובה לשיגורים לעבר שטח ישראל/דובר צה"ל

ירדן מחריפה את המלחמה שלה בסוחרי הסמים מסוריה, וסיכלה אתמול (שני) מבצע הברחה רחב היקף. בתגובה, חיל האוויר הירדני תקף באופן חריג יעדים מעבר לגבול, ופגע במקומות מסתור של מבריחים שלפי ההערכות נתמכים על ידי איראן וחיזבאללה.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה במדינה, התקיפות הירדניות פגעו בשלושה יעדים במחוז סווידא והרגו את נאסר א-סעדי, שעמד באותה רשת הברחה. מקורות מודיעיניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפות הירדניות פגעו בבתים של בכירי מבריחי הסמים ובחוות ששימשו מקומות מסתור עבור סוחרי הסמים החמושים היטב, המשתמשים גם ברחפנים כדי להבריח את הסחורות שלהם.

מאז פרוץ המלחמה בסוריה ב-2011, משטרו של בשאר אסד הפך למעין קרטל סמים, המפיץ כדורי "קפטגון", סוג של אמפטמין, בכל רחבי האזור, אל ירדן ומשם למדינות המפרץ. דמשק מכחישה זאת, והיא התחייבה לפעול נגד רשתות מבריחי הסמים כחלק מקבלתה מחדש לליגה הערבית בתחילת השנה, אך אלו ממשיכים בשלהם. הסם הזה נפוץ בקרב ארגוני טרור ברחבי העולם, ומחבלי חמאס השתמשו בעת מעשי הטבח שביצעו בדרום ב-7 באוקטובר.

מבריחי סמים סורים שנתפסו על ידי צבא ירדן, 18 באוקטובר 2023. טוויטר, צילום מסך
מבריחי סמים סורים שנתפסו על ידי צבא ירדן, 18 באוקטובר 2023/צילום מסך, טוויטר

לפי צבא ירדן, ניסיון ההברחה אתמול היה מהגדולים ביותר בשנים האחרונות, והוא כלל עשרות מסתננים הקשורים למיליציות פרו-איראניות, שחצו את הגבול כשהם חמושים במשגרי רקטות, מוקשים וחומרי נפץ.

רשת השידור הממלכתית "אל-ממלכה" דיווחה כי הצבא פוצץ רכב עמוס בחומרי נפץ בזמן המבצע, שלפי הדיווחים נמשך עשר שעות. שמונה מהמבריחים נעצרו, וכמה חיילים ירדנים נפצעו. הצבא הירדני החרים חמישה מיליון כדורי קפטגון אתמול.

גורמים ירדניים ומערביים אומרים כי חיזבאללה והמיליציות השולטות ברוב דרום סוריה עומדים מאחורי הזינוק בהברחות סמים ונשק. מתחילת החודש, חייל ירדני ולפחות 12 מבריחים נהרגו בחילופי אש בגבול המתחמם.

"ירדן מכירה את המדינה שעומדת מאחורי זה. איראן היא זו שנותנת חסות למיליציות האלה. אלה פעולות צבאיות עוינות נגד ירדן בשטחה", אמר סמיע מעתייה, שר לשעבר שתודרך על ידי גורמים רשמיים על ההתפתחויות האחרונות בגבול.

איראן וחיזבאללה טוענות כי ההאשמות הן חלק ממזימות מערביות נגדם.

מומחים מטעם האו"ם ובכירים בארצות הברית ובאירופה אומרים כי הסחר הבלתי חוקי בסמים מממן את התפשטותן של המיליציות הפרו-איראניות והפרו-ממשלתיות בסוריה, שקמו במהלך המלחמה הנמשכת יותר מעשור.

עוד בוואלה!

תעשייה המגלגלת מיליארדים: כך הפך משטר אסד לקרטל סמים ממשלתי

לכתבה המלאה
סמים שנתפסו על ידי צבא ירדן אחרי  שהוברחו מסוריה, דצמבר 2023. טוויטר, צילום מסך
סמים שנתפסו על ידי צבא ירדן אחרי שהוברחו מסוריה, דצמבר 2023/צילום מסך, טוויטר

צבא ירדן אמר לאחר סיכול המבצע אתמול כי הוא "ימשיך לעקוב אחר הארגונים החמושים האלה ולמנוע כל ניסיון לערער את הביטחון הלאומי של הממלכה". "בימים האחרונים חלה עלייה חדה במבצעים הללו, שעוברים מניסיונות חדירה והברחות לעימותים במטרה לחצות את הגבול בכוח ולפגוע בשומרי הגבול", נמסר בהודעת הצבא.

חילופי האש בגבול והתקיפות האוויריות בסוריה התרחשו בזמן שהמלך עבדאללה נפגש עם הרמטכ"ל האמריקני, גנרל צ'ארלס בראון, ודן עמו בחיזוק יכולות ההגנה של ירדן. גורמים בממלכה אמרו כי וושינגטון הבטיחה להעביר סיוע נוסף לעמאן לטובת חיזוק ההגנה בגבולותיה, שבהם השקיעו האמריקנים כמיליארד דולר מאז תחילת המלחמה בסוריה.

ירדן, שבשטחה חיים מאות אלפי פליטים סורים, חוששת לערעור היציבות הביטחונית הרגישה בממלכה, במיוחד לאור המלחמה ברצועת עזה. עבדאללה ובכירים אחרים בארמונו התבטאו בחריפות נגד המלחמה שמנהלת ישראל בחמאס, והזהירו כי כל ניסיון לגרש את תושבי ההגדה לירדן - שבה כבר חיים מיליוני פלסטינים - יסכן את הסכם השלום בין המדינות שנחתם לפני כ-30 שנה.

בשבוע שעבר, שר החוץ של הירדן, איימן ספדי, נועד בז'נבה עם עמיתו האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, ולפי גורמים רשמיים הוא דחק בטהראן צריכה לעשות יותר כדי לרסן את המיליציות הנתמכות על ידיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully