וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: המוסד חשף רשת פיננסית ענקית של חמאס - אך נתניהו לא פעל

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 8:39

לפי תחקיר של ניו יורק טיימס, ב-2018 נתפסו מסמכים מסווגים במחשב של בכיר בארגון, שפירטו את הנכסים שהוחזקו בין היתר באיחוד האמירויות ובטורקיה. ארה"ב וישראל ידעו על כך, אך העדיפו להתמקד באיראן. איש מוסד לשעבר: "דיברתי עם נתניהו על כך, אך לא ממש היה לו אכפת"

הושלמה הפעילות במרחב בית החולים ׳כאמל אדואן׳ ששימש כמתחם של חמאס בג׳באליה/דובר צה"ל

המוסד הצליח להשיג מסמכים מסווגים שחשפו רשת כלכלית ענפה של חמאס כבר ב-2018, אך הממשלה לא פעלה נגדה - כך פורסם היום (שבת) בתחקיר של ניו יורק טיימס, החושף כשלים נוספים במחדל שקדם למתקפת 7 באוקטובר.

לפי התחקיר, המידע החשאי הושג ממחשב של בכיר בחמאס ופירט את הנכסים הסודיים של חמאס, שכללו גורדי שחקים באיחוד האמירויות הערביות, חברת נדל"ן בטורקיה וחברות נוספות בסודאן ובאלג'יריה.

אותם מסמכים, שנבחנו על ידי ניו יורק טיימס, היו מעין מפת דרכים פוטנציאלית לחניקת צינורות הכסף של חמאס וסיכול תוכניותיו. למרות זאת, בירושלים ובוושינגטון התמהמהו ודבר לא קרה.

במשך שנים ארוכות, החברות שהוזכרו בפנקסי חשבונות שנגנבו מהמחשב של בכיר חמאס לא היו נתונות לסנקציות של ארצות הברית וישראל. הן לא חשפו בפומבי אותן או לחצו על טורקיה, שהייתה מוקד הפעילות של הרשת, לסגור אותה.

לפי התחקיר, בכירים בישראל ובארצות הברית לא נתנו עדיפות למודיעין פיננסי - שהיה בידיהם - והראה שעשרות מיליוני דולרים זורמים מאותן חברות לחמאס בדיוק ברגע שבו הארגון רכש כלי נשק חדשים ונערך להתקפה. הכסף הזה, על פי בכירים אמריקנים וישראלים, סייע לחמאס לבנות את התשתיות הצבאיות שלו ולהיערך למתקפות 7 באוקטובר.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר בעצרת לציון 30 שנה להקמת הארגון, 14 בדצמבר 2017. רויטרס, עיבוד תמונה
העברות הכספים שימשו להצטיידות בנשק לקראת 7 באוקטובר. סינוואר והנייה/עיבוד תמונה, רויטרס

אודי לוי, שכיהן בעבר כראש האגף ללוחמה כלכלית במוסד, אמר לניו יורק טיימס כי הוא תדרך עוד ב-2015 את ראש הממשלה בנימין נתניהו על תיק הנכסים של חמאס. "דיברתי איתו על זה, אבל לא היה לו אכפת יותר מדי", סיפר לוי. לדבריו, "כולם מדברים על הכישלונות של המודיעין ב-7 באוקטובר, אבל אף אחד לא מדבר על הכישלון לעצור את הכסף. זה הכסף, הכסף, שאפשר את זה".

יתרה מזאת, ראש המוסד דאז יוסי כהן סגר את יחידת "הרפון", שבראשה עמד לוי, שהתמקדה בחשיפה ובסיכול של העברות הכספים לארגוני טרור. בשיאו, מעריכים בישראל ובארצות הברית, תיק הנכסים של חמאס היה שווה כחצי מיליארד דולר.

מחדלי 7 באוקטובר

דיווח: חמאס "הלשין" על הג'יהאד האסלאמי כדי להטעות את ישראל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, משרד רה"מ, ירושלים. 10 בדצמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
המחדלים הולכים ונחשפים. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

לפי התחקיר, אפילו אחד שמשרד האוצר של ארצות הברית הטיל לבסוף סנקציות על הרשת בשנה שעברה, גורמים הקשורים לחמאס הצליחו להשיג מיליוני דולרים באמצעות מכירת מניות בחברה שנמצאת ברשימה השחורה. כעת, משרד האוצר האמריקני חושש שהזרמת כספים מסוג זה תעניק לחמאס יכולת לממן את המשך המלחמה ולשקם את עצמו לאחריה.

"זה משהו מדאיג מאוד וצפוי לאור הלחץ הכלכלי שבו נמצא חמאס", אמר בריאן נלסון, תת-שר האוצר לנושאי טרור ומודיעין כלכלי. "אנחנו מנסים לשבש את זה".

נתניהו סירב להגיב לתחקיר של ניו יורק טיימס, אך כשנשאל עליו בנושא במסיבת עיתונאים שכינס הערב, השיב שהוא "לא מכיר אותו".

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully