וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בשג'אעיה: החטופים הניפו בד לבן וצעקו "הצילו", הלוחמים ירו בניגוד להוראות

עודכן לאחרונה: 16.12.2023 / 15:12

מתחקיר האירוע, במהלכו נורו למוות 3 החטופים שניסו ככל הנראה לפלס את דרכם לגבול ישראל, עולה כי אחד מהם, שלא נהרג מהירי הראשוני, ויצא מהמבנה בשנית תוך שהוא צועק "הצילו" - זוהה שוב כמחבל שמבצע הטעיה ונורה. המג"ד זיהה את חזותו המערבית, והבין | כל הפרטים מהמחדל

בווידאו: דובר צה"ל: שלושה חטופים ישראלים נורו למוות בשוגג/צילום: דו"צ

שלושת החטופים הניפו מקל עם בד לבן וצעקו "הצילו", אולם הלוחמים ירו לעברם, בניגוד להוראות הפתיחה באש - כך מסר היום (שבת) גורם בכיר בפיקוד הדרום, שפירט את תוצאות התחקיר הראשוני של האסון שאירע אמש בשג'אעיה שברצועת עזה. הלוחמים חשבו כי מדובר בהטעיה לטובת פיגוע, וכי השלושה - יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה - הם מחבלים. זאת, על אף שעמדו ללא חולצה, כדי להראות שאינם ממולכדים, ועשו ככל שביכולתם כדי לסמן לחיילים שהם אינם מהווים סכנה. כך נראה המחדל שהוביל לאסון.

החטופים עמדו מחוץ לבניין שעל קירותיו היה כתוב "SOS" ו"הצילו", ונמצא עשרות מטרים בודדים מהמבנה בו היה הכוח. צה"ל חושד שהבניין ממולכד. לוחם ירה לעברם, שניים נהרגים מיידית, ואחד שב למבנה פצוע. בהמשך, צעקת "הצילו" נשמעת בעברית, המג"ד אומר פקודת "חדל", אולם תוך דקות, לאחר שהדמות השלישית יוצאת מהמבנה, מבוצע ירי נוסף לעבר הדמות והוא נהרג. בשני המקרים, בוצע הירי בניגוד להוראות הפתיחה באש. רק לאחר מכן, התברר כי מדובר בשלושת החטופים. גורם בכיר בצה"ל מסר פרטים אודות המחדל.

"הכוח היה בתוך מבנה בין קומות שונות, שם זיהה לוחם צה"ל שלושה אנשים, אחד מהם עם דגל לבן", מסר היום גורם בכיר בצה"ל. "הלוחם, מזהה אותם למטרת חטף (מטרה נעה, שמזהים אותה לפרק זמן קצר מאוד), יורה לעברם, ומכריז: 'מחבלים'".

יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"הוא היחידי שמזהה אותם", הוסיף הבכיר, מפרטי התחקיר שמתבצע תוך כדי לחימה. "בהמשך, הגדוד נכנס לעוד קרב והלחימה נמשכת. שני חטופים נפגעים. אדם שלישי רץ חזרה למבנה, והמג"ד שנמצא במבנה בו נמצא הלוחם חודל את הכוח מלירות. מבחינת המג"ד - מדובר בפיגוע משיכה. הוא מכין כוחות שיגיעו שאין מלכודים ולא מושכים אותם לרדוף, ונותן פקודות. האירוע כולו קורה תוך דקות, והכוחות במבנה צועקים לדמות לצאת החוצה".

בשלב זה, נשמעת צעקת "הצילו" מתוך המבנה, אליו רצה הדמות "שמענו בעבר צעקות כאלה ממקומות ואחר כך הייתה לחימה, לאחר שהזעקה התבררה כניסיון למשוך כוחות צה"ל למבנה ואז לפתוח עליהם באש. לצערנו, חשבנו שמדובר באירוע כזה. בשלב זה הדמות יוצאת, נפגעת ונהרגת. בגלל החזות שלה, חזות מערבית, המג"ד מבין שיש פה משהו חריג", מסר.

עוד הוסיף הגורם לגבי השאלה כיצד הגיעו החטופים למקום, כי "לא ברור האם המחבלים ששמרו עליהם ברחו או שהם ברחו. בשעה זו אנו גם מטפלים בחיילים שביצעו את הירי, מחבקים אותם, אני בטוח שתחושתם היא נוראית. אלו לוחמים ששלחנו ללחימה, עשו תפקידם נאמנה, סיכנו ומסכנים את חייהם במקום הזה שנקרא שג'אעיה".

עוד בוואלה!

החטופים רצו לעבר הלוחמים - ונורו; גורמים בצה"ל: "החלום - לאתר חטופים. תסכול גדול"

לכתבה המלאה
דובר צה"ל: שלושה חטופים ישראלים נורו למוות בשוגג 15.12.23. דוצ, מערכת וואלה
דובר צה"ל: שלושה חטופים ישראלים נורו למוות בשוגג 15.12.23/מערכת וואלה, דוצ

"אני רוצה לומר שכמה מאות מטרים משם איתרנו לפני כמה ימים מבנה במרחק מאות מטרים מהמבנה הזה", המשיך הבכיר. "על הדרך היו כתובות בספריי אדום עם הכיתוב "SOS, "שלושה חטופים" ו"הצילו", והוא נחשד כמבנה המיועד לפיגוע משיכה עם הימצאות מטענים. לכן, ניתנה הנחיה להיזהר מהמרחב הזה. נבדוק את העניין, והאם יש לאירוע הזה קשר לאירועי אמש".

עוד הוסיף הגורם כי תחקירים עדיין מתקיימים בשטח. "התחקיר הראשוני דווח לרמטכ"ל, ומאז הוצאנו הנחיות לכוחות עם דף מדויק ללמידה ועם לקחים שהופקו על התרחיש אותו פגשנו. מדובר בתרחיש מורכב מאוד, על גבול הבלתי אפשרי. אנחנו כל הזמן עוסקים באיזה מבצעים לעשות, חלקם התפרסמו וחלקם לא. זה אירוע קשה, כואב ומתסכל, כחוט השערה בין הצלחה גדולה לבין זה שפגענו באנשינו, שחלק ממטרות המלחמה הן להשיב אותם. נלמד להיות יותר טובים, התחושה של כולם היא שכפסע היינו מחטופינו".

"הלחימה בשג'אעיה היא לחימה עצימה. אין אזרחים במרחב הזה בימים האחרונים. נהפוכו. רוב המחבלים מתנגשים עם כוחותינו", מסר היום גורם בכיר. "רק אתמול נהרגו 38 מחבלים במרחב הזה. הכוח נמצא בתוך מבנה, ומתקיימים הרבה ניסיונות של פיגועי משיכה של מחבלים (ניסיונות למשוך את כוחות צה"ל למארב ואז לירות עליהם". עוד הוסיף כי "ראינו דוגמאות של בובות מולבשות במטרה שנגיע ליד הפירים, הם יתפוצצו ויהיו פיגועי חטיפה. זה מרחב אורבני. יש לציין כי המודעות של הכוחות ל'פיגועי משיכה' היא מאוד גבוהה. הכוח שביצע את הירי חווה לפני כמה ימים מחבל מתאבד על אזרחי שהתפוצץ עליו. היו מקרים של נשים מתאבדות בחלק מהגזרות. כולל ירי מהאגפים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully