וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה לחייל המילואים שחשוד בירי ביובל קסטלמן? כל התרחישים שעל הפרק

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 15:04

מתי בית המשפט מתערב בירי תוך אירוע מבצעי שהוביל להריגת חפים מפשע, איזו חסינות הוענקה בעבר למפקדים שהיו במצבים דומים ומה צפוי לחשוד בירי באזרח שחיסל את המחבל בפיגוע בירושלים? וואלה! עושה סדר

בווידאו: זירת הפיגוע בירושלים/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מה נחשב לירי מוצדק באירוע צבאי כשמדובר בפגיעה או הרג אזרח חף מפשע? שאלה זו מעסיקה בימים האחרונים את החברה הישראלית, בעקבות הירי שבגללו נהרג יובל קסטלמן.

נכון לכתיבת שורות אלה הפרקליטות הצבאית דרשה מבית הדין הצבאי נווה צדק בבית ליד את הארכת מעצרו של סמ"ר במיל אביעד פריג'ה בכמה ימים, בגין עבירה של המתה בקלות דעת. מה בית המשפט פסק בעבר במקרים בהם נהרגו חפים מפשע במהלך ירי שנעשה בפעילות מבצעית?

בתי הדין הצבאיים הבהירו בעבר כי הפעילות המבצעית לא מעניקה חסינות למפקדים וחיילים שנטלו בה חלק. כך היה בהכרעת הדין שניתנה נגד סגן דן קאופמן, שבעקבות ירי שלו נהרג שוטר צבאי בשוגג. קאופמן ירה במהלך אירוע מבצעי, במסגרתו ברח אחד האסירים בכלא קציעות. בית הדין הצבאי הבהיר כי במקרים מסוג זה בהם הייתה התרשלות שהובילה להרג בשוגג של אדם יהיה זה נכון להעמיד לדין את החייל האחראי לירי בשוגג ולגזור עליו עונש.

יובל דורון קסטלמן, נורה למוות על ידי אביעד פריג'ה בסמוך לפיגוע בירושלים. באדיבות המשפחה
יובל קסטלמן/באדיבות המשפחה

פסק דין של בג"ץ שניתן בשנת 2020 קבע כי חייל שנהג ברשלנות תוך סטייה מהוראות הפתיחה באש אך מבלי להתכוון לפגוע בחפים מפשע - יעמוד לדין בגין גרם מוות ברשלנות. מדובר בעבירה שגוזרים עליה בדרך כלל מאסר. פסק הדין ניתן בתגובה לעתירה שהוגשה נגד הסדר הטיעון שהפרקליטות הצבאית חתמה עם סמ"ר ט.א. (שמו אסור בפרסום, ב"א) שירה בשוגג ותוך כדי סטייה מהוראות הפתיחה באש בג'אמל מנצרה שנפצע מהירי אך בנו נהרג.

וכמה שנות מאסר אפשר לגזור על גרם מוות ברשלנות? פסק דין של בית הדין הצבאי שעוסק בעבירת המתה בקלות דעת קבע כי על ביצוע עבירה של המתה בקלות דעת יגזרו שלוש שנות מאסר. לעניינו מה שחשוב הוא קביעת בית הדין הצבאי שיש להוכיח את המודעות של החייל שאחראי לירי שהוביל להמתה בקלות דעת. כלומר "לרכיבים המסכנים שבמעשיו והסיכון הבלתי סביר שנטל בעת שביצע אותם גם מבלי שהוא רצה בתוצאה הטראגית שאירעה". עוד חשוב לדעת שהעונש נגזר לאחר הסדר טיעון מקל יחסית.

האם בג"ץ מתערב בשיקול הדעת של הפרקליטות הצבאית? בפסק דין שניתן על ידי בג"ץ בשנת 1995 במקרה בו נהרג בשוגג סמ"ר אלי אישה, לוחם דובדבן, מאש כוחותינו. מפקדו של אישה הודח מפיקוד ובעתירה לבג"ץ שהגישה שמפחתו של אישה נגד צה"ל בבקשה שמפקדו יעמוד לדין. העתירה נדחתה בשל כך שהמפקד הודח מצה"ל ובג"ץ קבע שהוא לא מתערב בשיקול הדעת הענישה של הפרקליטות הצבאית.

עוד בוואלה!

אלה החיים? אביו של יובל קסטלמן: "רואים שנתניהו אפילו לא מכיר את העובדות"

לכתבה המלאה
אביעד פריג'ה, חייל המילואים שחשוד בירי ביובל קסטלמן. מתוך רשתות חברתיות, צילום מסך
אביעד פריג'ה/צילום מסך, מתוך רשתות חברתיות

השורה התחתונה

במקרה שלנו נראה שפריג'ה יצטרך לשכנע את בית הדין צבאי שמדובר בירי שנעשה בשוגג ולא בכוונה תחילה, ובעיקר שהוא לא בוצע תוך כדי מודעות לכך שתיתכן תוצאה טראגית שבה יהרג אדם חף מפשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully