וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בפריז: המחבל נשבע אמונים לדאעש, אמו הזהירה את הרשויות

עודכן לאחרונה: 4.12.2023 / 18:49

המחבל, יליד צרפת ממוצא איראני, העלה לרשת סרטון שבו הוא מצהיר על עצמו כלוחם "המדינה האסלאמית". למרות אזהרת אמו באוקטובר ועונש מאסר שריצה על תכנון פיגוע, הרשויות לא מצאו ראיות כדי לעצור אותו שוב. בפיגוע נרצח תייר גרמני, שניים נוספים נפצעו. "לא ניכנע לטרור"

בווידאו: פיגוע בפריז: תייר גרמני נרצח בדקירות בסמוך למגדל אייפל/טוויטר

המחבל שביצע את הפיגוע ליד מגדל אייפל בפריז נשבע אמונים לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסרטון שהקליט לפני ההתקפה - כך מסר אמש (ראשון) התובע למאבק בטרור, ז'אן-פרנסואה ריקאר. בפיגוע, שנקשר גם למלחמה בעזה, נרצח בדקירות תייר גרמני, ושני אנשים נוספים - בהם תייר בריטי - נפצעו ממכות פטיש.

התייר הגרמני בן ה-23, שלו הייתה גם אזרחות פיליפינית, נדקר ארבע פעמים בסכין והוכה פעמיים בפטיש ומותו נקבע בזירה. המחבל, ארמנד רג'בפור-מיאנדואב, צעק "אללה אכבר" ונמלט דרך גשר ביר חכים שעל נהר הסן בעקבות התערבותו של נהג מונית.

כשנתקל בשוטרי סיור בצד השני של הנהר, הוא טען שהוא נושא חגורת נפץ לפני שרץ שוב. הוא הצליח להכות שני עוברי אורח - אזרח בריטי בן 66 ואזרח צרפתי בן 60 - בפטיש. לבסוף, הוא נורה פעמיים באקדח טייזר ונעצר.

רג'בפור-מיאנדואב, יליד צרפת בן 26 שהוריו נולדו באיראן, נידון ב-2016 לארבע שנות מאסר על תכנון פיגוע אחר. התובע ריקאר אמר במסיבת עיתונאים כי שלושה מבני משפחתו או מקורביו של המחבל, שטופל בעבר במוסד פסיכיאטרי, נעצרו כחלק מחקירת הפיגוע. הוא חשוד ברצח ובניסיון רצח עם קשר לארגון טרור.

המחבל שביצע את הפיגוע בסמוך למגדל אייפל בפריז. טוויטר, צילום מסך
הצליח לבצע את הפיגוע למרות שהיה תחת מעקב. המחבל בסרטון שבועת האמונים לדאעש/צילום מסך, טוויטר

התובע ריקאר הוסיף כי אמו דיווחה לרשויות על חששותיה לגביו באוקטובר, אך לא היו מספיק ראיות כדי לנקוט נגדו מהלכים משפטיים. הוא הוסיף שרג'בפור-מינדואב פתח באוקטובר חשבון ב-X ושבו העלה "פוסטים רבים על חמאס, עזה או פלסטין באופן כללי יותר".

הוא פרסם שם סרטון בערבית שבו הציג את עצמו כלוחם דאעש שבסיסו באפגניסטן. לדברי ריקארד, בסרטון זה הוא נשבע אמונים לדאעש והביע את תמיכתו ב"ג'יהאדיסטים באפריקה, בעיראק, בסוריה, בסיני בתימן ופקיסטן".

שר הפנים, ג'רלד דרמנין, אמר אתמול כי המחבל היה תחת מעקב שירותי הביטחון הצרפתיים. לדבריו, הוא גם סבל מ"הפרעות פסיכיאטריות". השר הוסיף כי בחקירתו במשטרה, אמר המחבל כי הוא זועם על המלחמה ברצועת עזה בין ישראל לחמאס ומהעובדה ש"כל כך הרבה מוסלמים מתים באפגניסטן ובפלסטין".

עוד בוואלה!

תייר גרמני נרצח בפיגוע דקירות בפריז, המחבל למשטרה: "מתוסכל מהמצב בעזה"

לכתבה המלאה
זירת הרצח בפריז, 2 בדצמבר 2023. רויטרס
הטרור שב להכות בבירת צרפת. זירת הפיגוע בפריז, אתמול/רויטרס

לדברי התובעים, רג'בפור-מינדואב, שמשפחתו אינה דתית, התאסלם בגיל 18 והחל לצרוך כמויות עצומות של תעמולה של דאעש. הוא תכנן להצטרף לדאעש בעיראק או בסוריה ב-2016 והוא היה מיודד בפייסבוק עם אדם שרצח שני שוטרים בביתם במגנוויל, מחוץ לפריז - אם כי השניים לא החליפו מסרים.

מאוחר יותר באותה שנה, הוא נעצר בגין תכנון פיגוע, ובסופו של דבר ריצה ארבע שנות מאסר ונותר תחת השגחה צמודה לאחר שחרורו. מעקב זה חוזק בהתבסס על קשריו ברשתות החברתיות, כולל עם הרוצח העתידי של המורה סמואל פאטי, שראשו נערף מחוץ לבית הספר שלו בשנת 2020.

התובע ריקארד אמר כי רג'בפור-מינדואב היה גם תחת טיפול פסיכיאטרי בכפייה עד אפריל השנה.

"אני שולח את כל תנחומיי למשפחתו וליקיריו של האזרח הגרמני שמת במהלך מתקפת הטרור בפריז, ותחושותיי עם האנשים שכרגע פצועים ומטופלים", כתב הנשיא עמנואל מקרון ברשת החברתית X. ראש ממשלתו, אליזבת' בורן, כינסה את הממשלה לדיון אחרי הפיגוע ואמרה כי "אנחנו לא ניכנע לטרור".

אחרי הדיון בממשלה על הפיגוע, שר הפנים דרש שהרשויות "יוכלו לבקש או לדרוש טיפול מחייב" לאנשים בעלי בעיות נפשיות שלפי ההערכות עברו רדיקליזציה. דרמנין ההוסיף כי צרפת תישאר "תחת איום האסלאמיזם הרדיקלי למשך הטווח הארוך", וקרא "לתגובה משפטית תקיפה מאוד".

באירופה חוששים מ"זאבים בודדים"

גורמי ביטחון אירופיים הזהירו מפני סיכון גובר מפני התקפות טרור ביבשבת, על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס. האיום הגדול ביותר שנשקף הוא ככל הנראה מ"זאבים בודדים", שאחרים קשה לעקוב. קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי הוא "מזועזע" מהפיגוע, ומשרד החוץ הבריטי מסר כי הוא עובד עם הרשויות בצרפת כדי לתמוך באזרח הבריטי שנפצע.

צרפת נמצאת בכוננות גבוהה מאז אוקטובר, אחרי שתלמיד לשעבר ממוצא צ'צ'ני רצח בדקירות סכין מורה בתיכון שבו למד בצפון צרפת. הדריכות במדינה, שידעה פיגועי טרור קשים בעשור הקודם, קשורה גם להיערכותה לקראת אירוח האולימפיאדה בפריז בקיץ הקרוב. העיר מתכננת טקס פתיחה על נהר הסיין שבו עשויים להשתתף עד 600 אלף צופים.

מפקד משטרת פריז, לורן נונז, אמר לערוץ הטלוויזיה BFM כי איום הטרור הוא "קבוע", וכי טקס הפתיחה תוכנן עם אמצעי אבטחה קפדניים בהתאם לרמת האיום גבוהה.

פריז ידעה בעבר כמה התקפות טרור שהוביל דאעש. בחמורה שבהן, בנובמבר בשנת 2015, נהרגו יותר מ-130 בני אדם במתקפה משולבת בחמישה מוקדים, שהגדול שבהם היה אולם המופעים "בטקלן". במרץ 2018 נרצחו שלושה בני אדם בפיגוע של דאעש, וכעבור חודשיים נדקר אדם למוות בפריז על ידי פעיל של הארגון. בשנת 2020 דרס תומך דאעש שני שוטרים בעיר ופצע אותם קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully