וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משרד הבריאות לא תפקד ב-7 באוקטובר": ועדה תחקור את פינוי הפצועים בטבח

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 21:32

אחרי עדויות על כשלים רבים בפינוי וקבלה לבתי החולים, מנכ"ל המשרד לשעבר, פרופסור נחמן אש, מונה לעמוד בראש הוועדה שתחקור את נושא הטיפול בפצועים בשבת השחורה. בכירים רבים במערכת הבריאות זועמים: "אש מקבל תפקידים מהמשרד. הוא לא יכול לצאת נגדם"

פצועים מפונים לבית החולים סורוקה. 7 באוקטובר 2023/שלומי הלר

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב החליט היום (שלישי) למנות את פרופסור נחמן אש לראש ועדת הבדיקה בנושא פינוי הפצועים בטבח ה-7 באוקטובר. זאת, לאחר שעדויות הצביעו על תקלות רבות בוויסות הפצועים הרבים בין בתי החולים באותו היום.

הוועדה תבדוק את קבלת ההחלטות של ראשי המשרד ביום בטבח עצמו וגם בימים העוקבים אחריו. מהעדויות שנאספות, עולה כי ההחלטה להפוך את בתי החולים בדרום הארץ, ברזילי וסורוקה, לבתי חולים ממיינים ולא מטפלים התקבלה רק בשעות הערב המאוחרות ולא מוקדם יותר. על פי הנוהל, על המשרד להכריז על בתי חולים ממיינים כשמספר הפצועים עולה על 100. אולם, ההחלטה התקבלה רק לאחר שלסורוקה הגיעו כ-650 פצועים, מהם 80 פונו למרכז, ולברזילי 340 פצועים מתוכים פונו 100.

פצועים מפונים לבית החולים סורוקה. 7 באוקטובר 2023. שלומי הלר
פינוי פצועים לסורוקה ב-7 באוקטובר/שלומי הלר

אותו חוסר וויסות, כך עולה מהעדויות, גרם לעיכוב גדול בטיפול בפצועים. זאת, למרות מאמציהם הכבירים של בתי החולים הדרומיים כדי לעשות כל שביכולתם לטפל באופן מיטיבי במטופלים. לדוגמא, באותה השבת, התור לבדיקת CT בסורוקה עמד על שעה שלמה. משפחות של פצועים, שהבינו את חומרת המצב, פינו באופן עצמאי את קרוב המשפחה שלהם לבית חולים אחרים במרכז.

על פי העדויות, לא היה שום עיכוב בטיפול בפצועים הקשים, אולם בפצועים הבינוניים והקלים היה עיכוב גדול, וכל זאת בזמן שבתי החולים במרכז הארץ נותרו ריקים מפצועים במהלך רוב השבת. הוועדה תצטרך לבחון האם היה על מנהלי בתי החולים להודיע ולהפציר בפני משרד הבריאות כי הם אינם עומדים בעומס.

גם בתהליך פינוי הפצועים בין בתי החולים היה כאוס גדול, בעיקר בפינוי המוסק שנעשה על ידי צה"ל. באותה השבת, יצא מסק פינוי פצועים מסורוקה לבתי החולים בירושלים. המסק יכול היה להכיל עד 15 פצועים, אך בפועל העביר רק שלושה. הבלגן המשיך גם ביום ראשון, כשמסוק שהיה אמור להגיע לשיבא נחת בטעות באיכילוב. זאת מבלי שבית החולים שקיבל את הפצועים יודע מראש לכמה פצועים להיערך ומה חומרת פציעתם.

עוד בוואלה!

38 יום עברו - ולמשרד הבריאות אין מידע על מקבלי סיוע נפשי מתחילת המלחמה

לכתבה המלאה
פינוי פצועים בבי"ח ברזילי 07 באוקטובר 2023. אבי רוקח
בית החולים ברזילי ביום הטבח/אבי רוקח

מינויו של נחמן אש לתפקיד ראש ועדת הבדיקה זכה לביקורת רבה מצד בכירים במערכת הבריאות. אותם בכירים טוענים כי אש הוא "איש של המשרד" ולכן לא יטפל בבעיה מהשורש. אש, שכיהן כמנכ"ל הקודם של משרד הבריאות, ניהל את המתחם לזיהוי חללים במחנה שורה, אליו הגיעו הגופות לזיהוי בראשית ימי הלחימה.

"פרופסור אש מקבל תפקידים מהמשרד. הוא לא יכול לצאת נגדם או נגד קבלת ההחלטות המחפירה שהיתה באותו היום", מסר לוואלה גורם בכיר במערכת הבריאות, "הוועדה צריכה לבדוק האם נכרתו איברים שלא לצורך והאם היתה החמרה בפציעות של המפונים כתוצאה מהעומס הרב. אני לא חושב שמי ממשרד הבריאות יצליח לשמוע את הביקורת הזו, אם בכלל תכתב ותושמע".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש בתוצאות שימוע מחדל ההפריה של אסותא. שלומי גבאי
"איש של המשרד, לא יכול לצאת נגדם". פרופסור נחמן אש/שלומי גבאי

"משרד הבריאות לא תפקד בשבעה באוקטובר", המשיך הגורם ותקף, "לעומת זאת, הרופאים בקצה עשו כל שביכולתם להציל חיים. שום בית חולים לא יכול לעמוד בעומס כזה בלי רגולטור מעליו שמווסת ומסדר את הפצועים. לא היה אף אחד שניהל את פינוי החולים באופן מיטבי. מי יודע אם ההחלטות האלו לא עלו בחיי אדם"

תגובת משרד הבריאות:

משרד הבריאות מסר כי "המשרד ובתי החולים סורוקה וברזילי פעלו ב-7.10 תחת עומס והגורם המרכזי שהשפיע על ההחלטה להעביר פצועים לבתי החולים האחרים הם האמבולנסים, שנדרשו להביא פצועים נוספים מהשטח תחת אש, ומצבם הרפואי של הפצועים, שעצם העברתם חשפה אותם לסיכון לחייהם. למעלה מ-300 פצועים הועברו לבתי חולים אחרים באותו היום"

"במבחן התוצאה - איכות הטיפול הרפואי שקיבלו הפצועים בבתי החולים היה מצוין, ורובם המוחלט השתחררו מספר ימים לאחר שאושפזו. עם זאת - על מנת להבטיח הפקת לקחים ושיפור במוכנות לאירועים רבי נפגעים בעתיד, מינה מנכל המשרד את הוועדה בראשות פרופ' אש לבחינת הפינוי הראשוני והוויסות. סמכויות הוועדה הן לפי חוק והוועדה הונחתה להעביר למשרד כל מסקנה שיש בה כדי להביא לשיפור, באופן מיידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully